Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem och trådlöst nät - vilken router fungerar?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-15 18:32

Hej!

Har någon av er en trådlös router som ni vet fungerar till comhems bredband?

Jag har nämligen en D-link (6-serien) som jag inte får igång. Efter att ha snackat med comhems kundservice fick jag reda på att just D-links 6-serie samt 3coms routrar inte är fullständigt kompatibla med deras modem...och de vet inte om detta kommer att ändras i framtida uppdateringar. Eller när nästa uppdatering kommer.
Andra har tydligen fått igång sina D-link så att den "bara" kopplar ner lite då och då, men jag får inte ens igång mitt nät så att den kommunicerar med comhem-modemet, WAN-lampan bara flimrar.

Tänkte därför skaffa en ny router, att surfa med sladd är drygt när man har laptop. Undrar därför vad jag ska satsa på för något?
Jag är student och har därför inte obegränsat med pengar (eller jättestor lägenhet) - jag vill bara ha något som fungerar.

//anila

  • Medlem
  • 2005-08-15 19:04

Rekommenderar Netgear WGT624 som t ex Siba har kampanj på nu. Gör som jag gjorde. Butikspriset är 899, men reserverar man den på nätet får man den för deras kampanjpris 699 kr. Både trådlöst och trådat ethernet. Funkar kanon med mac. Sitter uppkopplad med min iBook mot den nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 19:54

Netgear brukar fungera alldeles utmärkt tillsammans med Com Hem.

Jag är lite förvånad över det där med att wan-lampan flimrar - det är möjligen inte så att du har glömt att göra modemet strömlöst (ej bara använda standbyknappen) fram och tillbaka efter att du kopplat in routern?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 20:01

Kan också instämma i att WGT624 funkar bra med mac. Dock är jag lite missnöjd med att man endast kan ändra lösenordet på admin inte användarnamnet. Men det är inget större problem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-15 20:08

Har dragit ut strömsladden tidigare, men det har inte fungerat.
Gjorde ett till försök nu, och det fungerar. Udda.

Men som sagt, när jag pratat med comhem så säger de att d-linkroutrar har lätt för att tappa kontakten med modemet då och då, och det känns lite jobbigt. Men jag ska prova såhär ett tag nu och inte dra ut en enda sladd, så kanske det kommer att fungera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 20:23

Airport Express är ju annars ett säkert kort, vilket jag har goda erfarenheter av, även mot ComHem

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-15 21:43

Linksys WRT54G fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-28 18:32
Ursprungligen av Gunnar B:

Linksys WRT54G fungerar utmärkt.

Håller med gunnar, det är en bra router

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-15 22:36

*suck* Stängde iBooken ett tag, öppnade den igen varefter det tog 5 minuter innan jag fick kontakt med mitt lokala nätverk, sedan ytterligare 5 minuter innan den behagade erkänna att den var kopplad till internet.

Måste bli en annan router, såhär kan man inte ha det.

Så tack för tipsen!
Får överleva på den här tills studiemedlen kommer nu om några veckor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 23:01

För att stå ut de sista veckorna: kolla så att inte routern är för varm, en del Dlinkmodeller är rätt värmekänsliga (samt petiga med att få rätt kräm från adaptern).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-16 18:45

Om det är värmeproblem, prova att ställa routern på högkant för bättre kylning.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 17:14

Vilka andra trådlösa routrar använder ni macanvändare tillsammans med er comhem-uppkoppling? Skulle gärna hitta någon stabil och billig sak som är lätt att installera...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-28 17:26

Jag har en Netgear-router tillsammans med ett nemo-modem för comhem.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 19:23
Ursprungligen av Macus:

Jag har en Netgear-router tillsammans med ett nemo-modem för comhem.

Vilken modell av Netgear?!
Lutar nog ändå åt en Linksys precis som ni tipsat om, även fast jag har hört lite blandade recensioner om den...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-28 21:34
Ursprungligen av oskarrr:

Vilken modell av Netgear?!

MR814 v2

Det finns nyare och ännu bättre.

  • Medlem
  • 2005-08-28 22:12

MR814 klarar bara 11 Mbit, så vill du få ut mer prestanda och vara litet framtidssäker så ta en nyare modell med högre kapacitet. Rekommenderar som sagt fortfarande WGT624 Bra pris också om man är "on a tight budget".

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 22:40

Men om jag nu skulle slå till och köpa WGT624, vad krävs det av mig när jag har fått hem det och ska installera det? Tar det lång tid? Är det krångligt? Är nämligen inte alls kunnig inom detta område så jag skulle gärna vilja ha en så pass enkel setup som möjligt....

1
Bevaka tråden