Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kingstons rekommendation eller standardminne?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det finns ett antal trådar om minnen (som den här t.ex.), men jag har en väldigt specifik fråga, som jag tänkte passade i en egen tråd. Det handlar om man borde gå på de specialminnen som rekommenderas eller om det går precis lika bra med generella minnen.

När man via Dustin använder Kingstons konfigureringsguide så hittar man redan de nya iBook-modellerna som kom nu i sommar. Till dessa modeller rekommenderas detta minne: KTA-PBG4333/1G. Men så vitt jag kan förstå fyller även detta standardminne de tekniska kraven: KVR333X64SC25/1G.

Eftersom det iBook-specifika minnet kostar 1.695 kr och det generella kostar 1.355 kr så vill man ju gärna köpa det billigare, *om* det går att använda lika gärna.

Så nu kommer min fråga: Är det någon som vet varför man borde köpa specialminnet?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 09:59

Jag tror det går lika bra att använda det billigare minnet av de två du länkade till. Som du själv sa är det ju samma hastighet på minnena. Det enda som jag ser skiljer är att det billigare minnet är ett "valueram", som brukar vara lite billigare. De brukar klocka lite sämre än de dyrare och ha långsammare cas-tider. Det billiga hade cas 2,5, såg ingen info om detta om det dyra. Men man överklockar ju inte en bärbar ändå, så jag skulle köra på det billiga.

Aha, tack för svaret, cas-tider kände jag inte ens till Och någon överklockning är som sagt inte aktuellt.

Det finns ingen risk för att det billigare minnet inte skulle passa rent fysiskt va?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 10:45

Nej, bara de har 200 pinnars kontakt så ska de passa. Hittade lite info om det billiga minnet på komplett, 234 kr billigare på dustin.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304501&view=detailed

Tack för hjälp, igen. Det lutar nog åt det billigare minnet.

Jag fick förövrigt detta svar från en tjej Dustin när jag skrev dit och frågade (dom var snabba på att svara!):

Det som skiljer sig är att minnet i konfiguratorn är testat mot datormodellen i fråga, så Kingston vet säkert att
minnet passar. Om man köper minnet som teoretiskt kanske passar så får man ta risken att det inte passar själv.

Dvs för att vara säker på att det passar, köp det anpassade minnet det är förmodligen ändå billigare än det Apple erbjuder.

Hon har helt rätt i att det är mycket billigare än Apples, och visst finns det en trygghet i att köpa testat minne, men jag tror ändå jag tar chansen att spara några hundralappar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 11:04

Ok, chansen att det inte skulle "passa" i din iBook är så liten ändå. Så kör på det billiga.

  • Medlem
  • 2005-08-10 11:04

Skall bli klart intressant att höra hur det gick sen Adrian, då jag själv lutar litet åt att köpa samma Kingstonminne fast 512 Mb modulen, när min iBook anlänt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 11:40

Jag har beställt och fått hem ett KVR333X64SC25/1G, men tyvärr har jag ingen dator att prova i.
Men jag tror det kommer funka bra iaf, får se när iBooken kommer hem så jag kan testa.

Ja, jag har datorn men inte minnet Men jag har beställt det nu, det billigare alltså, så på fredag eller i början av nästa vecka får jag (och ni) veta om det fungerar som det ska.

Äh, vad surt, postbudet var här med Dustins paket, men jag hade glömt att Dustin bara skickar postförskott mot småföretagare, och jag hade inte pengarna i kontanter (och postbudet tar förstås inte kort), så han tog paketet under armen och åkte... Jag som såg fram emot att testa det nya minnet.

Nåväl, nu måste jag åka ner på stan och hämta ut det i eftermiddag istället. Sen kan jag berätta om det fungerar som det ska.

Turerna med posten har varit sådana att jag inte riktigt kan kommentera det utan att använda alldeles för många fula ord, så jag tänker inte gå in på det mer än att det paketet som jag för ett ögonblick höll i mina händer i fredags kom i min ägo först idag efter detektivarbete och påstridighet. Hursomhelst, minnet är installerat och det verkar fungera bara fint:

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 19:16
Ursprungligen av Adrian B:

Turerna med posten har varit sådana att jag inte riktigt kan kommentera det utan att använda alldeles för många fula ord, så jag tänker inte gå in på det mer än att det paketet som jag för ett ögonblick höll i mina händer i fredags kom i min ägo först idag efter detektivarbete och påstridighet. Hursomhelst, minnet är installerat och det verkar fungera bara fint:

Beställde exakt samma minne från Dustin Home förra veckan och installerade det idag, på tåget från Örebro med en nyinköpt mejselsats från Clas Ohlson för 19,90 :- (var lite ivrig)

Fungerar helt utmärkt, 1,25 Gb i en ny Powerbook 12".

