Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte 99mac.se (eller .com)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-11 12:07

halloj,

fått ett skumt fel hemma på macen. Senaste veckan eller så så hittar den inte domänen 99mac.se eller 99mac.com. Alla andra websajter funkar fint. (99mac funkar bra från pezen på jobbet dock)

Vad gör man? Lägga till fler DNS+servrar eller?

Det är ju lite trist att inte kunna kolla 99mac hemifrån.

//mattan

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-07-11 13:01

Det var intressant, jag har haft samma problem hela förra veckan på jobbet (Win PC)... På macen hemma funkar det fint...

Jag har också haft det problemet i c.a en vecka på jobbet och försökte lösa det med Telia idag då jag trodde att det var fel på deras dns. Dock så verkar inte problemet ligga hos telia. Jag trodde då att det var jobbets dns som ballat ur, men efter att ha undersökt inställningarna i den idag så hittar jag inget fel.
Jag testade att skriva in Telia's dns-nummer (istället för jobbets) och då dök 99mac och 99musik upp helt plötsligt även på jobbet.
Men eftersom andra 99mac-medlemmar har haft liknande problem så verkar det vara något annat som strular och inte jobbets dns.

Jobbet = Telia Prolane (funkar inte)
Hemma = Bredbandsbolaget (funkar fin-fint)

Jag kommer inte åt följande domäner från jobbet heller:
www.99musik.com
www.mantaray.se
www.bjornstrom.se

och alla dessa domäner ligger väl på samma server?

  • Medlem
  • 2005-07-11 18:08

Offtopic.se ligger nere nu !

Eller är det mig det är fel på ¿¿¿

NEJ, Funkar inte för mig heller !?!

Det verkar som om flera har problem, vet inte riktigt vad det beror på. Startar om DNS:erna imorgon bitti.

Alla maskiner är oförändrade sedan länge och vi har inte ändrat på någon konfiguration.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-11 22:13

Jag hade samma problem mac99 funkade inte på PB men funkade på Ibooken som får IP adress via trådlös router. Jag tänkte att det kanske var någon inställning men kunde inte lösa det.

EDIT: Jag kom på att en gång en polare kunde inte komma in på www.autopower.se (site om BMW bilar) och mejlande ochtelefonsamtal med siten och internet leverantören kunde ingen ge svar på varför han inte kunde komma in på deras site. Han kunde dock surfa på alla andra siter. Jag är inte så insatt i DNS och sånt så det finns kanske någon naturlig förklaring. Men det var konsigt att det funkar att surfa med ib men inte med pb. Alla andra siter funkar dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-11 22:27

Rensa cache i webläsaren kan hjälpa......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-13 16:48

Problem här också för en stund sedan. Kom inte åt någon av sidorna som ligger på den servern.

Men efter en stund kom det igång igen.

Ursprungligen av JohanK:

Problem här också för en stund sedan. Kom inte åt någon av sidorna som ligger på den servern.

Men efter en stund kom det igång igen.

Har haft samma problem bitvis. Märkligt nog fungerade heller inte
macotekets hemsida under en period?

/kebarb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 20:54

Skumt här med. Kommer in på 99mac.se och offtopic.se hemma, men inte på jobbet!

Samma problem här, kommer inte in på 99mac eller andra forum som drivs av Björnström & co. För att komma åt måste jag antingen gå via mitt proxykonto på universitetet eller en annan internetanslutning. Alla andra sidor jag brukar besöka och besöker fungerar utan problem.

Jag kommer inte heller in. Börjar bli lite smått irriterad på att man ej kan komma in hemifrån...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 21:47
Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag kommer inte heller in. Börjar bli lite smått irriterad på att man ej kan komma in hemifrån...

samma här, enda sättet att komma in är via

http://anon.free.anonymizer.com

vad är på gång? jag trodde redan att hela 99mac var nedlagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 22:12

...jag startade en tråd på macWorld om problemet, den hittar ni här:

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=19433&st=25&p=167212&#entry167212

(massor med hjälpsamma macsjälar)

För mig funkar det när jag ringer upp med modem via Telia men inte via min 3g lur via Vodafone, knäck den nöten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-22 17:11

Har liknande problem, är i Kanada för tillfället och har stora problem att komma åt 99mac.se och mac.se via ett trådlöst nätverk som finns på universitet där jag jobbar, det är dock inga problem från de fast kopplade datorerna och då och då fungerar det faktiskt även från det trådlösa????

