Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & Trix (var: Coola saker i x)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-01 23:05

Bra: Kommando - backsteg flyttar markerade objekt till papperskorgen.
(Ja. Jag vet att det är basic men jag måste ju anknyta till det jag ursprunglinge skapade diskussionen för!)

Coolt: Ljudet när man lägger något i papperskorgen är i stereo.

(Ordet "coolt" är f.ö. också coolt!

)

Fler coola saker i X ?

Edit:
Vet att det finns högvis!
Vilka är era(n) favorit(er)?

Edit 2: Ändrad rubrik, la till ett basic-tips.

[ 02. februari 2003, 00:35: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Lite svårt att svara på när man inte vet hur mycket du vet redan innan. Är du helt ny på Mac i och med OS X ?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-02 00:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Lite svårt att svara på när man inte vet hur mycket du vet redan innan. Är du helt ny på Mac i och med OS X ?

Nej nej.
Jag har hållit på alltför länge...

Detta är inte någon seriös upptäckartråd

Tänkte bara att det alltid dyker upp så mycket nya detaljer man blir glad av!
Sitter med lurar och blev varse en av de små detaljerna - det svepande ljudet när man slänger saker i papperskorgen. (Jaguar endast)

Alla har vi väl våra favoriter i X. Tänkte bara dela med mig av en av alla mina.

Tja... here goes nothing...

Har du sett att du kan droppa filer och mappar direkt in i dialogfönster av öppna/spara-typ ?

Om ett program frågar "var ska vi spara den här?" och du ser mappen på skrivborsytan så är det ju snabbare att ta tag i mappen och släppa i dialogrutan än att surfa fram till samma mapp på vanliga sättet.

[ 02. februari 2003, 00:14: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Tja... here goes nothing...

Har du sett att du kan droppa filer och mappar direkt in i dialogfönster av öppna/spara-typ ?

Om ett program frågar "var ska vi spara den här?" och du ser mappen på skrivborsytan så är det ju snabbare att ta tag i mappen och släppa i dialogrutan än att surfa fram till samma mapp på vanliga sättet.

Är ganska ny på X, så tack!
*letar efter något att spara*
ööösss på mera...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-02 00:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
ööösss på mera...

Just precis!

När man navigerar i menyer i Finder, ger alt-tangenten en del intressanta alternativ!

Anders: Bra tips med spara/öppna-rutorna! Hade helt missat detta...
:rolleyes:

Om vi är ute efter sådana tips..

Well, en standard sak i X är bakgrundsbilder i fönster. Mycket trevligt. Ungefär som WindowMonkey på OS8-9.

Exempel här.

Den här då?

Hålla ned Kommando vid filkopiering för att flytta filen helt och hållet till en annan partition.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-02 00:44

eller alt-kommando-w för att stänga alla fönster...

eller alt-klicka i stängningsrutan/minimerarutan...

  • Medlem
  • 2003-02-02 00:44

Ok. Det här kanske du redan visste men iaf ... klicka på äpplet och välj "Om den här datorn", klicka två gånger på "Version 10.x.x".
Du får serienumret till din dator.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
eller alt-kommando-w för att stänga alla fönster...

eller alt-klicka i stängningsrutan/minimerarutan...

Tillägg: Funkar både inne i program såväl som i fönster i Finder.

OK... här kommer ett "tråkigt" tips:

Finder - Gå till menyn Help

Sök på "shortcut" eller möjligen "kortkommando" i svenska systemet.

Här finns mycket matnyttigt att ösa ur...

Kör ni engelskt system ?

I så fall finns det finns en cool pryl man kan aktivera i Speech (talsyntesen)

På jobbet så kanske man ibland sträcker på benen och slänger käft med en kollega i närheten. Det kan då vara bra att få veta om ens egen dator slängt upp en dialogruta som måste besvaras.

- Klicka på Speech i System Preferences.
- Klicka på 3:e tabben Spoken User Interface.
- Klicka i första rutan "Speak the phrase..."
- Välj tid på skalan lite längre ned "Wait before speaking". Dra t ex skalan till 20 sekunder. Om en dialogruta dyker upp som ingen besvarar inom 20 sekunder så kommer datorn att säga "Attention" eller annan fras man själv knappar in. "Anders, come quick - I need your help" säger min på jobbet till allas förtjusning

Funktionen kan byggas på med att hela meddelandet läses upp. Detta finns även i engelst OS 9 förresten.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-02 01:25

Appropå det svenska/engelska:
Är det inte en väldigt elegant lösning att man kan ändra språk på hela systemet och de flesta programmen genom att dra ex svenska överst i inställningen "International" !?

De stackars windowsanvändare jag visat detta har dock stumnat betänkligt...

Har ni sett att man kan zooma sig in i bildskärmen?

Brukar köra denna för att skoja med chefen.
Han står bakom och säger "jag ser inte riktigt..."

