Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriekoppla Router

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 20:50

Går det att koppla in en router på en router? Jag har en D-Link 804 med 4 portar och en DI 704 som inte änvänds. Då vi är fem som skulle behöva dela på en lina så undrar jag om man kan koppla 704:an till 804.an och sedan vidare till fler datorer och på detta sätt få fler portar utan att köpa en ny router. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

/Erik

Jag förstår vad du menar, men det går inte. De två routrarna kommer ha egna subnät, och du kommer ha svårt att komma åt varandra.

Om du däremot har en hub eller switch så kan du koppla denna mot en router och på så sätt komma på samma subnät som routern. Då kommer de som sitter direkt på routern är de som sitter på hubben.

Inte om det finns ett uttag för "uplink", då är det väl bara att köra på?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 22:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Inte om det finns ett uttag för "uplink", då är det väl bara att köra på?

Just det...och det finns det! Den "andra" routern kommer alltså att fungera som en switch. Allt som allt blir det 6 portar eftersom en på varje försvinner för länken.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 10:27

Det låter mycket bra. Är det så att jag måste ha 704:an först eftersom den inte har någon "uplink" och koppla den till 804:ans uplink ingång och sedan där ifrån koppla vidare till fler datorer.

Jag undrar även om jag då behöver konfigurera 804:an från en dator eller om det bara är att tuta o köra?

/erik

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 11:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erran:
Det låter mycket bra. Är det så att jag måste ha 704:an först eftersom den inte har någon "uplink" och koppla den till 804:ans uplink ingång och sedan där ifrån koppla vidare till fler datorer.

Jag undrar även om jag då behöver konfigurera 804:an från en dator eller om det bara är att tuta o köra?

/erik

Tuta och kör! Rak kabel (ej korsad) från 704:n till 804:ns uplink. Koppla ur WAN-porten på 804:n också.

Du måste nog stänga av DHCP-server i 804:n om den är på, annars kanske den dummar sig. Det är tyvärr så att DHCP-servrar "tar över" tidigare initerade på nätet. Sist in bestämmer alltså.

1
Bevaka tråden