Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samba och användare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 00:32

Hittade nedan på Apple och fått det att fungera för Win att logga in på min Mac. Men vad menas med stycke 2. Hur stänger jag av ett konto? Vad händer om jag låter det vara på och bara slår av tjänsten (och stänger porten i brandväggen för Samba), blir det osäkert? Kan man inte bara dela på en mapp? Måste hela användarkontot bli delat med Samba?

Citat:

You can provide users with the user name and password of any account on your computer. To help keep your computer secure, you may want to create a special account for Windows users in Accounts preferences.

Because passwords of the user accounts for Windows are stored insecurely, turn off the account when it is not being used. Before you turn off Windows Sharing, turn off all the accounts you enabled. Otherwise, the passwords are still stored insecurely.

If you want to use a user account that existed before you installed Mac OS X Panther, you may need to reset the password for the account using Accounts preferences.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-13 11:18

Det är nog så att om en har påslagit samba fö en användare så trycks lösenordet ut till opendirectory i något dålig krypterar eller i klartext. så även om du stänger samba så finns lösenorden kvar i opendirectory.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 16:59

Gäller det den PC som besökt Macen eller ligger det kvar i Macen? Ska man behöva ta bort användaren varje gång för att göra det helt säkert (har 10.3.9)? Eller helt enkelt lägg in ett annat lösenord så länge? Kan man stänga av en användare tillfälligt i Tiger?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-13 20:08

är väl att avaktivera den för samba.. gör man i under Fildelning

1
Bevaka tråden