Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-x86 körs native på icke dev-maskiner!

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha, då var det klart. Sett en del videosnuttar på nätet, och _fort_ verkar det gå! Rapp fönsterhantering, snabb uppstart av program. All ppc-programvara flyter på. En del har problem med ljud och nätverk, beroende på vilka kort de har.

Har man ett intelmoderkort så behöver man enbart ändra två saker i dev-DVD:n. Byta ut "rosetta" till en crackad version och ta bort en fil som kollar hårdvaran. Det är allt, sen är det bara att installera som vanligt. Det går även på andra moderkort, till och med celeron och AMD-processorer verkar funka! Men då blir det mer komplicerat och man behöver först installera darwin för att sedan lägga på osx och dessutom hamra lite i terminalen.

http://www.concretesurf.co.nz/osx86/index.php
http://www.xplodenet.com/ (svåra versionen)
http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2005-08-10#4354

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 14:27

Coolt! vill ha Vaio!

Ja tydligen så har man lyckts klämma dit det i en laptop, men inte en Vaio utan en Mitac 8050D (Pentium-M 735/1.6GHz), vad det nu är.

Snabbheten bådar ju gott för framtida intel-macar!

ja kan inte se filmen

länkarna till filmerna funkar inte... vart kan jag se filmerna?

Det här är faktiskt jävligt coolt!
Jag kanske rent av ska köpa mig en PC istället för en iMac

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-11 20:20

Jag hoppas verkligen detta inte kommer att fungera med den färdiga versionen, isåfall är det ju R.I.P. Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 21:21
Ursprungligen av xtimmyx:

Jag hoppas verkligen detta inte kommer att fungera med den färdiga versionen, isåfall är det ju R.I.P. Apple.

Varför det?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-11 21:49
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Varför det?

varför betala för en mac när man lika gärna kan köpa en dell för halva priset? vet inte hur det är med er men för mig är det mest operativsystemet som jag kör mac för.

Ursprungligen av xtimmyx:

varför betala för en mac när man lika gärna kan köpa en dell för halva priset? vet inte hur det är med er men för mig är det mest operativsystemet som jag kör mac för.

Apple får väl lite högre krav på sig, men det tror jag är bra.

Ursprungligen av xtimmyx:

varför betala för en mac när man lika gärna kan köpa en dell för halva priset? vet inte hur det är med er men för mig är det mest operativsystemet som jag kör mac för.

Håller med!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-12 01:34
Ursprungligen av xtimmyx:

varför betala för en mac när man lika gärna kan köpa en dell för halva priset? vet inte hur det är med er men för mig är det mest operativsystemet som jag kör mac för.

Jag lägger hellre lite extra pengar för att få njuta av Apples världsledande och otroligt väl genomtänkta industridesign, än sitter med en smaklös, surrande och och trist Dell eller no-name-PC.

Ursprungligen av akesson:

Jag lägger hellre lite extra pengar för att få njuta av Apples världsledande och otroligt väl genomtänkta industridesign, än sitter med en smaklös, surrande och och trist Dell eller no-name-PC.

Surrade också en hel del.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-13 09:56
Ursprungligen av akesson:

Jag lägger hellre lite extra pengar för att få njuta av Apples världsledande och otroligt väl genomtänkta industridesign, än sitter med en smaklös, surrande och och trist Dell eller no-name-PC.

Det där stämmer inte riktigt. Du kan få din PC att se ut hur som helst. Kan man inte att skruva ihop en egen burk så finns det även snygga färdigbyggda. Det jag tycker är intressant med datorer är operativsystemet och det som sitter under skalet. Samma sak med bilar, jag skulle aldrig köpa en liten japansk småbil med motiveringen att den är stilren, liten och gullig. Om man nu ska prata om Apples design så ser jag det som en stor nackdel att man är tvingad att köpa datorer som ser ut på enbart ett sätt, dvs Apples egna.

Vissa känner sig hippa när de glider omkring i Tommy Hilfiger jeans för 1200 pix. Jag ser inte logiken att betala extra för ett märke när du kan få motsvarande jeans för 400 pix på H&M. Drygheten och överklass mentaliteten som finns bland vissa Mac-anhängare när de ser ner på andra datorer än Apples som någon form av arbetarklass skräp är den absolut största nackdelen med Mac communityn.

