Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sprillans ny iMac G5 vägrar starta efter 4 dagar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya 17" iMac G5 2.0 GHz med 1 gig ram har redan rasat ihop. Datorn är från AppleStore och jag har aldrig öppnat datorn sen den kom utan köpte alla tillbehör till redan från början.

Lät World of Warcraft stå igång medans jag var ute en sväng och när jag kom tillbaka så hade spelet krashat. Tänkte inte mer på det då utan drog upp en quicktime film och efter ett tag började datorn bli seg. Program vägrade starta och till slut var jag tvungen att stänga av datorn genom att hålla nere powerknappen. När jag bootar upp datorn möts jag av detta felmeddelande direkt när Apple logon dyker upp och Tiger ska börja bootas:

"Invalid memory access at %SRRQ: 00000000 00000000 %SRR1: 10000000 00083030"

Mycket mer information får jag inte utan får välja att skriva in 2 kommandon. Antingen "Mac-boot" som sägs boota upp datorn (vilket bara leder till en tom vit bild och inget händer) eller "Shut-down" vilket stänger av datorn helt.

Har testat att få liv i datorn genom att:
*Stoppa i Tiger skivan och boota upp genom att hålla nere C. Samma sak händer fast den ber mig att "release all keys" också. (Har testat Tiger skivan i PowerBooken, och den fungerar där)

*Kopplat en firewiresladd till powerbooken, bootat upp datorn i firewireläge genom att hålla nere T. Datorn startas i firewireläge och jag kollar igenom hårddisken. Allting verkar se korrekt ut, men Tiger bootar inte för de.

*Hållt ner alt/option för att välja startdisk. Datorn hittar Startdisken och jag ber den boota därifrån. Samma visa om igen.

Datorn fick jag hemlevererad i fredags (12/8).Den var fullt uppdaterat med allt som fanns till Tiger i programuppdateraren. World of Warcraft är i princip de enda som jag installerat på den.

Kan det vara ram-minnet? Snälla! Nån som kan hjälpa mig?

Låter som Ramminnet eller blixtnedslag...

Ursprungligen av bobbanbobbelito:

Kan det vara ram-minnet? Snälla! Nån som kan hjälpa mig?

Öppna datorn och kolla om minnet sitter i ordentligt. Har hört om att folk haft det problemet. Att minnet inte sitter som det ska.

ok, har öppnat datorn enligt Apples guider. Ramminnet satt fast redan från början men för säkerhetsskull tog jag loss dom och satte dit dom igen. Men fortfarande fungerar den inte. Samma problem som innan.

Man får med en hårdvarutest-skiva som du kan testa köra. Det låter som om minnet är keff.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-17 19:28

keff?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 19:34
Ursprungligen av dunberg:

keff?

keff = dåligt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-17 19:38
Ursprungligen av Vickeee:

keff = dåligt

Se där!

har kollat igenom alla lådor och fodral, men hittar ingen hårdvarutestskiva. Kan jag ta den som jag fick med Powerbooken istället eller är den enbart för Powerbook?

hmm. glöm de jag sa... hittade hårdvaruskivan nu. Kör hårdvarutestet nu, återkommer med resultat

Resultat: Exakt samma som innan. Den vill inte boota skivan utan bara muttrar om release keys och "mac-boot" eller "shut-down".

Har du fler minnen i den? Testa då att starta med endast ett av dem i, och sedan med nästa.

bra idé. testar de nu

japp, nu funkar datorn! det ena minnet verkar vara kaputt. Körde bägge minnena i samma slot och datorn startade bara med de ena.

Nu undrar jag om jag måste skicka in hela datorn till Apple för att byta ut minnet eller räcker det att jag skickar in minnet, dom ser att de e nåt fel på de och ersätter de?

Ursprungligen av bobbanbobbelito:

japp, nu funkar datorn! det ena minnet verkar vara kaputt. Körde bägge minnena i samma slot och datorn startade bara med de ena.

Nu undrar jag om jag måste skicka in hela datorn till Apple för att byta ut minnet eller räcker det att jag skickar in minnet, dom ser att de e nåt fel på de och ersätter de?

Det räcker nog med att du skickar in minnet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 22:13
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

japp, nu funkar datorn! det ena minnet verkar vara kaputt. Körde bägge minnena i samma slot och datorn startade bara med de ena.

Nu undrar jag om jag måste skicka in hela datorn till Apple för att byta ut minnet eller räcker det att jag skickar in minnet, dom ser att de e nåt fel på de och ersätter de?

Samma fel på svärfars dator, ringde support, de skickade nytt minne och anvisningar om hur jag skulle beställa hämtning av det gamla, gick smidigt.
Förresten har jag för mig att hw-testet ligger på systemskivan på Imac G5, alltså inte separat, tror att det var bara att vid start använda äpplet+t för att få fram testet.

1
Bevaka tråden