Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fastbränning på skärmen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 02:00

Jag har en Samsung SyncMaster 913n som kan få bilder inbrända om de har varit framme för länge, t ex menybaren längst upp i OS X kan bilda en rand som sitter kvar i skärmen ett tag.
På senare tid har jag dock märkt att det har blivit mer och mer saker som bränner fast, bränner fast fortare alltså, som mitt kontaktfönster i Adium som jag har framme på skrivbordet.
Det stannar kvar även fast jag stänger av skärmen och sätter på den igen.
Skärmen är drygt ett halvår gammal och jag brukar köra på full ljusstyrka, men nu testar jag med hälften så mycket och ser om det bränner fast då också.
Bör det vara såhär? Något fel på skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 14:18

TFT-skärmar bränner inte fast på skärmen (mig veterligen) då panelen inte innehåller en fosforyta (som bildrör gör i CTR-skärmar) som får ljus etsat mot sig av bildrör. Däremot kan det kanske bero på att du kört för hög ljusstyrka eller kontrast, då 913n har en väldigt hög ljusstyrka. Se även till att OS X-inställningen är inställt för "TFT och platta skärmar" då detta inte är grundinställningen av någon ogrundlig anledning.
SyncMaster 913n om någon skärm skall inte dras med detta problem då den har väldigt låg millisekund i responstid. (dubbelt så snabb som apple cinemaskärmarna t ex.)

Min rekommendation är att ta där kalibreringarna du har nu i OS X, och gör en ny.

Jag har själv denna skärmen, och har inte märkt av detta på något sätt. Den är otroligt responsiv!

Du kör väl 60hz?

Själv kör jag SyncMaster standardkalibrering valt. på skärminställningarna kör jag "favorit" Ljusstyrka = 25 Kontrast = 100 färgton = normal gamma = läge 3 färgkontroll = 50,50,50

Min med dessa inställningar får helt klart bäst resultat, men visst går det attt göra en egen liten finkalibrering utöver dessa, men jag tycker att du skall ha dessa som grovgrund.

Fungerar inte detta tycker jag att du 1. skall kolla upp kabeln (väldigt vanligt att kabeln strular. 2. kolla så allt sittter itryckt rätt. Annars skall du lämna skärmen på reparation.

inget pro.. men hoppas att du fick lite hjälp iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 15:05

Jag kör 75 hz, ska testa med dina värden.
Var ställer man in för TFT? Jag tror inte jag sett någon sån inställning, förutom i textutjämningen.

Edit: nu har jag testat dina värden, men min vanliga SyncMaster-kalibrering måste vara annorlunda än din för jag kan inte ens se glanset på menybaren i Tiger.

Senast redigerat 2005-08-15 15:16
1
Bevaka tråden