Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook DOA?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 20:39

Hej!
Och oh nej!

En trägen PC-användare men numera förhoppningsfull vän har just fått hem sin första Mac. En iBook.
Och vad händer?
Den startar inte. Alls.

Vi följde de enkla stegen i manualen:
1. koppla datorn till elnätet
2. starta datorn

Och nu känns det trist att inte ens jag, som självklart länge propagerat väldigt vitt och brett, inte kan förklara detta med något annat än att hans dator är en så kallad Dead On Arrival?

Eller har vi missat något uppenbart? Jag hittar inget liknande fall på 99mac?

Den gröna lampan vid strömkabeln tänds.
Att trycka på startknappen ger inget som helst effekt.
Tre av fyra dioder lyser när man trycker på batteriets testknapp.

Nå?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-13 00:09

Om 3 av 4 pluppar tänds så är inte batteriet fullladdat då borde inte strömkabeln lysa grönt som den gör när batteriet är fullladdat ,utan orange för laddaning. Bara en sak jag la märke till.
Hade skickat in den och begärt en ny om det nu är så att den inte startar alls eller ger några "livs-tecken".

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-13 01:48

Tråkigt att det hände. Jag hoppas du får bättre tur nästa gång.

Ring Apple och anmäl datorn som DOA.

Riktigt, riktigt tråkigt, i synnerhet när det även är din första mac-upplevelse! Kan själv berätta att ingen av mina macar (5 st) haft något som helst hårdvarufel. Du har nog haft en enorm otur bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 23:34

Hej igen!
Och tack för era tröstande inlägg.

Apples support hade dock lösningen på problemet!

Från fabriken följde nåt knas som gör att ctrl-alt-shift måste tryckas ner vid första uppstarten. Märkligt? Jo. Men på det sättet nollställer man tydligen datorns "power supply unit". Typ! Denna för mig nya knappkombination fick alltså datorn att vakna.

Min vän gläds över att datorn funkar fint. Och jag gläds över att han är en helnöjd switcher.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-15 09:41

Hej! Vilken tur att allt fungerade nu till slut då. Hemskt det där när man har fått en ny dator och inget fungerar

När exakt ska man trycka ctrl-alt-shift? Rätt bra för mig och veta för jag ska beställa en iBook snart..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 14:55

Tror väldigt få får nytta av den där knappkombinationen. Men de tre knapparna ska alltså tryckas in samtidigt som start-knappen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 17:05

Okej. Varför är det så? Låter jobbigt egentligen.. Får väl se när jag får min iBook hur jag ska göra..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-16 17:26
Ursprungligen av dayweed:

Okej. Varför är det så? Låter jobbigt egentligen.. Får väl se när jag får min iBook hur jag ska göra..

För att ibland hänger sig strömmatningskretsen, då måste man resetta den, genom att göra som Jonny R fick göra. Inte vanligt faktiskt i normala fall ska du bara behöva ladda upp den och starta den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 18:51

Okej. Vi får se sedan som sagt, nu vet jag hur man ska göra om den inte startar med den vanliga startknappen. BTW, hur länge ska man låta den ladda när man precis fått den? Vet att den ska lysa grönt, men hur länge brukar laddningen vara?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-18 18:55

Själv anser jag att man ska köra igång den och använda den tills den är fullt laddat (syns på batteriikonen) sen köra den tom utan laddare och sen ladda upp den fullt utan att använda den över natten.

så brukar jag göra med mina bärbara, och det har fungerat bra hittills..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-22 10:28

Jo, det är väl den bästa lösningen. Men jag menar för första gången när man fått den och då när man ska ladda den.. Då sätter man bara den på laddning tills det är fullt alltså?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-22 20:06

1. Ladda fullt
2. Gör slut på batterierna HELT
3. Ladda fullt utan att röra den (t.ex. över natten).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-08 12:22

Det var precis så jag hade tänkt göra. Btw, jag får min efter halv tre idag

1. Sätt datorn på laddning
2. Starta direkt
3. Använd

Funkat bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 13:38
Ursprungligen av Mats Börjesson:

1. Sätt datorn på laddning
2. Starta direkt
3. Använd

Funkat bra för mig.

samma här

/Tangen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-08 13:36

Det är väl så man ska göra I guess. Inga problem!

1
Bevaka tråden