Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämplig nybörjar-Linux?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-12 22:49

Har en gammal Dell p2:a 400 Mhz och en PowerBook G4 (500) som jag vill testa Linux på.

Är total rookie inom området och undrar:
- Vilken distribution är lämplig för att bekanta sig med Linux-världen?
- Det pratas ibland om "fönsterhanterare" som läggs på en Linuxinstallation. Måste detta läggas in separat, eller?

Primärt dock: Vilken distribution är lämplig?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 23:47
Ursprungligen av Micke F:

Primärt dock: Vilken distribution är lämplig?

Jag skulle börja med http://www.knoppix.org/ så kan du boot:a från CD och bli bekant med OSet först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 10:20
Ursprungligen av Micke F:

Har en gammal Dell p2:a 400 Mhz och en PowerBook G4 (500) som jag vill testa Linux på.

Är total rookie inom området och undrar:
- Vilken distribution är lämplig för att bekanta sig med Linux-världen?
- Det pratas ibland om "fönsterhanterare" som läggs på en Linuxinstallation. Måste detta läggas in separat, eller?

Primärt dock: Vilken distribution är lämplig?

/M

Rådet att prova knoppix tycker jag verkar bra.

När jag började fanns inte det, och jag var lite rädd för dual-boot. Så jag satte in en ny hårddisk så jag kunde installera linuxen på denna. Det är ett tips så slipper du partionera något existerande. (Annars brukar dual-boot och partitionering fungera bra, men man kanske får tänka till lite...)

Själv kör jag SuSE som har gott rykte att vara stabilt och få all hårdvara att fungera utan problem. De har också ett bra system för att ställa in och konfigurera systemet. Om du vill prova det så kör den senaste versionen (9.3) professional.

SuSE fungerar inte längre med PPC, så där skulle jag nog prova Ubuntu.

Angående fönsterhanterare: Alla stora Linux-distributioner inkluderar minst en. Dubara bockar för att du vill ha den med då du installerar (är ofta förbockat per default). Det går också att installera flera olika fönsterhanterare om man vill prova runt.

KDE och Gnome är de stora. SuSE och Ubundu "föredrar" KDE och Redhat/Fedore "föredrar" Gnome. Det finns också en mängd andra fönsterhanterare. Vitsen med dessa är ofta att de drar mindre resurser så att man kan köra dem på äldre hårdvara. För KDE/Gnome så bör du väl ha kring 500MHz och minst 128Mbyte RAM. Det borde fungera med din hårdvara (om du har 128MB eller mer).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-13 10:48

Ok. Ska testa Ubuntu och Knoppix, som ryms på en CD.
Datorn är en "experimentplattform", så det är inga problem om det blir fel.
Har en tom partition (5 Gb) på samma disk som XP ligger på.
256 i RAM.

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-13 10:57

Går det att köra Knoppix på en Mac (PPC)? På Knoppix site pratar man bara om x86-maskiner vad jag kan se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 10:24
Ursprungligen av Gunnar B:

Går det att köra Knoppix på en Mac (PPC)? På Knoppix site pratar man bara om x86-maskiner vad jag kan se.

Ubuntu har en Live-CD som enligt uppgift fungerar på PPC. Jag har inte provat Ubuntu själv, men distributionen har fått bra kritik på olika sajter.

http://se.releases.ubuntu.com/5.04/

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-13 12:20

Jag skulle rekomendera Debian för det är en dist utan allt fluff fluff och patetiska försök att vara "nybörjarvänligt" utan en stabil och bra dist. Visst det kan vara enkelt att testa och leka med "testapå" skivor och så men min erfarenhet är att man lär sig bäst.. the hard way. Då är det bättre att leka med fink i OS X istället.

Debian har instruktion på: http://www.debian.org/releases/stable/i386/index.html.en
och installationsmedia finns här:
http://ftp.se.debian.org/debian/dists/stable/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 15:40
Ursprungligen av Erik_J:

Jag skulle rekomendera Debian för det är en dist utan allt fluff fluff och patetiska försök att vara "nybörjarvänligt" utan en stabil och bra dist. Visst det kan vara enkelt att testa och leka med "testapå" skivor och så men min erfarenhet är att man lär sig bäst.. the hard way. Då är det bättre att leka med fink i OS X istället.

Debian har instruktion på: http://www.debian.org/releases/stable/i386/index.html.en
och installationsmedia finns här:
http://ftp.se.debian.org/debian/dists/stable/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso

Om man är inne för en "learning experience" så rekommenderar jag starkt "Linux From Scratch":

http://www.linuxfromscratch.org/

LFS är egentligen en samling komponenter och dokumentation för att bygga sin egen distribution - med målet att lära sig hur alltid fungerar från grunden. Självklart behövs lite UNIX-vana först, men för den som vill lära sig mer är det riktigt intressant.

/Kalle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 12:30

Ubuntu är fungerar mycket bra. Haft väldigt lite strul med mina ubuntuburkar. Jag började min linuxbana med Gentoo som var väldigt lärorikt. Vill du verkligen lära dig Linux skulle jag rekommendera Gentoo eller möjligen Linux from scratch. Problemet med de båda senare alternativen är allt pillrande man måste gå igenom för att få den dator att fungera, LFS lär vara en magnitud värre än Gentoo ändå. Väldigt omacigt men geekigt.

Tidigare i tråden sades det att Ubuntu föredrar KDE, vilket är fel, utan här gäller Gnome, även om det finns lösningar som Kubuntu.

Suse är bra start packet som innehåller nästan allt man behöver och det är gratis att tanka ner det från deras hemsida.

Jag är själv ingen linux-guru men jag har testat Ubuntu och Fedora för att de ska tydligen vara enkla att installera och komma igång med, och det var de också, grafiskt och förklarande. Som jahve säger så är nog Gentoo en bra distribution om man verkligen vill lära sig "the hard way".

Yellow Dog kan vara bra, men finns bara för PPC så då kan du inte ha samma på Powerbooken och din Dell.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-14 22:14

Primärt är det på Dell-eländet jag ska testa Linux.
Projektet ligger tillfälligt på is, då jag inser att annat har högre prio för tillfället. Ubuntu ocj Knoppix är dock nedladdade och brända i väntan på mer tid.

Rent pedagogistkt är säkert LFS kanonbra!

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 10:50

Observera att Ubuntu och Debian i stort sett är samma sak. Ubuntu är gjort för att vara lite enklare att komma igång med och har i regel nyare versioner av alla paket på grund av ett mindre utbud och lägre ställda krav på stabilitet. (Det betyder inte att Ubuntu är instabilt, det är snarare Debian som är extremt fokuserat på stabilitet.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-18 15:03

om man är ny på linux tycker jag mandrake kan vara ett bra alternativ.. har kört det på min ibook tillåfrån i nästan ett år

1
Bevaka tråden