Senast redigerat 2005-08-13 10:39
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-13 11:02
Ursprungligen av Smirf:

Det där stämmer inte riktigt. Du kan få din PC att se ut hur som helst. Kan man inte att skruva ihop en egen burk så finns det även snygga färdigbyggda. Det jag tycker är intressant med datorer är operativsystemet och det som sitter under skalet. Samma sak med bilar, jag skulle aldrig köpa en liten japansk småbil med motiveringen att den är stilren, liten och gullig. Om man nu ska prata om Apples design så ser jag det som en stor nackdel att man är tvingad att köpa datorer som ser ut på enbart ett sätt, dvs Apples egna.

Vissa känner sig hippa när de glider omkring i Tommy Hilfiger jeans för 1200 pix. Jag ser inte logiken att betala extra för ett märke när du kan få motsvarande jeans för 400 pix på H&M. Drygheten och överklass mentaliteten som finns bland vissa Mac-anhängare när de ser ner på andra datorer än Apples som någon form av arbetarklass skräp är den absolut största nackdelen med Mac communityn.

Smaken är som baken Det hela beror ju helt på vilken värdegrund man har. Skillnaden är att många Mac-ägare gjort ett aktivt val vid datorköpet, vilket inte är fallet med de flesta PC-användarna. Därav uppfattningen att Mac-användaren så att säga "tänkt till" lite extra. Detta gäller ju givetvis inte alla, men generellt sett är det ju så det ligger till.

Men nej, jag kan inte få någon PC alls lika fin som någon av mina Apple-burkar. Det är de små detaljerna som inte kommer i närheten. Sladdar (mjuka nätsladdar, otroligt läckra och lättböja, visa mig en PC-laptop som har dessa), nätdel, detaljfinish, lysdioder med andningstempo, snabbt uppvaknande från vila osv osv. Finns helt enkelt inga komponenter på PC-sidan som kommer i närheten.

Gillar man minimalistisk design och känsla för de små detaljerna är Apples produkter helrätt, har man en annan smak kan PC funka lika bra om man står ut med de hemska operativsystem som bjuds.

Ursprungligen av akesson:

Men nej, jag kan inte få någon PC alls lika fin som någon av mina Apple-burkar. Det är de små detaljerna som inte kommer i närheten. Sladdar (mjuka nätsladdar, otroligt läckra och lättböja, visa mig en PC-laptop som har dessa), nätdel, detaljfinish, lysdioder med andningstempo, snabbt uppvaknande från vila osv osv. Finns helt enkelt inga komponenter på PC-sidan som kommer i närheten.
Gillar man minimalistisk design och känsla för de små detaljerna är Apples produkter helrätt, har man en annan smak kan PC funka lika bra om man står ut med de hemska operativsystem som bjuds.

Sony Vaio serien är minst lika fin och har samma känsla för de små detaljerna som Apple, tycker jag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-13 14:28
Ursprungligen av Hunter78:

Sony Vaio serien är minst lika fin och har samma känsla för de små detaljerna som Apple, tycker jag.

Det tycker inte jag. Långt ifrån...

Ursprungligen av Hunter78:

Sony Vaio serien är minst lika fin och har samma känsla för de små detaljerna som Apple, tycker jag.

Jag tyckte det också när jag bara sett dem på bild. Sen såg jag två Vaios på riktigt och fattade inte att det var samma dator som på bilderna… Huuuh

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 00:20
Ursprungligen av Laseranders:

Jag tyckte det också när jag bara sett dem på bild. Sen såg jag två Vaios på riktigt och fattade inte att det var samma dator som på bilderna… Huuuh

Jag gillar VAIO-burkarna. Skärmarna är väldigt trevliga. Men en sak jag aldrig begripit är varför alla tillverkare av PC-laptops envisas med de där smäckiga genvägsknapparna för mejl, dvd, shopping, osv.

  • Medlem
  • 2005-08-18 08:16

Det har tidigare frågats varför det tar sådan tid att lansera Intel-Macarna.
Att det är så här lätt att få OSX att rulla på andra x86_or är nog svaret.

Sen var man nog medveten om att skyddet var klent och det var därför man var så noga med att endast ett fåtal skule få komma i kontakt med utvecklinga Macintellerna.

Av det man läst här på forumet verkar det vara att köra på en icke SSE3-maskin (aka AMD) som var det svåra för crackarna, inte att köra på Intel.