Det roliga var att bredvid mig på tåget så satte sig en gubbe som också plockade fram sin 12" PB, mkt roligt. Vi fick slåss om eluttaget vid stolsraden Kom på sen att jag skulle ha frågat honom om han ville köpa min 256 modul som jag fick över. Men jag tror han hade 512 varianten.

Känns skönt att vi macägare blir fler och fler.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-15 12:53

Vad bra då köper jag nog också det billigare minnet!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-15 17:09

Adrian, hade du köpt till 1 GB från början? Jag förstår inte, om man köper 1 GB från början så är det ju 512+512? Eller är jag helt ute och cyklar? .. Hänger inte med riktigt här, ber om ursäkt. Är det 512 mb du har köpt och sedan installerat?

Ursprungligen av dayweed:

Adrian, hade du köpt till 1 GB från början? Jag förstår inte, om man köper 1 GB från början så är det ju 512+512? Eller är jag helt ute och cyklar? .. Hänger inte med riktigt här, ber om ursäkt. Är det 512 mb du har köpt och sedan installerat?

iBook kommer som standard med 512 mb ram installerat, så jag förmodar att Adrian köpt en 1GB och installerat i sin iBook.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-15 20:44
Ursprungligen av Mikael E:

iBook kommer som standard med 512 mb ram installerat, så jag förmodar att Adrian köpt en 1GB och installerat i sin iBook.

Vet, tänkte bara på hur han hade gjort. 512 MB från början och sen 1 GB i butik. Då förstår jag. Kanske är något att tänka på då..

Ursprungligen av dayweed:

Adrian, hade du köpt till 1 GB från början? Jag förstår inte, om man köper 1 GB från början så är det ju 512+512? Eller är jag helt ute och cyklar? .. Hänger inte med riktigt här, ber om ursäkt. Är det 512 mb du har köpt och sedan installerat?

Det är precis som Mikael svarade:

Ursprungligen av Mikael E:

iBook kommer som standard med 512 mb ram installerat, så jag förmodar att Adrian köpt en 1GB och installerat i sin iBook.

Jag köpte alltså iBooken med minsta möjliga minne, dvs de 512 MB som sitter fastlödda i iBooken och med den enda minnesplatsen tom. Sen beställde jag mitt Kinstonminne (från Dustin) och installerade det.

Nu när jag kört med det i en vecka kan jag bara konstatera att det har gjort väldigt stor skillnad. Jag antar att den stora skillnaden är mellan 512 MB och 1 GB, medan skillnaden mellan 1 GB och 1,5 GB är betydligt mindre märkbar. Hursomhelst blev det (precis som jag väntade mig) ett stort lyft. Med endast 512 MB blir iBooken fort seg om man drar igång flera program. Framförallt när man ska växla program kunde den stå och tugga en stund. Nu går det som en dans.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-31 11:14
Ursprungligen av Adrian B:

Det är precis som Mikael svarade:

Jag köpte alltså iBooken med minsta möjliga minne, dvs de 512 MB som sitter fastlödda i iBooken och med den enda minnesplatsen tom. Sen beställde jag mitt Kinstonminne (från Dustin) och installerade det.

Nu när jag kört med det i en vecka kan jag bara konstatera att det har gjort väldigt stor skillnad. Jag antar att den stora skillnaden är mellan 512 MB och 1 GB, medan skillnaden mellan 1 GB och 1,5 GB är betydligt mindre märkbar. Hursomhelst blev det (precis som jag väntade mig) ett stort lyft. Med endast 512 MB blir iBooken fort seg om man drar igång flera program. Framförallt när man ska växla program kunde den stå och tugga en stund. Nu går det som en dans.

Okej. Jo, jag kom på det senare.. Nu har jag också köpt min iBook med minsta möjliga minne sen har jag köpt till 1 GB från Webhallen som nu väntar på att få bli installerad i iBooken.
Jag lär nog också se en stor skillnad från när jag bara hade 512 MB i min Mac mini. Precis, sen går det som på rosor när man ska växla program och så. Perfa.

