Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPPoE sabbar musikdelning med APE

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 00:11

Har precis fixat 0,5 adsl från spray och det verkar fungera trådlöst med AP express och allt är frid och fröjd..... tills jag vill koppla ner. När jag trycker på koppla ner knappen i internetanslutningen så går det ca 5 sek tills den börjar söka av och koppla upp igen automatiskt. Enda sättet att få den att inte koppla upp igen är att antingen inaktivera "anslut till internet med PPPoE" i nätverksanslutningen, eller helt enkelt stänga av modemet. Kan man lösa det på något annat lite fiffigare sätt, eller ska det vara så här?

Jag ansluter till spray via PPPoE. Är tacksam om någon förklara på ett enkelt sätt då jag inte har några som helst kunskaper om vare sig nätverk eller mac-datorer.

// Gustav

Upptäckte även ett min anslutning till stereon via AP:n är borta sedan jag kopplat upp mot nätet och sedan inställningarna ändrades. Det borde väl ändå gå att kombinera dessa funktioner med en pryl som kostat närmare tusenlappen....... eller? Kan jag göra inställingarna för nätverket och internetanslutningen på något smartare sätt som fungerar bättre än vad det gör nu?

Det låter som att du har nåt program som vill åt nåt från nätet och triggar igång internetanslutningen. Ibland missar man det fullständigt uppenbara som att mail-programmet är inställt på att ofta kolla mailen. Men om det sker redan efter 5 sekunder så vetetusan.
Little snitch heter ett attans trevligt litet program som har järnkoll på allt som vill orsaka trafik från din dator. Testa det så lär du snart se om någon liten osynlig demon försöker ansluta oavtrutet....

Har haft Spray

Jag har haft Spray tidigare, två gånger faktiskt. Saken är den att det inte går att koppla ner då den genast söker kontakt igen. Detta beror på modemet.

Varför vill du koppla ner adsl?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-18 13:10

Ska det överhuvudtaget att koppla ner?

Jag att modemet alltid var påkopplat om spännings- och tele-kabel anslöts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 18:00

jag vet faktiskt inte varför jag vill kunna koppla ner, det är mera det att det känns j***t olustigt att inte ha kontroll över det. Om det sedan spelar någon roll vet jag inte. Mitt andra problem då? Jag kan t.ex inte använda airporten till stereon när jag surfar. Jag kan m a o inte streama radio genom itunes till stereon. Kan man göra någon annan typ av uppkoppling med AP:n och internet som inte påverkar anslutningen till stereon? Som det verkar nu så kan nog bara en datgor vara ansluten till internet åt gången. Har visserligen inte provat att koppla in flera, men eftersom det är min dator som ringer upp så varkar det väl knappast troligt attt flera kan koppla upp på samma anslutning.

Vad jag skulle vilja är att det är AP:expressen som ringer upp och att man kan vara flera på samma internetanslutning samtidigt som den fungerar med stereon. Går det?

// Gustav

  • Medlem
  • 2005-08-18 19:00

Jag har inget alternativ för PPPoE i min Internetanslutning. Däremot i Nätverk/ethernet/PPPoE/"visa PPPoE-status i menyraden". Är det telefonmodemet som försöker ringa upp eller PPPoE?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 19:37
Ursprungligen av Baron:

Jag har inget alternativ för PPPoE i min Internetanslutning. Däremot i Nätverk/ethernet/PPPoE/"visa PPPoE-status i menyraden". Är det telefonmodemet som försöker ringa upp eller PPPoE?

Jag menar den i nätverksinställningen, och det är PPPoE som kopplar upp igen. Om jag väljer " anslut via PPPoE" och fyller i mina uppgifter så försvinner min Airport express från den egna inställningsmenyn (airport admin-verktyg och inställningsassistent) och jag kan således inte skicka musik till stereon. Det är mitt egentliga problem. Jag vill att båda dessa funktioner ska kunna fungera samtidigt och det borde de göra med någon fiffig inställning. Jag vet bara inte hur jag ska göra. Några tips?

// Gustav

Jag tror inte jag kan koppla ner min adsl utan att stänga av modemet. Slår jag på modemet så kopplar det upp direkt. Men jag vet inte varför jag skulle vilja ha modemet igång när adsl skall vara avstängt så det verkar vara en onödig funktion.
Dessutom har jag alltid adsl igång så jag slipper springa dit när jag vill sitta någon annan stans i huset och surfa.

  • Medlem
  • 2005-08-18 20:00

Nej, men jag ändrar rubriken så att fler kanske fastnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 00:36

Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 02:06

Fungerar det att surfa och streama musik samtidigt för er och hur kopplar ni upp mot ISP:n? Vad anger ni flr info för att koppla upp. Jag har fått ett login som ser ut som abcdef@adslfree.spray.se och ett lösenord. I vissa "inställningsmanualer" anges en massa andra saker som DNS mm mm. Kan detta bara problemet och kan man få veta sånt fron internetleverantören? kan det hjälpa?

// Gustav

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 14:58

Problemet löst. Stort tack till Apple support. Det var något som hade skitit sig med min APE , men det fixade sig efter en omkonfigurering och lite nya inställningar

// Gustav

1
Bevaka tråden