Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel planerar en helt ny processorarkitektur

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 09:37

Saxat från MacNytt:

"Intel planerar en helt ny processorarkitektur

Med stark fokus på låg strömförbrukning och många kärnor. Kan detta ha något med Apples byte till Intel att göra?

På Intels halvårliga utvecklarkonferens Intel Developer Forum som går av stapeln 23 augusti kommer Intel att presentera vad de klassificerar som en helt ny processorarkitektur. Det är minsann inga små nyheter, och sådant händer definitivt inte varje år. Än så länge säger de inte så mycket, men avslöjar att de kommer koncentrera sig på att få ner strömförbrukningen och att göra det enklare att kombinera många processorkärnor till en enhet. Två saker som är mycket heta i branschen idag.

Men.. vad betyder detta? I vanliga ordalag innebär "processorarkitektur" rätt mycket. Power, inklusive PowerPC, POWER och CELL är en arkitektur, x86 med Pentium, Athlon och Opteron en annan och ARM en tredje. Kommer verkligen Intel att introducera en helt ny?

En annan intressant aspekt på detta är var Apple passar in i det hela. Många har antytt att Steve Jobs fått se en roadmap från Intel som ingen annan gjort. Har han sett detta? Eftersom de inte behöver bry sig om någon bakåtkompatibilitet vore det egentligen rätt onödigt att gå till en tekniskt sett underlägsen plattform som x86, som i moderna processorer egentligen bara är skalet på en effektiv RISC-lik kärna.

Det ska bli mycket intressant att se vart detta leder.
Läs Wall Street Journals artikel.

Det kan också vara så att Intel använder stora ord för att beskriva en större revision av x86-arkitekturen. Men det är ju inte alls lika intressant. Om det handlar om det är det med stor sannolikhet Merom-, Conroe- och Woodcrest-generationen av processorer som han kommer prata om."

Värkligen spännande nyheter tycker jag!

klart intressant

Det är klart intressant, Steve Jobs har dessutom bara sagt att Apple ska gå över från PowerPC till Intel processorer, så det kan ju vara en ny plattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 12:41

Ja, Jobs sa väll aldrig x86 rakt ut? Jag tycker också att det verkar mycket spännande

Men processorn måste ju vara x86 kompatibel eftersom utvecklar maskinerna har en P4 i sig som det just nu utvecklas program på till x86 Intel.

Ursprungligen av apple4ever:

Men processorn måste ju vara x86 kompatibel eftersom utvecklar maskinerna har en P4 i sig som det just nu utvecklas program på till x86 Intel.

Exakt. Det lämnar väl inget utrymme för att spekulera över andra arkitekturer?

Och Apple vill nog inte göra om misstaget att måla in sig i ett hörn, som enda stora kund för en egen processorarkitektur. Jag tror att de inte är helt nöjda med sina tidigare erfarenheter av den strategin, och nu vill kunna dra fördel av konkurrensen mellan AMD och Intel.

Utvecklingen av PPC har väl hela tiden bestått av en ryckvis utveckling där processorn kan konkurrera bra med x86 just när en ny generation har kommit, och sedan en långsammare utveckling där den halkar efter sakta men säkert. Det finns nog en stor risk att det skulle bli på samma sätt, om de nu gick till en arkitektur som inte är x86-kompatibel.

Det vore dock mycket spännande om de kommer att presentera något utöver de modeller som bygger på Pentium M, och som vi redan hört talas om.

Inte tror jag Apples första Intel-datorer kommer köra P4. Det lär nog dyka upp något nytt från Intel. Hoppas bara att det inte är en specialgrej för Apple utan att det är en processor som blir Intels nya flaggskepp för stationära och bärbara. Både i Apple och andra traditionella "PC".

Vad jag vet så är det Pentium M som man kommer att satsa betydligt mer krut på. Pentium M finns i dagens bärbara där t.ex. en 2 Ghz Pentium M motsvarar ca en 3Ghz P4 av modell Northwood/Prescott någonstans där i mellan, enligt Intel. Det man kommer att göra nu är att släppa en Pentium M Dual Core med förbättrad strömförbrukning och cpu struktur.
Överlag så har dagens Pentium M sina grund arkitektur från gamla P3 vilket tydligen har vidareutvecklats nu till att bli effektivare och snabbare än dagens Pentium M.
Det är vad jag tror!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-13 17:32

om detta nu är så revolutionerande som det borde vara och om apple inte är med på det så är det inge vidare ju :/

1
Bevaka tråden