Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Computer toppar för andra året i rad The American Customer Satisfaction Index (

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Computer toppar för andra året i rad The American Customer Satisfaction Index (ASCI)

Även i år så ligger Apple Computer etta på ACSI lista över nöjda kunder inom persondatorkategorin med 81 poäng av 100, samma poäng som förra året.
Konkurenten Dell Inc ligger på andra plats med 74 poäng vilket är en minskning med 5 poäng eller 6.3% från förra året. Andraplatsen delas dock med gruppen "All-Others" som ökade sin andel med 3 poäng eller 4.2%.
På tredjeplats kom Hewlett-Packard Company (HP) med 73 poäng vilket är en ökning med 2 poäng eller 2.8% jämfört med föregående år.
På fjärdeplats finner vi Gateway Inc med 72 poäng, en minskning med 2 poäng eller 2.7% från föregående år.
Och sist (men inte minst) finner vi HP-Compaq som har 67 poäng vilket är en minskning med 2 poäng eller 2.9% från föregående år.
Om man dessutom räknar från starten av ACSI's lista så har
Apple ökat med 5.2%
Dell har ökat med 2.8%
HP har minskat med 6.4%
Gateway Inc har minskat med 5.3%
HP-Compaq (fd Compaq) har minskat med hela 14.1%

Genomsnittet nöjda kunder för hela kategorin är i år 74 poäng, alltså 7 poäng mindre än vad Apple har.
Läs listan: http://www.theacsi.org/second_quarter.htm#ele
Mer om ACSI: http://www.theacsi.org/overview.htm

Tyvärr har jag inte kunnat nå någon reprsesentant från Apple för att få en kommentar (detta betyder att ingen från Apple har ringt mig och gett mig en )

Notera att dett alltså gäller Apple i USA.

Senast redigerat 2005-08-17 15:29
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Även i år så ligger Apple på första plats inom Persondatorkategorin på The American Customer Satisfaction Index med 81 poäng av 100, tvåan Dell har 74 poäng och HP har 73 (HP-Compaq har 67 poäng)
http://www.theacsi.org/second_quarter.htm#ele

Oj vad konstigt, med tanke på att vissa här regelbundet brukar påstå att kvaliteten på Apples produkter är sämst av alla datortillverkare...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 13:38
Ursprungligen av jazzper:

Oj vad konstigt, med tanke på att vissa här regelbundet brukar påstå att kvaliteten på Apples produkter är sämst av alla datortillverkare...

...tja, vissa sväljer avföring bara det står Apple på den...

...tja, vissa använder klockor bara det står Rolex på dem...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 12:26

Det e väl som med allt hur många orkar säga till nnär dom får en bra leverans och funkade dator utan det är ju mycket enklare att skriva negativ kritik än positiv. Så det är ju inte en rättvis bild man får utav forum för datorsupport/hjälp

Vilka ligger bakom "The American Customer Satisfaction Index (ASCI)". Är det en fristående undersökning som inte betalas av några företag... kort och gott - hur trovärdig är denna undersökning. Någon som vet hur frågorna formulerades?

Ursprungligen av Olle@mac:

Vilka ligger bakom "The American Customer Satisfaction Index (ASCI)". Är det en fristående undersökning som inte betalas av några företag... kort och gott - hur trovärdig är denna undersökning. Någon som vet hur frågorna formulerades?

Det mesta om ACSI står på http://www.theacsi.org/overview.htm

"Overall customer satisfaction with the PC industry is unchanged from a year ago at 74, but changes within the industry give Apple a commanding lead. The PC maker maintains big improvements from 2003 and 2004, holding at 81 for a second year. Apple’s sales are up 33%, net income has grown 300% and its stock price has nearly tripled over the past year. A slew of product innovations and an emphasis on digital technologies and customer service have been very successful for Apple with a high degree of customer loyalty as a result.

Dell is a different story. Based on a strategy of mass customization, the #1 PC maker worldwide has been a leader in customer satisfaction for several years. This quarter, it suffers a sharp drop in ACSI, down 6% to 74. Customer service in particular has become a problem, and service quality lags not only Apple but also the rest of the industry. Customer complaints are up significantly with long wait-times and difficulties with Dell’s call-center abound. Still, competitive pricing as a result of Dell’s direct-sales business model keeps overall customer satisfaction slightly above other competitors, with the exception of Apple. Whether Dell’s declining satisfaction will have a negative impact on the company’s stock performance remains to be seen; however, ACSI history has shown that changes in customer satisfaction often signal similar changes in future financial performance. Apple’s stock price is up 35% for the year-to-date, whereas Dell’s is flat."

La till länken i mitt första inlägg

1
Bevaka tråden