Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video; Fungerande OS X på en Sony laptop!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 23:36

Jag tror att det hela är ett smart drag av Apple. In med Mac OS X i PC-världen och så de ser vad som finns på vår sida. När de sedan är hooked så fixar Apple ett ordentligt skydd som gör att PC-nissar går och köper sig en ny Macintel.

Jag undrar om det ö h t är möjligt att skapa ett operativsystem i dagsläget som inte går att "cracka". Du kan ju lägga in hur mycket donglar och DRM-kretsar du vill, men kidsen kommer att leta upp kontrollmekanismen och deaktivera den - det är bara en fråga om tid...

Ursprungligen av acke:

Jag tror att det hela är ett smart drag av Apple. In med Mac OS X i PC-världen och så de ser vad som finns på vår sida. När de sedan är hooked så fixar Apple ett ordentligt skydd som gör att PC-nissar går och köper sig en ny Macintel.

Ursprungligen av Jernberg:

Jag undrar om det ö h t är möjligt att skapa ett operativsystem i dagsläget som inte går att "cracka". Du kan ju lägga in hur mycket donglar och DRM-kretsar du vill, men kidsen kommer att leta upp kontrollmekanismen och deaktivera den - det är bara en fråga om tid...

Nja om Apple inte vill att OSX ska vara körbart på vanliga PCs så är det ganska lätt för dom att förhindra det det är stor skillnad på att cracka ett program mot att "cracka" ett operativ.

Inser att det ej är moraliskt "okej" att göra en test-installation på sin Dell, men blir sugen på att testa att installera OSX på min pc, verkligen sugen, och det verkar dessutom vara ganska enkelt.
Och kanske ofarligt, har inte läst om någon som fått problem med någon hårdvara eller nått relaterat till windowsintallationen.

Gissar att OSX på min EMT64 Nocona Xeon's inte alls kommer kännas likadant som på min 233Mhz G3'a, eller ens min forna 900Mhz G3'a...
Men faller jag dit, så kommer jag få svårt att motivera mig själv att någonsin igen köpa en stationär mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 22:48

Det är klart att det är skillknader men inte kommer apple om dem skulle vilja? hindra det. jag tor tex knappast att det var tänkt att linux skulle rulla på xbox, så jazzper jag tror inte att det är lätt för apple att göra det om du vet hur det görs på ett lätt sätt beskriv gärna.

Ursprungligen av thomk:

Det är klart att det är skillknader men inte kommer apple om dem skulle vilja? hindra det. jag tor tex knappast att det var tänkt att linux skulle rulla på xbox, så jazzper jag tror inte att det är lätt för apple att göra det om du vet hur det görs på ett lätt sätt beskriv gärna.

Hur lätt som helst för att Apple att med hjälp av ett donglechip begränsa vilka datorer som kan installera OSX. De kan även se till att operativet inte kan uppdateras över internet. Visst kan de flesta domglar knäckas men det tar oftast lång tid och kan bli ostabilt Ingen har väl iofs knäckt Apples Logic dongle än? Och Logic har ju funnits ute ett tag.

Ursprungligen av jazzper:

Hur lätt som helst för att Apple att med hjälp av ett donglechip begränsa vilka datorer som kan installera OSX. De kan även se till att operativet inte kan uppdateras över internet. Visst kan de flesta domglar knäckas men det tar oftast lång tid och kan bli ostabilt Ingen har väl iofs knäckt Apples Logic dongle än? Och Logic har ju funnits ute ett tag.

Jag tror att det är skitsvårt. Mig veterligen finns ingen mjukvara med dongle som inte blivit knäckt. Kan man lägga in kopieringskydd i koden så kan man plocka bort det, eller hitta andra sätt att kringgå det.

Att det sedan inte kommer att finnas drivrutiner så att man kan köra det på vilken hårdvarukonfiguration som helst är en annan femma…

Ursprungligen av Jernberg:

Jag tror att det är skitsvårt. Mig veterligen finns ingen mjukvara med dongle som inte blivit knäckt. Kan man lägga in kopieringskydd i koden så kan man plocka bort det, eller hitta andra sätt att kringgå det.

Men hur är det nu med Apples Logic Pro 6 & 7 finns det någon som gått runt dess dongle? Har för mig att ingen "lyckats" med det trots att Logic kom för ett bra tag sedan.

