Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har svenska högskolor WiFi? Behövs extrabatteri?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-12 02:56

Hej! Jag är i full färd med att införskaffa en iBook som jag ska använda när jag studerar. Jag kommer nog mestadels använda datorn i biblioteket i högskolan och därför vill jag ha lång batteritid. Då kom jag att tänka på ett extrabatteri! Men. Då ska jag ju ha någonstans att ladda det. Att krångla med två batterier i iBooken verkar krångligt och tar ju tid, så en extern laddare vore ju perfekt. Men - kan det bli glappt om man håller på att byta batteri 1-2 ggr per dag?

Sen en fråga, finns det WiFi på de svenska högskolorna? Tänker då mest på den i Kalmar. Och en till, brukar man få "låna" en el-kontakt i bibblan? Isåfall behöver jag ju inget extrabatteri.

Till att börja med är batteritiden väldigt bra i iBook:en. Att köpa ett extra batteri är ganska dyrt. Finns säkert kopior men det finns ingen garanti för att de fungerar lika bra som originalet. Vårda det som medföljer så får du både bra batteritider och lång livslängd. Personligen tycker jag att det verkar lite bökigt att släpa med sig två batterier plus en extern laddare (vet inte om sådana finns) bara för att sitta i biblioteket och skriva sina uppsatser. Det tar bort känlsan av att vara "mobil". Skulle biblioteket på din högskola INTE tillåta dig att koppla in din dator i 230 V-nätet är det skandal. (Sök någon annan skola). Om du vill surfa trådlöst får du nog höra dig för. Brukar krävas användarkonto. En del skolor tillåter inte ens uppkoppling med egen dator. Det varierar från skola till skola. Bli god vän med någon på datoravdelningen i så fall. Kan även vara bra om man vill ha obegränsat med utskrifter. Lyckas du ordna detta kommer du att få en mycket trevlig "bärbar" upplevelse med din Mac.
Lycka till med studierna och ditt iBook-köp. Du lär inte ångra dig

Jag skulle nog hellre köpa en extra nätadapter istället för ett extra batteri, och så kan man ha den i väskan ifall batteriet tar slut. På många ställen finns det säkert uttag att använda.

Umeå universitet har ett trådlöst nät på campus som studenter kan använda.

  • Medlem
  • 2005-08-13 02:29

Sen är det ju så att det följer med två olika kontakter till din nätadapter, en som du kan ha hemma och en som du tar med dig. Detta var en glad överaskning för mig när jag packade upp min iBook. De som fått den fattar vad jag menar

Vad menar du korsriddaren? Menar du förlängningskabeln ala storlek grövre som man kan plugga på AC-adaptern?

  • Medlem
  • 2005-08-13 03:08

Jo, det följer med två prylar till nätadaptern. En "vanlig" nätkabel och en liten stickpropp. Tanken är nog som jag ser det att den ena prylen har man hemma och den andra tar man med sig. Båda prylarna bara "hakar" man på själva nätadaptern nämligen. Så nåt behov av två nätadaptrar har man nog inte egentligen. Väg kostnaden, en ny nätadapter för knappa tusenlappen mot en scysst väska (för ett par hundra) som kan härbärgera både iBooken och en av nätadapterprylarna + nätadapter

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-13 03:15

Okej, tack för svaren

Korsriddaren: Det var just det jag tänkte Blev lite smått överraskad över den också när jag öppnade lådan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-14 09:45

Jag kan visserligen inte tala för Kalmar men om de inte har eluttag tillgängliga för eleverna så är det inget vidare bibliotek.

I Jönköping finns trådlösa nätverk som täcker hela skolan, dock måste man vara anmäld på skolan och kan endast surfa på den skola man är anmäld. Däremot har biblioteket ett öppet nätverk som tydligen vem som helst får använda. Hoppas att det är likadant i Kalmar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-12-20 22:30
Ursprungligen av Timber:

Jag kan visserligen inte tala för Kalmar men om de inte har eluttag tillgängliga för eleverna så är det inget vidare bibliotek.

I Jönköping finns trådlösa nätverk som täcker hela skolan, dock måste man vara anmäld på skolan och kan endast surfa på den skola man är anmäld. Däremot har biblioteket ett öppet nätverk som tydligen vem som helst får använda. Hoppas att det är likadant i Kalmar.