OT: det har pratats om design Apple kontra Sony, ja Apples kanske är snyggare, men Sonys black-vad de nu heter är de i särklass bästa skärmarna på marknaden, ingen annan kommer i närheten.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 11:56
Ursprungligen av Smirf:

Drygheten och överklass mentaliteten som finns bland vissa Mac-anhängare när de ser ner på andra datorer än Apples som någon form av arbetarklass skräp är den absolut största nackdelen med Mac communityn.

Trist om du tycker så.
Men jag kan faktiskt tänka mig att många har valt mac pga formen & funktion på operativet och maskinerna, många som sitter med mac jobbar just men design, fråga mig inte varför men så är det! Och man kan samtidigt då tänka att dessa människor tittar extra på detaljerna som just ligger i designen både utvändigt och invändigt, sedan att det är jävligt stabilt, virusfritt mm så är ju valet ganska självklart. Men visst finns det snygga undantag även inom PC men dom är väldigt få. Sedan att du kan köpa schyssta på HM är väl jätte bra, dock så tycker jag att man är lika dum om man ser ner på dom som köper originalen. Och som du själv säger så är det stora skillnader i ingenjörs konst mellan en Kia och en Porshe, så är det även inom datorer och allt annant.. Vissa köper tavlor för 2000000 andra köper lite duk färg för 200 och gör sin egna tavla som kan vara mycket snyggare än den för 2000000, men som redan sagts så är smaken som baken och alla uppskattar olika saker, på gott och ont..

Senast redigerat 2005-08-13 13:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 08:35
Ursprungligen av Smirf:

Vissa känner sig hippa när de glider omkring i Tommy Hilfiger jeans för 1200 pix. Jag ser inte logiken att betala extra för ett märke när du kan få motsvarande jeans för 400 pix på H&M. Drygheten och överklass mentaliteten som finns bland vissa Mac-anhängare när de ser ner på andra datorer än Apples som någon form av arbetarklass skräp är den absolut största nackdelen med Mac communityn.

Det är mycket man inte förstår'

/Tangen

Jag skulle kunna köpa en PC, jag menar jag har ju en - men mest för att testa mina mallar och liknande i eftersom alla mina kunder kör PC - eller nästa alla i alla fall...

Skulle inte vilja sitta vid en PC igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 14:42
Ursprungligen av Smirf:

...så finns det även snygga färdigbyggda.

Visa mig ett exempel.

  • Medlem
  • 2005-08-18 15:50
Ursprungligen av acke:

Visa mig ett exempel.

http://www.mini-itx.com/store/product.asp?sid=HUSH

/hpe

Såg väl inte allt för hiskelig ut mer åt hifislutstegshållet än dator men vad gäller designdetaljer så ligger Apple betydligt längre fram. Kul att priset blir ungefär dubelt så högt som en Mac mini om båda utrustas ungefärligen likadant med DVDR 80GB HD och Wlan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 18:54

Nädu, men smaken e ju som baken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 21:17

Men vad hade de väntat sig?
Klart att någon kommer att fixa till så att OSX kommer att funka på vilken x86 hoj som helst.

Äh, det är nog ingten panik för Apple. Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att det nog är mer sannolikt att jag köper en IntelMac och kör Windows på (för spelens skull) än tvärtom.
Men det dröjer nog innan jag kör med nån annan kombo än Mac med Mac OS. Men borde man inte kunna köra båda operativsystemen på samma dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 22:59

Tror att Apple har räknat med att detta skulle hända förr eller senare. Kanske har dom sett detta som en OSX teaser för alla PC tomtar. Skulle bli förvånad om man inte såg ett hårdvaru stopp för detta i IntelMacen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 00:26
Ursprungligen av Fredric:

Tror att Apple har räknat med att detta skulle hända förr eller senare. Kanske har dom sett detta som en OSX teaser för alla PC tomtar. Skulle bli förvånad om man inte såg ett hårdvaru stopp för detta i IntelMacen..

Men det fanns väl hård+mjukvarustopp i devburkarna? Det är väl (bland annat) detta som nu knäckts och man således (med lite möda) kan köra OSX86 på lite fler maskiner än det var tänkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 00:35

Var det??
Det var väl bara att OSX X86 var gjort direkt mot hårdvaran i dev burkarna, för det var väl inget DRM i dev burken? jag kan ha fel..

Bevaka tråden