Håll ned Alt + Kommando

Tryck asterisk för att aktivera funktionen

Tryck + eller - för att zomma in och ut

Många har säkert sett detta redan men har ni sett att skärmklippen "fattar" att skärmen förstorats? Högupplösta skärmklipp anyone?

Här är också en cool grej...

När klockan hunnit bli 01.30 så kan man trycka Control + Eject (uppe till höger)

Sen trycker man S

Sen ... zzzzzzz

Gonatt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-02 01:49

Klokt.

G´natt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 03:05
Citat:

citera: Appropå det svenska/engelska:
Är det inte en väldigt elegant lösning att man kan ändra språk på hela systemet och de flesta programmen genom att dra ex svenska överst i inställningen "International" !?

De stackars windowsanvändare jag visat detta har dock stumnat betänkligt... [Big Grin]

Jo, det är helt genialiskt. Jag har jobbat med programlokalisering sedan 1994 men har aldrig sett något liknande på någon plattform. Dessutom stödjer Mac OS X Unicode överallt.

Mac OS X ÄR världens bästa operativsystem, inget snack om den saken. Synd bara att det bara fungerar med Apples datorer.

  • Medlem
  • 2003-02-02 12:07

Man kan ju alltid ta shift+gömmanerfönsterkanppen om man vill gömma ner fönster i slowmotion, men det visste säkert alla!

En till goding är shift+alt+kommando+w för att stänga fönster i slowmotion.

  • Medlem
  • 2003-02-02 12:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Här är också en cool grej...

När klockan hunnit bli 01.30 så kan man trycka Control + Eject (uppe till höger)

Sen trycker man S

Sen ... zzzzzzz

Gonatt

Ett mycket snabbare sätt för t.ex den late med windtunnel i ljudskåp så finns ju alt+kommando+eject som söver datorn direkt!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: Appropå det svenska/engelska:
Är det inte en väldigt elegant lösning att man kan ändra språk på hela systemet och de flesta programmen genom att dra ex svenska överst i inställningen "International" !?

De stackars windowsanvändare jag visat detta har dock stumnat betänkligt... [Big Grin]

Jo, det är helt genialiskt. Jag har jobbat med programlokalisering sedan 1994 men har aldrig sett något liknande på någon plattform. Dessutom stödjer Mac OS X Unicode överallt.

KDE, GNOME och många Unix operativ har fungerat så länge.

  • Medlem
  • 2003-02-02 15:51

Finns det något sätt att tvinga OS X att köra alla script som den tydligen gör nattetid (även i viloläge) ? MacJanitor finns ju, men kan inte detta utföras på annat sätt?

/Fredrik

Hahahaha, kände nästan inte till nånting av det här. Så går det när man inte lär sig nåt om gränssnittet.

Finns det nåt sätt att byta ut standard-"rösterna" i Speech till nåt som låter bättre?

Ciryon

En "cool" grunka:

Markera först texten här nedanför och välj "Start Speaking Text" under "Speech" från "Services"-menyn.

Big Mac X

Och gör sedan samma sak med den här texten:

Mac OS X

Coolt, förmodar jag.

Kyligt!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 18:35

Minimera en QuickTime-film som fortfarande rullar så kan du fortsätta titta på den i dockan.. SÅ praktiskt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jonny R:
Minimera en QuickTime-film som fortfarande rullar så kan du fortsätta titta på den i dockan.. SÅ praktiskt.

Och sen kan man ju framförallt dra runt på den lilla minimerade ikonen och spela filmen minimierad och "alfablendad" under tiden som drar runt den över skärmen

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Hahahaha, kände nästan inte till nånting av det här. Så går det när man inte lär sig nåt om gränssnittet.

Finns det nåt sätt att byta ut standard-"rösterna" i Speech till nåt som låter bättre?

Ciryon

Den mittersta fliken i Speech säger ju Default Voices.

De röster som har Pro i namnet ger bäst talsyntes.

EDIT: Nu fattar jag frågan. Dessa röster har hängt med ett bra tag och borde ju uppdateras, fast vid det här laget är de ju även lite kul. Lite Terminator över snacket.

[ 02. februari 2003, 20:28: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Finns det något sätt att tvinga OS X att köra alla script som den tydligen gör nattetid (även i viloläge) ? MacJanitor finns ju, men kan inte detta utföras på annat sätt?

/Fredrik

XSupport är en annan manuell lösning. Gillar det programmet skarpt.

Här är ett Terminal-hack för att ändra tiderna i den s k crontab:

Ändra i crontab

Det finns även ett program som lägger sig som en System Preference där man kan ställa in när dessa körs, men den har jag plockat bort och minns ej namnet. Sök på VT.

Om man har en scroll-mus och håller inne shift-tangenten så scrollar man i sidled.

Mycket användbart.

/sny

Bevaka tråden