Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5:a startar - bara ibland..! HJÄLP!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 22:14

Jag har fått ett allvarligt problem, som jag ännu inte hittat någon lösning på.
När jag ska starta min G5:a (2.8 dubbelpropp, 1.2GB Samsung RAM, OS 10.3.9), kan jag göra det dels direkt på maskinen, dels via min Apple Studio Display - med POWER knappen. Gott. Men (nästan) inget händer?!?! Fläktarna går igång, man kan höra ett eller två knäpp från hårddisken, men ingen startup signal och ingen bild i displayen. Den stannar liksom innan den startat upp ordentligt. Efter någon minut börjar fläktarna gå upp i varv. Jag har inte vågat vänta ut dem ännu, utan har stängt av maskinen igen, genom att trycka och hålla ner POWER knappen.

Åtgärder:
- Jag har kopplat ur all USB, all FireWire och ethernet kablar. Med andra ord prövat att starta med endast tangentbord, mus och skärm. Och G5:an, förstås Samma resultat.
- Jag har plockat ut RAM minnen och bara behållt minsta lilla. Samma resultat.
- Jag har tagit ur ALLT ram minne. Inte ens en indikation på att minne saknas (två blinkningar)...
POWER knappen lyser för övrigt som om datorn fungerar som den ska..
- Jag har resettat moderkortet. Samma resultat.
- Jag har zappat PRammet. Samma resultat.

Plötsligt startar datorn..! Aha! Zappa PRAM! Yes! Ända tills nästa gång. Samma problem. Zappa PRAM? Nej, fungerar inte idag.. Nollställa moderkortet? Nej, fungerar inte idag.. Koppla ur all USB? YES!! Plötsligt startar datorn..! Aha, USB-problem. ?!!?!?!????!!!!!

Datorn startar ungefär vid var tionde uppstart. När jag väl fått igång datorn går den utmärkt. Inga problem då.
Jag har installerat ett nytt OS på min FireWire HD (LaCie 250 GB), nämligen OS 10.3.5. Jag startar om datorn med FireWire hårddisken (via menyn Omstart, alltså). Inga problem. Men när jag stänger av datorn, och sedan ska starta den igen, har jag samma problem.. Jag köpte den i november förra året och problemen startade i juni, tror jag. Ungefär då jag uppdaterade till 10.3.9.
Jag tror dock inte att systemet är problemet, eftersom den inte ens kommer till startsignal. Den reagerar inte på CD:n heller (förrän ett fetgäng omstarter har skett..!)

Vad kan jag göra härnäst? Jag trodde jag testat allt.

Tacksam för all hjälp,
JT

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 22:17

"resettat moderkortet" = trycka på den lilla vita pillemojen på kortet?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 22:27
Ursprungligen av filuren:

"resettat moderkortet" = trycka på den lilla vita pillemojen på kortet?

yep..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 22:32

Synd.. Annars kunde ju det ha hjälpt. Symptomen du beskriver har jag också haft, och tydligen var det moderkortet jag resetade för att lösa problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 22:41

Efter lite hårdsurfande under kvällen verkar det kunna vara de förbaskade minnena i alla fall. Jag ska prova att byta ut dem. Räknar inte med att det är lösningen dock..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 13:20

Nu har jag kört tilläggsprogrammet (som finns på den 3:e CD-skivan). Både enkel och avancerad - tror jag det hette - genomgång/felsökning. Inga fel hittades..!

HJÄLP!!

Har du installerat samma minnen parvis?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 13:53
Ursprungligen av jazzper:

Har du installerat samma minnen parvis?

jo, det tror jag.. två på de inre, och två på de yttre platserna. det har ju fungerat felfritt i ett halvår.

Ursprungligen av Microlab:

jo, det tror jag.. två på de inre, och två på de yttre platserna. det har ju fungerat felfritt i ett halvår.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86414 Du har inte blandat minnena?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 17:14
Ursprungligen av jazzper:

nope.

Det ser ut precis som på bilderna. Men datorn vill ändå inte starta. Tur att PC-skiten jag sitter med fungerar ännu sämre, annars hade jag bytt plattform.

1
Bevaka tråden