Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckats pajja nätadaptern - och datorn?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-13 19:53

råka tappa ibooken i golvet och nu har nätadaptorn pajjat och att skärmen blivit helt sne.
är jag heltkörd nu ellerkan jag få det utbytt på garantin?
dessutom har jag beställt den genom apple och inte genom nån affär så ifall jag kan få den utbytt utan problem, d.v.s byta ut den hos eåterförsäljare eller måste jag skicka in hela till apple?

mvh en extremt klantig mitra.

Senast redigerat 2005-08-13 20:18
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-13 20:41

Varför skulle garantin, som täcker tillverkningsfel, täcka om du tappat den i golvet?

Ursprungligen av mitra:

råka tappa ibooken i golvet och nu har nätadaptorn pajjat och att skärmen blivit helt sne.
är jag heltkörd nu ellerkan jag få det utbytt på garantin?

Du kan ju alltid försöka, det lyckas ju för en del. Hur gammal är den?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-13 20:46
Ursprungligen av jazzper:

Du kan ju alltid försöka, det lyckas ju för en del. Hur gammal är den?

typ 1-2 veckor.

vad jag skulle kunna göra är att jag rättar nätadaptorn såden ser någorlunda ut och sen bara konstaterar att den inte funkar. och sen som sagt är datorn sne och tjapp det skulle den ju kunna vara när den kom. dock kan jag ta den t.ex till macosupport i malmö och fåden utbytt eller reparerad? eller måste detske genom apple och isf var ska jag ringa och prata med dom för hittar faktiskt inget på deras hemsida.

  • Medlem
  • 2005-08-13 20:46

Har du drulleförsäkring via hemförsäkringen? Annars kan du nog glömma det tyvärr.

  • Medlem
  • 2005-08-13 20:55

Kan ju inflika att min funkar utmärkt, men verkar litet skev i botten. Det slår på nån mm mellan de olika "bottenplupparna" i gummi, och det finns en 1 mm glipa mellan chassiet och batteriet, precis under själva pekdonet. Någon som vet om detta är vanligt förekommande och om det är en smal sak för nån appleverkstad att fixa till? Vill ju helst inte bli utan min dator en massa tid, samtidigt som jag hört att de som fått nya iBooks reparerade (då de skickat dem till Holland) dessvärre fått dem tillbaka repade. Jag är litet pedant med sånt (inte minst för att man precis pröjsat 10 000 för en ny dator) och skulle nog bli litet ledsen i ögat om det hände mig.

Känner med dig Mitra. Hoppas det ordnar sig till det bättre för dig

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-13 21:04

Skaffa ett tillägg på försäkringen som heter allrisk(drulle).

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-13 23:36

dator kan ja nog få lagad, kan säga att den var kurvig när jag fick den, men att jag inte riktigt haft tid att få den lagad.. om jag nu kan få den lagad hos en återförsäljare som är godkänd av apple.

men nät adaptorn får jag nog tyvärr hosta upp pengar och köpa en ny. frågan är kan jag endast köpa den dyra 65w för 795 kr eller går det att köpa en 45w:are nånstans och isf kostar den mindre?

  • Medlem
  • 2005-08-14 00:16

Du skulle ju kunna få problem också. Det du föreslår är i praktiken bedrägeri nämligen...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-14 00:52
Ursprungligen av Korsriddaren:

Du skulle ju kunna få problem också. Det du föreslår är i praktiken bedrägeri nämligen...

det är sant. men saken hör till den att datorn verkar fungera helt och hållet utan problem. men skärmen har typ vridigt sig lite så att den lutar lite mer åt höger.. eller kanske typ åkt upp lite mer på vänstra sidan. så när jag stänger den så ser den lite sne ut och den låser bara fast sig om jag trycker ner vänstra sidan ordentligt och inte om jag trycker i mitten.
alltså inget hätte problem, men det stör mig otroligt när den är så pass ny.
nätadaptorn får jag iofs nog köpa en ny och det har jag i princip accepterat förutom att det kommer svida i plånboken. 745 kr är rätt så mkt. iaf för mig.

och tror faktiskt att skärm grejen är en relativt lätt sak att åtgärda. ser ut som den bara hoppat av nån clip lite. eller sitter lite löst på en clip. men vill inte öppna den. så tänkte iaf en återförsäljare kunde kolla på den och säga iaf det är lätt att laga.

vet att det är bedrägeri att säga att den kom så, men den skulle likagärna kunnat kommit så och som sagt är man en fattigt student så har man inte alltid råd att laga en sådan smärre detalj ifall det rusar över någon hundralapp.

kej, som sagt är otrloigt ledsen över det som har hänt men som sagt eftersom man knappt märker nåt när man väl har skärmen uppe så är det oki. får se hur jag gör. ska iaf till en återförsäljare på måndag och prata lite/köpa en ny adaptor..

ps: går det inte att köpa en 45w? måste jag köpa 65w? för tänkte ifall nånting går på tok och jag måste lämna in hela datorn på riktigt garanti måste jag inte lämna adaptorn då också? och isf kommer dom inte säga, varför har du en 65w? den sheppas med en 45w.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-14 01:23

Nej det kommer dom inte, det är bara säga isåfall att den andra gick sönder, dator och adapter är olika enheter

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-15 00:40
Ursprungligen av bogg:

Nej det kommer dom inte, det är bara säga isåfall att den andra gick sönder, dator och adapter är olika enheter

okej det som var det viktigaste.. kan leva med datorn som den är.. inte så jobbigt märker det knappt förutom när jag ska stänga den.. men som sagt.. får köpa en ny adaptor imorgon. dock ska jag testa airporten och bluetoothen också för har inget hemma så jag kan kolla det.

Det finns en nätadapter från MacAlly för 499 kronor på Macoteket, och säkert andra ställen också annars..

Jag har också tappat min plus att hunden kom rusande i 100 knyck och drog med sig laddsladden och tillhörande dator.
Den är lite skev och batterilocket har en liten glipa men jag bröt tillbaka skärmen en aning men det som syns får jag leva med.
Jag är mer förvånad att den överlevde när den ramlade ur dataväskan och gick i asfalten från över en meters höjd.
Det är kvalitet på Ibook.
Laddaggregatskontakten förresten , den tuggade hunden sönder , det var bara att köpa ny laddare!:))

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 13:09

...passa på & köp ny hund också...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 13:12

låter som att man i regel bör ha drulleförsäkring när man bor med hund.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 13:16

Allrisk/drulle täcker inte skada uppkommen p.g.a. husdjur!

1
Bevaka tråden