  • Medlem
  • 2005-08-15 17:40

Mitt brev från slöa webhallen kom idag så nu har jag petat in ytterligare 512. 1 Gig, flyter fint

Som åf så såljer vi alltid Kingstonminnen. Det må kosta en hundralapp extra eller två, men jag vet att det alltid fungerar.Vilket inte har varit fallet med många lågbudgetminnen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 19:05

Jag stod också och valde mellan KTA-PBG4333/1G och KVR333X64SC25/1G häromdagen på Mycom. De är nog lika bra, tänkte jag. Jag gissar på att det är lika stor risk att jag får en trasig KTA-PBG4333/1G som en trasig KVR333X64SC25/1G. Det som avgjorde saken var att en trasig KVR333X64SC25/1G skulle jag inte få reklamera på Mycom(!).

Det blev således den lite dyrare KTA-PBG4333/1G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 23:02
Ursprungligen av Putgy:

Jag stod också och valde mellan KTA-PBG4333/1G och KVR333X64SC25/1G häromdagen på Mycom. De är nog lika bra, tänkte jag. Jag gissar på att det är lika stor risk att jag får en trasig KTA-PBG4333/1G som en trasig KVR333X64SC25/1G. Det som avgjorde saken var att en trasig KVR333X64SC25/1G skulle jag inte få reklamera på Mycom(!).

Det blev således den lite dyrare KTA-PBG4333/1G.

Jag måste få köra lite OT här. Menar du att om det billigare minnet hade vart trasigt så hade du inte fått reklamera det? Strider inte det rätt hårt mot MyCom´s förhållande till garanti? Fan, jag som hade tänkt att åka över till dom i morgon och plocka det billiga. Får ta ett telefonsamtal först... för det där verkar helt klart märkligt!

Ursprungligen av tjompa:

Jag måste få köra lite OT här. Menar du att om det billigare minnet hade vart trasigt så hade du inte fått reklamera det? Strider inte det rätt hårt mot MyCom´s förhållande till garanti? Fan, jag som hade tänkt att åka över till dom i morgon och plocka det billiga. Får ta ett telefonsamtal först... för det där verkar helt klart märkligt!

Jag tror dom menar att om minnet inte skulle funka med just iBooken, men i andra datorer så får man inte byta det om man inte köper ett KTA-minne. Självklart måste man få reklamera ett trasigt minne, annat vore olagligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 23:28
Ursprungligen av ptolemy:

Jag tror dom menar att om minnet inte skulle funka med just iBooken, men i andra datorer så får man inte byta det om man inte köper ett KTA-minne. Självklart måste man få reklamera ett trasigt minne, annat vore olagligt.

Känns så ja, känns så. Men om man har med sig burken till butiken så kanske man kan gå förbi det där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 11:54

Det är väl klart att man måste få reklamera en trasig produkt. Men hur ska man kunna bevisa att den är "trasig" och att det inte är ett kompatibilitetsproblem? Fast från ett sunt konsumentperspektiv så borde det kanske vara samma sak...

tjompa, om Mycom säger nå't annat till dig angående deras policy så är jag intresserad.

PS För övrigt så har jag inget emot Mycom. Det är en bra affär.

  • Medlem
  • 2005-08-15 21:22

För att inflika kan jag ju säga att min minnesfördubbling, från 512 till 1240 Mb RAM har åtminstone inte gjort att jag känner någon prestandahöjning. Möjligen kommer jag märka nåt när jag kör PS.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-15 21:36
Ursprungligen av Korsriddaren:

För att inflika kan jag ju säga att min minnesfördubbling, från 512 till 1240 Mb RAM har åtminstone inte gjort att jag känner någon prestandahöjning. Möjligen kommer jag märka nåt när jag kör PS.

Antar att du menar 512 till 1024?

  • Medlem
  • 2005-08-15 22:43

Ja just det, är van att skriva på stort tangentbord

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-30 22:38

Jag ser att Dustin har höjt priset på KTA-PBG4333/1G från 1.695kr till 2.345:-

Ursprungligen av what:

Jag ser att Dustin har höjt priset på KTA-PBG4333/1G från 1.695kr till 2.345:-

Oj då. Men som sagt, det oprövade standardminnet fungerar utmärkt för mig i alla fall. Och det kostar fortfarande likadant.

1
Bevaka tråden