Ursprungligen av jazzper:

Men hur är det nu med Apples Logic Pro 6 & 7 finns det någon som gått runt dess dongle? Har för mig att ingen "lyckats" med det trots att Logic kom för ett bra tag sedan.

Det stämmer bra det. Det finns inget crack av det s k "xskey" som skyddar logic mot kopiering. Alla som kör Logic Pro har alltså antingen en egen licens eller en demokey som möjliggör användandet i 30 dagar.

Ursprungligen av thomk:

Det är klart att det är skillknader men inte kommer apple om dem skulle vilja? hindra det. jag tor tex knappast att det var tänkt att linux skulle rulla på xbox, så jazzper jag tror inte att det är lätt för apple att göra det om du vet hur det görs på ett lätt sätt beskriv gärna.

Det är skillnad på att installera ett öppet OS på "vanlig" hårdvara(Xbox är ju i stort sett en vanlig dator) än att installera ett slutet OS gjort för en processor på en dator utrustad med en annan utan emulering. Och jag håller med Jazzper, det är skillnad på att cracka program och operativ,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 23:59

Jag står dock vid mitt uttalande om att det kan bli svårt att förhindra, mest pga av att de flesta program och operativsystem som finns idag verkar gå att "cracka" möjligen då med några få undantag, men om det vore så enkelt att skydda så borde väl alla programtillverkare använda sig av tekniken för att förhindra piratanvändning eller ?

Ursprungligen av thomk:

men om det vore så enkelt att skydda så borde väl alla programtillverkare använda sig av tekniken för att förhindra piratanvändning eller ?

Pengar och utvecklingskostnadsfråga effektiva skydd kostar en slant. För Apple skulle det dock löna sig om de verkligen inte vill släppa OSX till winpcs (än).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-15 02:13

klart att det är skillnad men det kanske kommer att gå. Det som körs nu är väl en x86 version av osx på x86 arkitektur, frågan är väl hur apples inteldatorer i slutändan kommer att vara designad och om det kommer finnas rena hårdvaruskillnader som gör att det inte kommer att gå att köra osx på andra tillverkares datorer eller om det helt enkelt kommer vara ett mjukvaruskydd som ska förhindra det hela ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-08-15 11:50

Det talas ju rätt mycket om att Apples burkar kommer innehålla det beryktade Fritz-chippet. Är så fallet så är det bara att glömma att installera på andra datorer. Det kommer ju också att vara omöjligt (om Apple vill) att installera hårdvara som inte certifierats av Apple.

Ursprungligen av bollman:

Det talas ju rätt mycket om att Apples burkar kommer innehålla det beryktade Fritz-chippet. Är så fallet så är det bara att glömma att installera på andra datorer. Det kommer ju också att vara omöjligt (om Apple vill) att installera hårdvara som inte certifierats av Apple.

Lite info om Fritz: (observera att ingen sagt att Apple kommer att anamma detta)

http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz-chip

Senast redigerat 2005-08-15 13:26
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-16 16:26

Är det någon här som har testat och fått det att fungera på en PC snurra??

Med tanke på att Rosetta tekniken medger att Apple och Intel i slutändan kan frångå den rådande processor arkitekturen, så kan det i slutändan bli så bara Apple säljer maskiner med en egen arkitektur. Jag har inte hört/läst något om att Apple har skickat sina Advokater på någon, så vi får se vad framtiden har att bjuda på.

/En svensk Tiger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 23:58
Ursprungligen av a-born:

Är det någon här som har testat och fått det att fungera på en PC snurra??

Jo, jag har kollat hur det snurrar och det är inge vidare...inga drivrutiner för X800XTPE och knappt några nätverkskort fungerar. Ostabil Finder, Preview visar inte bilder rätt. Massor med småfel och hangups. Men det funkar i väntan på min iBook 12" (som för övrigt kommer på fredag)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 22:51
Ursprungligen av bollman:

Det kommer ju också att vara omöjligt (om Apple vill) att installera hårdvara som inte certifierats av Apple.

Låter som något MS skulle göra för att tjäna pengar och något som ett större Apple skulle göra för "mac-känslan".

1
Bevaka tråden