Nja stämmer inte riktigt...
Hela Högskolan i Jönköping har nästan wifi täckning inklusive Högskolebiblioteket (det finns eluttag) men det som behövs är ett datakonto för inloggning i högskolans datasystem. Det får man om man är inskriven. Med ditt login kan du surfa på de andra fackhögskolorna utöver den man är inskriven på. Det stämmer att nätet är "öppet" men för internetåtkomst måste man logga in via skolans portal.

Går själv Mkv på HLK, nån annan från Högskolan i Jpkg?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 20:56

Japp. Läser på IHH..

Ursprungligen av Sherpan:

Nja stämmer inte riktigt...
Hela Högskolan i Jönköping har nästan wifi täckning inklusive Högskolebiblioteket (det finns eluttag) men det som behövs är ett datakonto för inloggning i högskolans datasystem. Det får man om man är inskriven. Med ditt login kan du surfa på de andra fackhögskolorna utöver den man är inskriven på. Det stämmer att nätet är "öppet" men för internetåtkomst måste man logga in via skolans portal.

Går själv Mkv på HLK, nån annan från Högskolan i Jpkg?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-28 10:26
Ursprungligen av Sherpan:

Nja stämmer inte riktigt...
Hela Högskolan i Jönköping har nästan wifi täckning inklusive Högskolebiblioteket (det finns eluttag) men det som behövs är ett datakonto för inloggning i högskolans datasystem. Det får man om man är inskriven. Med ditt login kan du surfa på de andra fackhögskolorna utöver den man är inskriven på. Det stämmer att nätet är "öppet" men för internetåtkomst måste man logga in via skolans portal.

Går själv Mkv på HLK, nån annan från Högskolan i Jpkg?

Det stämde när jag skrev det (för ett antal månader sedan), men inte så mycket vidare länge därefter. Jag har haft trådlöst med bärbar sedan jag började för 3 1/2 år sedan och det har tidigare varit som jag sade. Nu räcker det som sagt var med att ha ett vanligt datakonto (detta genomfördes under hösten). Däremot vet jag inte om det krävs inloggning eller inte på bibliotekets nät numer.

Ursprungligen av Sherpan:

Går själv Mkv på HLK, nån annan från Högskolan i Jpkg?

Jajemen, pluggade också Mkv, dock innan både iBook-ägande och utbyggt wlan...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 18:06

Här på Chalmers har dom WiFi över hela skolområdet. Vet som sagt inte hur det är med andra högskolor.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-26 22:14

I växjö finns det på visssa plater har jag lärt mig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-27 00:30

I linköping finns det också wifi på hela campus. Det enda man behöver är ett konto som man får när man registrerar sig. Detta kontos användarnamn och lösenord använder man också till webmailen och inloggning på stationära datorer på campus.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 23:00

Linköpings universitet har trådlöst på alla 3 campus, man använder e-post kontot för att logga in.
Det är inte några problem att ladda datorn heller;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 01:20

Stockholms universitet har och KTH i biblioteket.

Ursprungligen av hicke:

Stockholms universitet har och KTH i biblioteket.

KTH har på hela "campus" vad jag vet. Fast man måste ha inloggningsnamn, men det har man ju som student.

Och eluttag finns överallt, så det behövs nog inget extrabatteri.

Japp, Kalmar Högskola har WiFi i ett flertal av sina byggnader, däribland biblioteket. Det finns dessutom eluttag som du fritt får använda vid de flesta bord på biblioteket.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 19:02

På LHS fungerar det fint och det finns strömming att tillgå. Du måste studera där för att komma in på WiFi:n.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-28 18:31

Man klarar sig oväntat långt på den batteritid man har om man söver datorn så fort det blir någon minut dödtid där man inte behöver den.

Jag hade inga problem att klara mig över tre timmar på en två år gammal dator som enligt specsen hade ~3h när den var ny.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 22:59

På Högskolan i Halmstad finns också WiFi i ett antal lokaler, bl.a. i biblioteket. Finns även fasta uttag som man får använda.

På min gymnasieskola har vi trådlöst...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 18:49

Mittuniversitetet i Sundsvall har WiFi, iaf. i biblioteket, kan hända att det finns i fler lokaler på skolan.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 13:55

Luleå tekniska universitet har WiFi över hela campus.

KTH Valhallavägen har rätt taskig täckning på sitt trådlösa, inte ens med min Pismo hade jag mottagning överallt. Med Alu-PB är det sämre.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-04 02:56

jag också, började på ING i somras.

för övrigt så har jag inga problem med att få batteriet att räcka en hel dag, brukar dock inte sitta kvar i skolan och skriva längre stunder.
måste säga att det är gött att inte vara begränsad till datorsal när man behöver en dator

1
Bevaka tråden