Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva direkt på DVDer med Epson?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon erfarenhet av ex. Epsons skrivare som klarar att skriva BRA bilder/text på DVD/CD?

Såg nåt för ca 1500:-, kan det vara nåt?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 13:06

Ingen egen erfarenhet, men det ska nog fungera bra.
Ska köpa en själv om ngn vecka. R300 eller va den nu heter.

Ja, det var kanske den modellen...?

Jag använder en R200 som kostade typ 1500 för 6 mån sedan. Bra, snygga utrskrifter på cd/dvd. Den skrivaren har alltid fått bra recensioner och det samlade omdömet verkar vara att den tävlar med modeller i betydligt högre prisklass.

  • Medlem
  • 2005-08-17 17:13

Köpte faktiskt en R300 igår. 1600:- Har inte hunnit skriva ut på CD eller DVD, men kvalitén för vanliga utskrifter är bra. Fungerade perfekt med Tiger (10.4.2). Ingen installation behövdes (fast jag hade ju installerat eposon-drivrutiner tidigare för min andra skrivare).

jag hörde att man skulle vara riktigt försiktig att trycka bilder på dvd skivor. kommer inte ihåg precis varför. jag var och kikade på en printer som hade slot för en cd/dvd men försäljaren tyckte det var bättre att trycka på speciellt papper och sedan sätta det på själva skivan.

  • Medlem
  • 2005-08-17 21:09
Ursprungligen av anders gbg:

jag hörde att man skulle vara riktigt försiktig att trycka bilder på dvd skivor. kommer inte ihåg precis varför. jag var och kikade på en printer som hade slot för en cd/dvd men försäljaren tyckte det var bättre att trycka på speciellt papper och sedan sätta det på själva skivan.

Se bara till att klistra på ettiketten noga och köpa etikett av bra kvalité. Vet personer som fått dvd-läsare förstörda för etiketten har lossnat och "trasslat" ihop sig inne i läsaren. Ville bara nämna det, även om det säkert inte är speciellt vanligt.

Har just beställt en R200...

vet någon vilket som är bäst?
Printar man först och bränner sedan, eller tvärt om? Har det någon betydlese alls?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 10:16
Ursprungligen av picturethis:

Har just beställt en R200...

vet någon vilket som är bäst?
Printar man först och bränner sedan, eller tvärt om? Har det någon betydlese alls?

Jag brukar bränna först och skriva sen. Det tar för det mesta något längre tid för bläcket att torka på skivan än vad det gör på ett vanligt papper. DVS kör inte in skivan i en spelare direkt får då kan du få lätt psykadeliska mönster pga rotationen...

[QUOTE=". DVS kör inte in skivan i en spelare direkt får då kan du få lätt psykadeliska mönster pga rotationen...[/QUOTE"]

Haha, det kan ju vara kul nån gång! Om man vågar riskera brännaren...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 09:06

Jag kör med en Canon i865 till min Mini. Det funkar klockrent att skriva ut direkt på CD/DVD. Jag blev positivt överaskad av resultatet. Så om du inte måste ha en Epson kan jag rekomendera denna.

Jag har en Epson 1290 för vanliga färgutskrifer så det känns på nåt sätt rätt att köra vidare på samma märke.
Jag förstod att man även behöver speciella skivor som är anpassade för utskrifter?
Har du någon favvorit?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 09:39

Det stämmer, man behöver ha speciella skivor för att kunna skriva direkt. Jag använder dessa http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010077461 från Maxell och tycker att de funkar bra. Vet inte om olika skrivar tekniker / skrivare fungerar olika bra på mediet så jag kan bara säga att de funkar med den skrivare jag har...

Oki, tackar för länk!

  • Medlem
  • 2005-08-27 22:16

Du kan lugnt köpa en 300 jag har en sedan 4mån och har skrivit bild och text på ca.50 DVD skivor
och än har jag inte bytt någon patron ens. Det funkar perfekt. Körde med klisterpapper förut men som någon påpekade det kan jävlas i vissa spelare på grund av obalans.

BO

Jag köpte en Canon Pixma iP3000 idag, som jag skrev om i en tråd under Köptips. Kan vara värd att titta på, om du inte snöat in på just Epson av någon anledning.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-31 08:55

Före eller efter

Bränn skivan först och printa sedna. Skivan bör dessutom torka i 24 timmar innan man använder den. Jag har provat flera olika och det är Verbatim som gäller. Glöm etiketter då kvaliten är otroligt varierande.

Tack alla.

Det blev en Epson 200 (har Epson sedan tidogare 890 & 1290)
Utskrifterna blev bättre än förväntat. Nu var logon ganska enkel, en "parykringla" i 2 färger.
Men den dög för uppdraget!

Tack

Ursprungligen av picturethis:

Tack alla.

Det blev en Epson 200 (har Epson sedan tidogare 890 & 1290)
Utskrifterna blev bättre än förväntat. Nu var logon ganska enkel, en "parykringla" i 2 färger.
Men den dög för uppdraget!

Tack

Grattis!

Ett tips är nog att skippa Dustin för skivorna. Beställ från www.wesellcd.com eller liknande för snabb leverans och runt 3:50 per skrivbar X8 DVD som är fullface printable. Jag har köpt ca 1000 skivor därifrån och varit nöjd, även om flera konkurrenter klarar samma pris så har det strulat med leveranser från andra ställen jag testat.

1
Bevaka tråden