Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Första reaktionen på Intelnyheten

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-02 23:58
Ursprungligen av lufra:

Jag tycker att de arga inläggen på 99mac blivit argare och fler på sista tiden. Folk forumkrigar och grälar, vilket är OK, men jag får för mig att det är mer nu än tidigare. Jag undrar om det har med Intelliseringen att göra. Såsom den mesta ilskan är förklädd rädsla.

Det är en känslig grej, för ingen av oss kan förutse hur omvälvande den här förändringen blir och hur mycket som måste offras på vägen.

Jag för min del tror att det ordnar sig och nästa generation burkar blir asmäktiga. Om inte, får man väl bli bakåtsträvare.

(Rent generellt nu och inte forum specifikt)
Jag tror du har rätt; många är osäkra isituationen; och funderar på om deras 30 tusen kronors mac var en bra investering, eller om dom blev blåsta på en förklädd utförsäljning av apple.
Självklart är det tillämpning av datorn som är vad som spelar roll, men det är kanske inte det första många tänker på utan snarare hur dom möjligtvis blivit lurade att köpa en "dator som var utgående".

Sedan är det sedan länge känt att folk delar upp sig i läger när det finns saker att diskutera om, många är dessutom så trångsynta att dom inte kan acceptera att någon inte tycker exakt som dom.
Som ett skräck exempel kan man kolla på Amiga rörelsen (som var lite i en liknande situation mac världen är i idag); idag har dom iprincip samma maskiner och nära på identiska system; ändå så måste dom hugga på varandra oavsett vad det gäller; och vad är populärast ?
Att visa benchmarks på hur AmigaOne är snabbare än Pegasos 2 och vice versa.
Jag tror risken finns att detta kommer hända mac världen också; och angående aggresivitet på forumet tror jag precis som du att det kan ha med switchen att göra, det är ett känsligt ämne för många.

(Rent forum specifikt)
Men jag vet iofs inte hur mycket bråk det brukar vara på detta forum, jag har märkt dom få gånger jag gjort inlägg eller läst andras trådar; att det finns personer som verkar skriva mer för att provocera än för att bidraga med något till diskussionen.
Däremot på ett annat svenskt macforum har jag inte märkt något sådant alls, undantag att några varit lite oroliga; men det har inte alls varit något direkt huggande så som frekvent uppträder här.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 21:46
Ursprungligen av Anvil:

Självklart är det tillämpning av datorn som är vad som spelar roll, men det är kanske inte det första många tänker på utan snarare hur dom möjligtvis blivit lurade att köpa en "dator som var utgående".

Det spelar ingen roll när du köper en dator, det finns alltid en bättre och billigare runt hörnet så det går ju inte att gå och vänta i all evinnerlig tid, för då får du ingen dator all. Och när är rätt tid att släppa en nyhet? Bara att släppa Intel nyheten 1 år i förväg kan orsaka en försäljningsminskning som inte är att förakta. Slutsats, vilken dator du än köper, så är den "utgående".

  • Medlem
  • 2005-08-03 23:57
Ursprungligen av Jörgen U:

Det spelar ingen roll när du köper en dator, det finns alltid en bättre och billigare runt hörnet så det går ju inte att gå och vänta i all evinnerlig tid, för då får du ingen dator all. Och när är rätt tid att släppa en nyhet? Bara att släppa Intel nyheten 1 år i förväg kan orsaka en försäljningsminskning som inte är att förakta. Slutsats, vilken dator du än köper, så är den "utgående".

Ja, men alla vet inte det.
Och det var ivilketfall inte det som det handlar om, utan vetskapen att vissa kanske får för sig apple fört dom bakom ljuset och sålt "gammal ost", snarare än rädlsan för att inte ha det modernaste av sitt slag.
En annan sak, jobs sa "next year"; inte "a year from now" vilket kan innebära att dom nya macarna släpps redan vid årskiftet. men det återstår att se

"if you can't beat them, join them"

"BRA - Smart av Jobs"

Förutsatt att fler program blir tillgängliga för OSX och detta helst utan att man behöver "porta" dem. Då kommer försäljningen öka, och det måste ju vara bra för ett företag iaf. Tänker även på citatet "if you can't beat them, join them"

Övergången till Intel innebär ju tyvärr att Apples datorer kommer att ingå i "trusted computing"-conceptet och att trevligt palladium-chip kommer att sitta på alla processorerna. Detta är "The Dark Side" om något. Jag har suttit och hoppats att Apple och dess processor-tillverkare skulle skita i det men då går dom och säljer sin processor-produktion till några av initiativtagarna till projektet.

Trist som fan, men hej då Apple.
http://www.boingboing.net/2005/07/31/apple_to_add_trusted.html

Ursprungligen av barongas:

Övergången till Intel innebär ju tyvärr att Apples datorer kommer att ingå i "trusted computing"-conceptet och att trevligt palladium-chip kommer att sitta på alla processorerna. Detta är "The Dark Side" om något. Jag har suttit och hoppats att Apple och dess processor-tillverkare skulle skita i det men då går dom och säljer sin processor-produktion till några av initiativtagarna till projektet.

Trist som fan, men hej då Apple.
http://www.boingboing.net/2005/07/31/apple_to_add_trusted.html

Hejdå Apple men vad ska du då säga hej till?

Ursprungligen av draags:

Hejdå Apple men vad ska du då säga hej till?

Man behöver inte forsätta att ha datorer som hobby. Får ha det som rent yrkesredskap bara.

Ursprungligen av Code Red:

Man behöver inte forsätta att ha datorer som hobby. Får ha det som rent yrkesredskap bara.

Så kan det vara, för min del så har datorn länge varit min arbetshäst.

Ursprungligen av barongas:

Övergången till Intel innebär ju tyvärr att Apples datorer kommer att ingå i "trusted computing"-conceptet och att trevligt palladium-chip kommer att sitta på alla processorerna. Detta är "The Dark Side" om något. Jag har suttit och hoppats att Apple och dess processor-tillverkare skulle skita i det men då går dom och säljer sin processor-produktion till några av initiativtagarna till projektet.

Trist som fan, men hej då Apple.
http://www.boingboing.net/2005/07/31/apple_to_add_trusted.html

så kan dom ju inte göra, det är snudd på föräderi

Ursprungligen av PowerAxl:

så kan dom ju inte göra, det är snudd på föräderi

Många drar tydligen förhastade slutsatser.

jag menar ifall att de skulle göra det så skulle det vara det, men jag hoppas att de inte gör det.

Aaah! detta hade jag missat. Det är ju helt katastrofalt!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-08-15 11:38

Oj! Har du levt i en garderob???

Bevaka tråden