Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrodatorn testar Mac OS X för X86

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mikrodatorn har tydligen inga som helst problem att vare sig piratkopiera eller öppet erkänna det. Vad säger nya lagen om detta?

http://www.idg.se/ArticlePages/200508/17/20050817110134_MD/20050817110134_MD.dbp.asp

Ska vi polisanmäla dom

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Ska vi polisanmäla dom

Självklart, om inte annat för stycket där "testaren" skriver följande

"Jag är förbluffad över hur stabilt och snabbt det går. Visst är det lite segt att köra i VMWare men fortfarande helt ok. När jag kör en ren installation så märker jag, som har suttit otroligt lite på Mac, ingen skillnad i hastighet i jämförelse med en ”riktig” Mac."

Märker han ingen skillnad så har han nog inte suttit framför en mac någonsin...

Ursprungligen av jazzper:

Självklart, om inte annat för stycket där "testaren" skriver följande

"Jag är förbluffad över hur stabilt och snabbt det går. Visst är det lite segt att köra i VMWare men fortfarande helt ok. När jag kör en ren installation så märker jag, som har suttit otroligt lite på Mac, ingen skillnad i hastighet i jämförelse med en ”riktig” Mac."

Märker han ingen skillnad så har han nog inte suttit framför en mac någonsin...

Med en Celeron D 2.26GHz går det snabbare än en Mac mini 1.25GHz, enda grejjen man behöver ändra är platform=x86pc för den kör på ACPI default vilket slöar ner nått fruktansvärt. Har testat själv med native installation, SSE3 med Rosetta fullt fungerande dock utan grafikstöd fick köra med VESA 3.0 istället men det flöt fruktansvärt bra. Vissa saker funkar inte och det känns nästan som en demo version man vill bara ha mer! (Flash funkar tex inte, och det saknas drivrutiner för samtliga populära grafikkort)

Den här spridningen är bara positiv enligt min mening. Vet inte hur många inlägg i olika forum som handlar om detta som varit "-När dom släpper sina nya datorer nästa år så köper jag!" och vissa har tom sprungit iväg och köpt en mini bara för att dom inte pallar att vänta.

Har varit Mac användare i ett par år men detta känns fruktansvärt lovande måste jag säga. Pengarna är redan undanlagda för Juni 2006.

Vi kommer att få många fler Mac användare nästa år det lovar jag, bara Apple spelar sina kort rätt och drar ner priserna rejält. Sedan måste dom låsa skiten rejält till TPM chip:et, denna gången var det ju bara Rosetta.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 12:23

Det borde ju bryta mot NDA och upphovsrättslagen väll. Eftersom att det är förbjudet att prata om det och/eller förbjudet att installera på icke godkänd hårdvara.

Men men det är väl ingen som bryr sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 12:29

Fast det visar oxå hur pilska folk verkar vara på OSX x86.

Citat:

Enda sättet att lägga vantarna på operativsystem är via fildelarnätverk, vilket är olagligt.

Och rubriken är vi har testat!

Jo jo....

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-17 14:48

Min amatörmässiga kommentar måsrte bli: instämmer. Det är nästan så att konspirationsteoretikern funderar på om inte "läckan" var avsiktlig, har sällan läst så mycket positiv kritik på webben som hos de som ägnat ett par timmar åt att hacka in OSX på sina gamla PC maskiner.

Framtiden lär utvisa vad det gav, men att rätta tidn eär nu för Mac är tydlig. I lika många forum spys det ju galla över Vista som inte blivit mer än XP SP3 med snygga ikoner..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-17 14:58

Fins för mycket Mac-fluktare ute i världen som inte vill något hellre än att ta steget till den "ljusa sidan".

Microdatorn--> Köp en Mac?

Bo Nordlin försvarar i kommentarerna:

Därför publicerar vi den här nyheten
2005-08-17 14:59

Vårt främsta uppdrag är att publicera intressant och relevant information. OS X på x86-plattform är en så pass viktig nyhet att jag valde att låta publicera erfarenheterna från en av våra medarbetare som har testat. Det trots att jag är medveten om att OS X är piratkopierad.

Jag skulle resonera på samma sätt med Vista (Longhorn). Fanns det inget annat alternativ skulle vi använda en piratkopierad version för att kunna skriva testet. Alternativet, att inte kunna göra testet alls, är sämre.

För att publicera testet måste jag också vara övertygad om att den piratkopierade versionen är identisk med den officiella betan.

Min lojalitetet finns i första hand med läsaren.

Till Berger Brosa: kan inte riktigt placera dig, vore kul att höra sången.

Bo Nordlin, chefredaktör MikroDatorn

1
Bevaka tråden