Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendera en bra kontorsstol

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 04:25

Tänkte köpa mig en ny stol, någon som har tips om vilka affärer i Göteborg som säljer stolar, vad man borde tänka på och några speciella modeller att rekomendera. Långt ryggstöd och arbetstöd är viktigt. Riktpris blir la runt 2000:- helst ungefär.
Tillbringar närmare 8-12tim/dag såhär på loven i datorstolen, och annars tillbringar jag ändå 6tim i den om jag är hemma...läser o spelar i den också lixom. Så måste va riktigt skön stol.

Om du vill ha en stol för 2000:- så blir det nog IKEA som gäller.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-17 07:23

Kolla Kinnarps dom brukar ha riktigt bra stolar för kring 4000:- visst finns säket billigare men vad blir kostnaden totalt om en riktigt stol håller längre.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 10:40

Norrmännen är bra på det där med ergonomiska stolar. Kostar en hel del men det kan det nog vara värt om du tillbringar halva din tid i stolen. Kolla in Stokke eller HÅG

Jag har själv en Stokke Variable som jag är mycket nöjd med. Stolarna från HÅG är mycket populära på de olika forskningslabben här i Lund.

Lycka till! Heia Norge!

Stokke är grymt, men de kostar bra mycket mer än 2000. Vad fick du ge för en Variable?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 10:51

Jag har inte gett ett ruttet öre för den... jag har fått den! Bra tyckte jag. Jag tror att den kostar 3000 som ny. Jag vet dock att man kan hitta den begagnad för kanske 1000, vilket är ett klipp. Kvaliteten är mycket bra. Min stol är säkerligen 15 år gammal, men det märks inte.

Annars har jag provat Stokke Move med sadelsitsen. Mycket skönt "ståstöd" att sitta på. Kostade för ett år sedan 3200 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 11:21

Köp IKEA, och en glass, och en ny CD skiva, några DVD´s, en bra middag och överraska personen i ditt liv... Om du lägger 5 KKR så är det enklare, men iKea har bra grejer till vettiga priser.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 10:48

Jag har en Nominell från Ikea. Den tillfälliga lösningen som blev permanent. Inga armstöd och relativ hög rygg som gär att det gör lätt att flytta runt. Det viktigaste för mig är att man inte "sitter fast" mellan armstöd och att den är lätt att reglera. Vem som tillverkar den spelar mindre roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 14:12

Jag köpte en sådan där ergonomisk norsk sak (kommer inte ihåg om det var stokke eller håg, och jag ids inte gå upp på vindsförrådet och kolla. Det var en sådan med knästöd i alla fall). Och den var väl OK. Inte så hemskt bekväm dock. Därav dess nuvarande placering på vinden.

Just nu har jag en IKEA-stol i läder (deras billigaste läder-kontorsstol). Kostade typ 1800. Djävulskt nöjd. Den går att justera i höjdled och det går att gunga på den, annars går den inte att ändra alls. Däremot är den stor nog för att jag själv skall kunna byta arbetsställning i den, vilket jag tror är viktigt.

Min teori är att det är ergonomiskt sämre att sitta i en "ergonomiskt riktig" stol än i en dum-stol, helt enkelt för att det är svårare att variera sin arbetsställning i en "ergonomiskt riktig" stol. Ur det perspektivet tror jag iofs att en gammal hederlig pinnstol i trä är allra bäst. Man kan sitta litet hur man vill på den, och rumpan säger ifrån när man suttit i samma ställning för länge...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 15:22

Ligger kanske nått i det du säger, o andra sidan vill man ju kunna istta utan o behöva vrida o vända sig.
Får ta en sväng ut till IKEA i helgen då o kolla på stolar.
Kollar lite på deras websida sålänge...

Evil: Vad heter stolen du har som gick på 1800?

Ska kolla Stokke o Kinnarps me.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 15:23

Evil: Vad heter stolen du har som gick på 1800?

Ska Stokke o Kinnarps me.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 22:01
Ursprungligen av ez0r4y:

Evil: Vad heter stolen du har som gick på 1800?

Arås (kostade ungefär 1800kr 2003, men jag såg att den var dyrare i 2005-katalogen, typ 2000kr).

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 18:48

Ullmansstolen
Kan intyga att hundratals tidigare medarbetare blev överlyckliga...och mindre sjukskrivna.
Kostar dock ...lite mer än 2.000:-

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-17 21:33
Ursprungligen av Schuckert:

Ullmansstolen
Kan intyga att hundratals tidigare medarbetare blev överlyckliga...och mindre sjukskrivna.
Kostar dock ...lite mer än 2.000:-

Dito. Jag sitter på en sådan hemma och hade en på mitt tidigare jobb (där man själv fick välja). Min är från tidigt 90-tal, så jag tror att det är dags att klä om den. Men konstruktionen är topp.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-18 07:58
Ursprungligen av Schuckert:

Ullmansstolen
Kan intyga att hundratals tidigare medarbetare blev överlyckliga...och mindre sjukskrivna.
Kostar dock ...lite mer än 2.000:-

Det är klart sitter på en Be-Ge 9000 nu men ullman/Be-Ge håller väl en prisnivå för sig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-19 06:20

Dom har visst en återförsäljare på södra vägen. Drar dit nät jag har tid.
Verkar ha endel vettiga stolar...:D

Evillordvader: Okey!

1
Bevaka tråden