Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med spel på LCD-TV

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat en 32´ lcd-tv och en Mac Mini. Allt funkar perfekt förut att vissa spel blir helt ospelbara. Skärmen flimrar och det går knappt att se något. Jag kom på att det berodde på att tv:n inte stödde höga hertztal. På Civilization 3 kunde man ställa in det så att det funka bra, men inte på
Sim City 4 och Tony Hawk 4.

Har ni någon aning om hur man ställer om skärmbildsuppdaterningen för dom spelen?

Tack på förhand

Vet inte om det funkar i just de spel du nämner, men testa att håll ner "alt"-tangenten under programuppstarten. Du kan även prova med kommando eller skift om det inte dyker upp något med alt.

Jag har redan testat det men det gick bara att ändra upplösningen, inte hertzen. Det är bara Civilization som jag har kunnat ändra hertzen i inställningsrutan innan spelet startar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-15 11:34

Oliver: då använder troligtvis dom spelen samma uppdateringsfrekvens som du använder i osx. Testa att sänka i system preferences.

Allt annat än spelen funkar perfekt. Jag har hertzen i systemet på det lägsta möjliga, då blir allt bra. Men om jag ökar hertzen lite grann i systemet blir det samma flimmer och oläsliga bild som spelen.
Alltså måste spelen själv ändra hertzen till ett högre värde.

Det måste väl finnas nåt sätt som man kan ändra hertzen i spelen på ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-15 12:09

I många spel så ändrar man hz innuti spelet, koppla minin mot en annan skärm om du har & ställ in spelet. Koppla sedan tillbaka.

Med alt-tangenten under uppstart av SimCity finns ju en ruta för "preferred refresh rate". Eller är det bara om man har tillägget Rush Hour?

1
Bevaka tråden