Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet - Viewsonic VP201B 20" el. LaCie Photon Vision II 20'?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag går i bildskärmsköpartankar (TFT). Just nu står valet mellan två skärmar, nämligen en Viewsonic VP201B på 20" och en La Cie Photon Vision II 20". Priserna är ganska lika, lite drygt 6000 spänn + moms. De har i princip samma tekniska data (1600x1200, 16 ms, 400:1).

Men vilken ska jag välja? Det viktigaste för mig är att de ger tillförlitlig färgåtergivning, eftersom jag arbetar mycket med originalproduktion. Och ibland är det kul att dra av ett spel, så i andra hand bör skärmen vara hyffsat snabb.

I dag har jag en stor och en liten CRT-skärm och tanken är väl att den lilla CRT-skärmen också ska bytas ut mot en TFT så småningom. Den skärmen har jag dock inga krav på, åtan ska mest vara billig. Viewsonic har en uppsjö billiga 17"-skärmar, men det kanske La Cie också har? Det kan ju vara kul att ha sammamärke på skärmarna, då jag inbillar mig att de då har ungefär liknande egenskaper, men det får dock inte överskugga att jag först och främst vill ha den bästa av två ovanstående skärmar.

Vilken ska jag välja?

/Jens

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-17 07:02

Varför inte en Apple 20" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 08:41

Jag går i samma bildskärmsköpartankar. En 20" TFT som klarar 1600x1200 och har bra färgåtergivning. Av de tester jag läst och av mina egna erfarenheter så är LaCies Photon Vision II 20" otroligt prisvärd, den har placerat sig högt upp i tester mot skärma som kostar 10.000 kr mer. Det enda problemet verkar vara att den är svår att få jämn i 5000K (läs den här tråden) enligt vissa, inget jag har testat själv.

Jag har inga erfarenheter av (och har inte läst något om) Viewsonics VP201b, men jag sitter med en ett par år gammal VP191b som andraskärm och den skulle jag inte vilja använda som proof-skärm, den är skaplig men inte mer, antar iofs att VP201b är mycket bättre.

För min del blir det nog LaCien, men jag är inte riktigt säker än, funderar på en av Eizos skärmar i samma prisklass (6.000kr + moms), men vet inte vad de presterar gentemot Photon Vision II. Någon som kan upplysa mig?

Senast redigerat 2005-08-17 09:02

Hmm... ja, i och för sig kanske det skulle kunna vara ett alternativ, men jag vill nog har 23"-modellen i så fall. Jag gillar att ha två skärmar och för mig fungerar en (två) 4:3-skärm utmärkt. Två stycken Apple 20" hade ju varit kul, men då är vi uppe i ca 13 000 + moms, vilket är lite mer än de 8000 + moms som en av de skärmarna jag frågade om + en billig 17" kostar.

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 11:23

Apple Cinema Display 20" duger inte åt grafisk originalproduktion. De bra exemplaren (utan färgskiftningar) av 23" gör det med nöd och näppe, men inte 20".

Ursprungligen av Solid:

Apple Cinema Display 20" duger inte åt grafisk originalproduktion. De bra exemplaren (utan färgskiftningar) av 23" gör det med nöd och näppe, men inte 20".

Klart att Apples skärmar duger åt grafisk originalproduktion det är ju antagligen det de mest används till.
Ingen LCD skärm är dock perfekt för det ändamålet (än) och snart borde det komma nya skärmar från Apple som kan vara värda att vänta på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 12:04

Nej, det är inte klart att Apples skärmar duger åt grafisk originalproduktion där färgäkthet är ett måste, mest pga att de inte går att kalibrera i tryckstandarden 5000 K, men även för en otroligt sviktande kvalitet (läs: färgskiftningar). Läs diverse tester av deras skärmar och kolla runt vad som sagts på forumet.

Men man bestämmer själv vilka krav ens skärm ska uppfylla, vill man ha en otroligt snygg skärm som ser underbar ut bredvid en G5:a, har hög upplösnng och om inte färgäkthet gentemot tryck är viktigt passar en Apple Cinema Display bra.

Kan dock hålla med om att ingen LCD är perfekt än, sitter nämligen på en Eizo CG21 som, enligt mig, inte fungerar tillfredsställande mot vad den kostar (24.000 kr).

Ursprungligen av Solid:

Kan dock hålla med om att ingen LCD är perfekt än, sitter nämligen på en Eizo CG21 som, enligt mig, inte fungerar tillfredsställande mot vad den kostar (24.000 kr).

Vad ser du för fel på den?

Av de Eizo CG21 som jag har kalibrerat har de allra flesta gett ett resultat som inte har några som helst problem att fungera för kritisk grafisk produktion.

MVH/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 11:00
Ursprungligen av stefanprofiler:

Vad ser du för fel på den?

Av de Eizo CG21 som jag har kalibrerat har de allra flesta gett ett resultat som inte har några som helst problem att fungera för kritisk grafisk produktion.

MVH/Stefan

När jag gör en gråkil från 0, 0, 0, till 255, 255, 255, i RGB i Photoshop så blir det märkbara bandningar i övertoningen, då främst i de mörka tonerna. När jag sedan gör testet (som jag tror kommer från dig) med en svart bild (0, 0, 0) och rutor 2, 2, 2, i steg om +2 upp till 14, 14, 14, så syns de två mörkaste rutorna för dåligt, i resten av rutorna är det olika färgstick. Om man däremot inverar hela testbilden så är det bättre gråbalans i rutorna, men inte helt korrekt. Med andra ord har skärmen problem med de mörka tonerna.

Alla tester är gjorde på en kalibrerad skärm med en Eye-One Display och programmet Eye-One Match. Kalibreringen är gjord i 5000K och gamma 1,8. Under testet är min extraskärm avstängd samt så är belysningen dämpad, det sitter även en keps på skärmen.

Annars är skärmens färgäkthet mot tryck klart godkänd. Det är bara dessa irriterande bandningar som uppstår i de mörka tonerna jag har problem med. Är det ett känt problem, har du några tips?

Så här ser mina färginställningar i Photoshop ut:

Senast redigerat 2005-08-18 11:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 15:52

Nu har jag, tillsammans med en god vän, delvis löst problemet.

Till att börja med använde jag en istället programmet ColorNavigator till att kalibrera skärmen med. Sedan ändrade jag arbetsfärgrymd från Adobe RGB (1998), till den mindre ColorMatch RGB, då försvann problemet med bandningar i övertoningar. Men den dåliga täckningen i mörka partier kvarstår, jag börjar misstänka att det är ett hårdvarufel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 15:54

jensohlsson:
LaCie Photon Vision II 20" finns för 6.549 kr hos Dialect:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=189280

Billiagre är bättre! Tack!

Men jag har fortfarande inget klockrent svar på vilken av dem jag ska välja...

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:09

Inte jag heller. Men för min del lutar det åt en LaCie, eftersom jag har bra erfarenheter av den.

1
Bevaka tråden