/thomas

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-07-24 01:25

jag kör med telia adsl och jag har inga problem alls med att komma in på websiterna

Samma här jag trodde att nu hade servern brunnit eller något e-som jag inte kunde komma åt 99mac alls. Vet fortfarande inte om det funkar som det ska där hemma, sitter fn på min systersons pc i Stockholm o skriver detta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 20:34

Är det ingen av de som driver forumet som vet någonting om detta, pågår det felsökning ??

Ursprungligen av Björnström:

Vi kommer sätta upp externa DNS:er som förhoppningsvis löser anslutningsproblemen. Vi är inte helt säkra på hur DNS-problemen har uppstått måste jag erkänna.

Från http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=81028

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-09 00:40

Jag undrar hur det går med problemen att nå 99mac.se osv jag når 99mac kanske var tionde gång jag försöker men vet dock inte om det har och göra med 99mac eller med det nätverket jag sitter inom. Har problemet försvunnit för alla andra eller ?

/thomas

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-08-09 01:03

Jag har fortfarande problem med att komma åt 99mac.se från jobbet, hemifrån funkar det bra (iMac hemma, Win 2K på jobbet)

följande meddelande får jag när jag försöker nå www.99mac.se på jobbet:

The requested URL could not be retrieved

While trying to retrieve the URL: http://www.99mac.se/

The following error was encountered:

Unable to determine IP address from host name for www.99mac.se
The dnsserver returned:

Server Failure: The name server was unable to process this query.
This means that:

The cache was not able to resolve the hostname presented in the URL.
Check if the address is correct.
If you have any questions about this please contact Customer Support.

Jag har talat med ett par företag som ställer upp som sekundär DNS åt oss kostnadsfritt men ännu inte genomfört ändringen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-09 03:00

Tack för info sheriffen då vet jag att en lösning är på väg

/thomas

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-15 22:41

Nu kommer jag in på 99mac igen

I dag var första gången jag kunde ta mig in på 99mac efter minst 3 månaders avbrott, är det någon som vet vad det var för fel?

Japp - vi hittade felet. Mycket skumt fel som var väldigt svårt att hitta. När bara vissa drabbas och när felen dyker upp då och då är det extra svårt.

Kostade en del sköna slantar plus lite svett och tårar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-16 01:41

vad var problemet, är det möjligt att förklara för oss vanliga döda eller är det för komplicerat ?

Ni har gjort ett rriktigt bra jobb! Äntligen finns där en trygg plats i tillvaron igen!

Ursprungligen av thomk:

vad var problemet, är det möjligt att förklara för oss vanliga döda eller är det för komplicerat ?

Som ni har märkt har problemet bara drabbat vissa personer - vi har ju tiotusentals besökare varje månad och våra mailservrar hanterar otaliga mängder mail. Ändå så är det bara en liten del som har märkt av några problem, vad är då felet?

Alla servrar har varit online utan driftstörningar och vi har inte ändrat några inställningar såvitt vi känner till - ändå kom felet från ingenstans.

Symptomen var att våra DNS-servrar inte svarade när vissa frågade men dom svarade gladeligen för huvuddelen av anropen. Ganska tidigt kom vi fram till att det måste vara brandväggen som bråkar - en titt på loggarna visade nämligen att den rejectade paket på port 53 (DNS) ganska ofta och alltid via UDP.

En teori var att vi hade en underdimensionerad licens så vi uppdaterade licensen till en större (dyrare) version som klarar i princip hur mycket som helst. Det hjälpte inte alls så jakten gick vidare.

Efter en total genomgång av alla NAT-regler och Paketfilter hittade varken leverantören eller vi några fel, allt var rätt så jag började ta bort alla DNS-regler och lägga in dom på nytt. Då upptäckte jag att "servicen" för DNS var definerad annorlunda än i vår ursprungsdefinition - "source port" för DNS var angiven till 1024:65536 istället för 1:65536 och när jag ändrade tillbaka släppte alla drops på port 53.

Exakt hur inställningen har ändrats eller varför den ger så konstiga resultat vet jag inte ännu, vår "support ticket" hos leverantören är inte avslutad ännu.

Bevaka tråden