Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 233MHZ (Rev A) trilskas!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kvar den första modellen av iMac. Idag började den krångla riktigt ordentligt. Den började flera gånger 'knäppa' som den gör när man tömmer PRAM-minnet ungefär. När jag startade om den som var det likadant, och även när jag sätter igång program som Microsoft Excel, eller när jag sätter igång webbläsaren. Det är precis som om den inte kan läsa informationen på HD-disken.

Jag har tömt PRAM-minnet och försökt att köra Norton Disk Doktor men den kraschade så det programmet gick inte igång, vilket det alltid gjort förut.

Är det här att den "sjunger på sista versen". Jag har haft den sedan 1998.

Vad kan göra åt det här?
1) Skall jag installera om MacOS 8.5/8.6? Det bör jag väl göra, men är det något som hjälper mot beskrivda problem.

2) Kan det vara något virus som jag drabbats av?

3) Är det något som kan åtgärdas om jag lämnar in den för lagning. Vad kan det vara i burken i så fall som gått sönder, är trasigt?

4) Jag har också de senaste månaderna upptäckt en annan sak, att skärmen liksom blinkar till ibland. Är det bildskärmen?

5) Hur länge går det normalt att använda en iMac? Är det här symtom att den håller på att falla för åldersstrecket?

Är tacksam för svar. Behöver denna dator akut i jobbet, så jag är inte särkilt glad åt detta som har hänt idag.

1) Antaligen blir det inte bättre av det.
2) Högst osannolikt
3) Låter som att din disk håller på att ge upp. Visst går det att lämna in, men det är nog inte värt pengarna.
4) Låter som om du har det famösa logikkortsproblemet också. Hade samma symptom på min 233:a, till sist gick den igång bara någon gång ibland.
5) Svårt att säga, just denna modell hade problem just med logikkortet. Men det finns ju de som rulllar utan problem fortfarande...

Kontenta
Försök rädda informationen på din hårddisk och gradera upp dig till något lite nyare. Kanske samma iMac variant med lite mer kräm, om du inte vill lägga ut så mycket? Går för någon tusenlapp eller två på blocket. Eller varför inte Mac mini...

1
Bevaka tråden