Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att stänga PowerBooken!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 22:37

Har haft lite problem att stänga min PB titanium och problemet har bara blivit värre å värre me tiden.
Nu går den inte att stänga alls, så mina frågor är:

Har nån haft samma problem men lyckats fixa de?
Månste man lämna in den eller är de nått som går att fixa på egen hand för en billig penning?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 23:07

"Stänga" = stänga av, eller stänga locket?
Om du menar det första kan du alltid dra ur batteriet, det var jag tvungen att göra en gång.
Om du menar det andra får du ta i med tyngre grejjer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 23:38

jag menar att stänga locket, nån idé om hur man kan fixa de?
"tyngre grejjer"?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 23:47

När locket är öppet (vilket det ju är), kan du trycka in öppningsknappen - och då se att något rör sig i lilla hålet? Eller är knappen helt stum?

Fäll ner locket till det är nån millimeter kvar. Kommer det fram en hasp i lockkanten?

Jag har samma problem med min en månad gamla pb12 1.5.

Haspen kommer fram och öppningsknappen verkar funka som den ska. Trots detta går den bara att stänga ordentligt en gång av tio.

Lite irriterande faktiskt. Den kostade ändå över 16 000...

Ursprungligen av jahaa:

Har nån haft samma problem men lyckats fixa de?
Månste man lämna in den eller är de nått som går att fixa på egen hand för en billig penning?

Problemet är hur vanligt som helst, förfärande många av våra elevdatorer råkar ut för det. Som regel är det inte haspen som är problemet, ska till ganska mycket övervåld för att den ska lossna, utan det är låsmekanismen som haspen hakar i som pajar. Det är svinaktigt dyrt att fixa eftersom man inte bara kan byta själva låset, utan man får byta hela framdelen av chassit med styrplatta och hela köret (åtminstone på iBook, tror det är samma på PB).

Fan då. Detta ska väl garantin ta iofs men känns inte så kul att vara utan dator några veckor... Samtidigt stör det rätt mycket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 13:56

Då förmodar jag att de inte e nått billigt och lätt själv fix.
Men tack för hjälpen i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 01:25

Om de e nån som har samma problem, har jag kommit fram en lätt lösning på problemet.
De ändra som krävdes för att lösa problemet var en liten justering på vänster gångjärn.
I bland kan de löna sig att skruva lite på egen hand, men tack för hjälpen i alla fall!

Problem med stängning.
på Ti så var/är det ett problem att låsklacken slå av och då greppar inte kroken. men det kan också vara så att kroken inte fälls ut i stängögonblicket - ibland måste man jystera krokens vinkel.
och ifall gångjärnet blir "löst" så ändra ju också vinkeln.
om klacken är av så får man byta topcase och det är inte direkt billigt!
dock går det att byta klackar ifall man kommer över några förstås. jag kan ett par liggande. om någon är intresserad får de höra av sig.
På Al är kan man justera lite grand på låsklacken, ifall den är hel. (har änn så länge inte haft några som varit fel på) även här får man kolla låshaken hur den faller ut.

En faktor är också friktionen i gångjärnet, alltså på nyare gångjärn så när man fäller igen locket så finns det en spänning som gör att gångjärnet låser sig bättre och på Ti. så finns det 2 st gummiploppar som gjorde att när man stängde så sätter de lite i kläm så att låset låser sig bättre - dessa brukar gå sönder. på Al så sitter de i skärmen istället.

skulle man ha garanti så lämna in dator för koll givetsvis!

Hare

  • Medlem
  • 2005-08-29 07:09
Ursprungligen av MacHedberg:

skulle man ha garanti så lämna in dator för koll givetsvis!

Fast på SOS data i Gbg hävdar man via mail till mig att "Vidare omfattas inte chassi delar alls av garanti, se garantivillkor." (?!?!?!) - har letat i AppleCare-broschyren och det omnämns ingenstans att det i n t e skulle omfattas av garantin... Lyckligtvis tyckte Apple att en svårstängd och knakande skärm går på AppleCare.

Ursprungligen av Ma:

Fast på SOS data i Gbg hävdar man via mail till mig att "Vidare omfattas inte chassi delar alls av garanti, se garantivillkor." (?!?!?!) - har letat i AppleCare-broschyren och det omnämns ingenstans att det i n t e skulle omfattas av garantin... Lyckligtvis tyckte Apple att en svårstängd och knakande skärm går på AppleCare.

Dock, ja. men man får också se till orskaken osv. vissa delar räknas såsom att de av naturliga själ ej går sönder! och därav är det ej garanti. men skulle fallet vara så ring till Apple´s och prata med dem om du anser att du inte brukat våld och man också då kan oftas se på skicket på datorn.
På serviceverkstäderna så har de ingen möjligthet men apple kan fixa till en "utökad garanti" för den delen om de håller med dig. och då är det inga problem att byta.
Det verkar som du fått ok via applecare men AppleCare är bara en ren förlängning av 1års garantin så att det egentligen är samma regler.

  • Medlem
  • 2005-08-29 18:25

Jo, det är fixat under AppleCare av SOS via nån sk "CustomerSatisfaction code". Frid & fröjd, men jag tycker det är märkligt att ett strejkande gångjärn inte omfattas av garantin, när trasiga el-adapters, dvd-moduler och annat gör det... De strejkande/knakande gångjärnen är det dock fler som drabbats av (omnämndes i en tråd här på 99mac, t ex) så Apple är antagligen medvetna om att det inte är normalt slitage.

1
Bevaka tråden