Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera Tiger på nya iBook och spara utrymme

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-16 16:05

Om man skulle köra en hel ominstallation av Tiger på den nya iBook:en skulle man tjäna nåt hd-utrymme på det? Alltså skulle man kunna minska storleken på systemet jämfört med standard-färdig-installationen?

Och om man gör det. Är det bara att köra en ominstallation från cd eller måste man tömma hela burken först?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 16:18

Säkrast är att du formaterar & gör en anpassad install. Du tjänar ett antal GB på det. tänk på plocka bort onödiga språk & skrivare...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 20:30

Försvinner några förinstallerade program när man installerar om, några som man inte får med på medföljande skiva alltså?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 00:48
Ursprungligen av DaPhox:

Säkrast är att du formaterar & gör en anpassad install. Du tjänar ett antal GB på det. tänk på plocka bort onödiga språk & skrivare...

Läs vad han skrev ! Program försvinner inte. Det som man kan spara är olika språk, nästan 1 GB kan man spara. Dessutom om man vet vilken skrivare man har så kan man välja bort mycket megabyte !

Idag är inte megabyte, det är numera gigabyte data !

Kan svara på din fråga för att jag gjorde en ominstallation på min nya iBook innan jag skeppar iväg den tillbaka till apple. Allt finns kvar, appleworks, iLife, spelen och allt annat som du fick med den.

Mvh Markus.

REP: Om du menar att jag ska läsa så kan du väl läsa vad föregående medlem har skrivit:

Citat:

Försvinner några förinstallerade program när man installerar om, några som man inte får med på medföljande skiva alltså?

Jag svarar:

Citat:

Kan svara på din fråga för att jag gjorde en ominstallation på min nya iBook innan jag skeppar iväg den tillbaka till apple. Allt finns kvar, appleworks, iLife, spelen och allt annat som du fick med den.

ORK!...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-21 13:16

appleworks, iLife appsen och spelen är separata installationer som du installerar efter Tiger...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-21 13:30
Ursprungligen av Ricky:

appleworks, iLife appsen och spelen är separata installationer som du installerar efter Tiger...

Mja, nä, vä.

Detta är bara sant med Tiger Retail, kör man recoveryskivan som följer med datorn är det annorlunda..

Som sagt "Kan svara på din fråga för att jag gjorde en ominstallation på min nya iBook innan jag skeppar iväg den tillbaka till apple. Allt finns kvar, appleworks, iLife, spelen och allt annat som du fick med den. "
Skivorna ni får med era iBooks innehåller all mjukvara, det är som Bogg säger, det är inte Tiger Retail skivor utan Recoveryskivor.

Räcker detta eller ska jag skriva det i typsnitt 72, FET-stil?

Senast redigerat 2005-08-21 19:55
  • Medlem
  • 2005-08-30 11:30

Hehe!

Jag gjorde en ominstallation direkt för att göra den anpassad. Jag tog bort alla språk som gick att ta bort och en hel del av de asiatiska typsnitten, lät de flesta skrivardrivrutiner vara kvar, la till X11.

Som nån annan skrev så är installationen av iAppsen inte separat utan en del av installationen om man kör från skivorna som följde med iBooken. Jag lät de flesta program följa med även om jag funderar på om GarageBand verkligen är värt 2,5 gig, men det kan ju vara kul att testa programmet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-30 14:12
Ursprungligen av Adrian B:

Som nån annan skrev så är installationen av iAppsen inte separat utan en del av installationen om man kör från skivorna som följde med iBooken. Jag lät de flesta program följa med även om jag funderar på om GarageBand verkligen är värt 2,5 gig, men det kan ju vara kul att testa programmet.

Var hittar man dessa 2,5 gig om man vill ta bort det manuellt utan göra en nyinstallation?

Ursprungligen av matda:

Var hittar man dessa 2,5 gig om man vill ta bort det manuellt utan göra en nyinstallation?

I /Bibliotek/Application Support/ finns en mapp som heter GarageBand på 1,35 GB.

I /Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/ finns en mapp som heter Apple Loops for GarageBand på 1,09 GB.

I /Användare/Delat/ finns en mapp som heter GarageBand Demo Songs på 367 MB.

Tillsammans är dom på 2,8 GB och jag antar att de går utmärkt att slänga om man inte vill ha kvar GarageBand.

Senast redigerat 2005-08-30 17:09
  • Medlem
  • 2005-08-30 14:49

I /Användare/Delat/ finns en mapp som heter GarageBand Demo Songs på 367 GB.

Skulle det inte vara Mb? Kunde inte låta bli att kommentera bara No hard feelings

Ursprungligen av Korsriddaren:

I /Användare/Delat/ finns en mapp som heter GarageBand Demo Songs på 367 GB.

Skulle det inte vara Mb? Kunde inte låta bli att kommentera bara No hard feelings

Oops.

Fixat nu.

Men ska vi vara petiga så skulle det inte vara Mb utan MB, det är viktig skillnad!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-30 13:33

Adrian, du tog ju med en rejäl hårddisk så du har ju plats för det mesta Minns inte hur installationen var, men när man startar iBooken för första gången, kan man välja att göra en anpassad installation då?

Ursprungligen av dayweed:

Adrian, du tog ju med en rejäl hårddisk så du har ju plats för det mesta Minns inte hur installationen var, men när man startar iBooken för första gången, kan man välja att göra en anpassad installation då?

Jo, men jag hade redan 100 GB i min förra iBook (en hårddisk jag själv stoppat in) så jag hade redan hunnit fylla utrymmet

Om jag minns rätt så är installationen redan gjord, det enda som återstår är processen just i slutet, när installationen är klar men man inte skapat någon användare (eller överfört info från en gammal mac) osv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-30 18:30
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men jag hade redan 100 GB i min förra iBook (en hårddisk jag själv stoppat in) så jag hade redan hunnit fylla utrymmet

Om jag minns rätt så är installationen redan gjord, det enda som återstår är processen just i slutet, när installationen är klar men man inte skapat någon användare (eller överfört info från en gammal mac) osv.

Det låter ju hemskt trevligt och svårt.. Men det får bli i ett annat kapitel

Ah okej. Men jag får se hur det blir, vill ju gärna spara på det mesta som går som sagt.

Garageband 2 är ju störtkul, har kopplat in en USB-klaviatur (4 oktaver, anslagskänsligt) det rockar

  • Medlem
  • 2005-08-30 18:10

Tveksamt om det finns sådana stavningsregler i svenskan, men det låter jag vara osagt Hade hur som helst blivit grymt svårt att installera Garageband om bara exempelmusiken var tre gånger större än största HD-n som går att beställa till iBooken Piper din batteriladdare föresten Adrian?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 22:50

Det är alltså bara att stoppa in skivorna och trycka nästa nästa osv för att installera ett nytt OS?

1
Bevaka tråden