Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg antenneffekt på Airport-kortet - varför?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte hajat det innan men uppenbarligen är mitt airport extremkort i min G4 väldigt dåligt.

Kan inte lämna rummet hemma där vår basstation står, för då förlorar jag kontakt.
Medans min mor med en pc kan sitta med full styrka i andra sidan lägenheten.

Var på en kompis kontor idag, han har pb och surfade på en basstation en bit bort på kontoret,
jag hittade inte ens stationen. Satte mig brevid den och fick två "3 prickar" i anslutning.

Hur kommer sig detta? Bör jag gå igenom några inställningar? Har någon varit med om något liknande innan? Bör jag installera om något?

Har inte rört airportinställningarna alls sen jag köpte min kära dator för ett halv år sen.

tacksam för råd/svar.

Kolla så att den lilla sladden som ska sitta fast i kortet (går till antennen) verkligen sitter där den ska..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 13:27

Jag upplevde samma sak med min iBook. Men efter att jag drog ur antennkabeln och satte i den ordentligt igen (tryck hårt), så fick jag bra mottagning.
Kanske smuts på kontakten eller dåligt isatt.

Det "fyrkantiga" på kontakten ska ända in mot kortet. Det krävdes i mitt fall mer än rimligt med våld men den sitter bra...

MVH

Rickard

tack för tipsen, har nu prövat detta med godare resultat. Sitter vi matbordet i vår 4.a och skriver detta istället för på mitt rum, så det är ju klart bättre!

Men problemet kvarstår till viss del. Min mor kan som sagt surfa med full styrka inne hos sig och hon sitter på andra sidan lägenheten så långt bort från basstationen man kan komma i princip.

Det jag undrar är om inte routern är felinställd? Vad kan problemet vara? skiljer sig airportextrem mellan ibook och powerbook? Har min vän med en powerbook här hemma nu, han hittar dels mkt flera oskyddade nätverk och har mkt bättre kontakt än vad jag har.

Är det rent utav så att vi ska bruka mer våld mot airportkortet och antennkabeln?

Vill bara meddela att vi brukade mkt mer våld he he, nu har jag full styrka i så gott som hela lägenheten! Skönt!

är det krångligt att pilla på airportkortet? jag har en sjuttontummare powerbook men har inte vågat kika. jag har bara halv styrka enligt min airport widget. fast antennen uppe i högerhörnet ger mig fullt. vilken ska jag lita på?

Normalt sett har en iBook bättre "mottagning" än en PowerBook. I min familjs fall är iBooken även (betydligt) bättre än en Dell med extern dongle-antenn via usb.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-15 23:04
Ursprungligen av anders gbg:

är det krångligt att pilla på airportkortet? jag har en sjuttontummare powerbook men har inte vågat kika. jag har bara halv styrka enligt min airport widget. fast antennen uppe i högerhörnet ger mig fullt. vilken ska jag lita på?

Det är inte krångligt men iom att du har full i hörnet så behöver du nog inte gräva mer i det, litar mindre på widgeten än den andra.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-15 23:41

Upplever samma problem som beskrivs ovan. Ska testa att bruka lite mer våld den här gången. Sist jag var där under och bytte minnet kändes som att den satt som den skulle, men man vet ju aldrig.

Tack för tipset.

1
Bevaka tråden