Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac granskar Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<p align=left>FOTO: Mats Björnström</p>

Få företag möter så högt ställda förväntningar som när Apple lanserar nya produkter, det gäller även nya Mighty Mouse som är Apples första tvåknapparsmus. Steve Jobs och designteamet måste verkligen avsky högerknappar på möss - Microsoft introducerade sina första möss med två knappar i början på 80-talet och det var nästan tio år sedan scrollhjulet släpptes.

549 kronor fattigare och med stor spänning öppnade vi lådan från Apple och pluggade in USB-sladden. Mighty mouse påminner mycket om den traditionella vita Apple musen som levererats med Apples datorer dom senaste åren - en pytteliten kula på musens ovansida är det enda som skvallrar om att detta är en multifunktionell optisk mus.

Både jag och Mats använder Mac OS X 10.4 Tiger och musen fungerade direkt när vi pluggade in musen i våra datorer. En medföljande CD-skiva med 152 MB (!) drivrutiner gav oss möjlighet att ställa in många funktioner. Knapparna är dolda under ytan och fungerar genom trycksensorer istället för vanliga klick-knappar. Förutom dom två knapparna och rullhjulet finns två knappar längs sidorna som aktiveras när man kniper med fingrarna på båda sidor.

Värt att notera - Mighty Mouse är förinställd att inte erbjuda högerklick, detta är något man måste aktivera i musmenyn!

Vi valde att jämföra Mighty Mouse med våra vanliga arbetsverktyg - Microsoft Intellimouse Optical med två traditionella knappar, scrollhjul och två separata knappar längs sidorna. Apple har utan tvekan en renare design men hur fungerar musen i praktiken?

Både Mats och jag tyckte musen kändes lite och för låg - men det gäller likaväl den vanliga Apple musen. Jag förstod först inte hur man högerklickade men efter lite experimenterande insåg jag att vänster finger inte får beröra musen för att högerklicka. Det blir alltså motion av båda fingrarna i program där man högerklickar ofta.

Scrollkulan är väldigt liten och jag var tvungen att höja hastigheten till max känslighet och acceleration för att få den fart jag vill ha när jag rullar fönster i Firefox och Safari. Trots att jag är van datoranvändare och har stora bildskärmar har jag ännu inte förstått poängen med att scrolla fönster i sidled eller i 360 grader som Apple stoltserar med.

Klämfunktionen är helt oanvändbar tycker jag, man måste lyfta handen från musen och knipa med tumme och ringfinger för att aktivera funktionen. Jag föredrar möjligheten att använda två knappar med fram / bak när jag surfar - så använder jag min Microsoftmus dagligen. Mats sa att klämknapparna är svåra att nå och dom ger dålig känsla för om knappen är intryckt eller inte.

Ovan ser du hur handen ligger över musen - naturligtvis är detta individuellt och jag rekommenderar verkligen ett besök i närmaste Apple Center för att testa musen innan köp.

Mats kommenterade att den vita blanka färgen gör att den blir väldigt lätt smutsig, den hade faktiskt väl synliga dammkorn på sig när den togs ur förpackningen. Han uppmärksammade också att musen knarrar och låter plastigt när man klickar.

Mighty Mouse passar självklart perfekt till din övriga Apple-utrustning även om vi gärna sett en trådlös version. Vi behöver nog inte vänta länge på denna efterföljare.

Slutsats: Apple har till sist insett att folk förväntar sig mer än en knapp på datormusen. Istället för att skapa en traditionell mus försöker man på känt Apple-manér revolutionera även detta område men lyckas halvbra enligt oss. Det kommer säkert finnas dom som hyllar Mighty Mouse men vi tillhör inte den skaran. Mats avslutar: "Mighty Mouse får mig att inse vilken ergonomisk och perfekt mus Microsofts Optical är. Skönt att byta tillbaka".

Mats säger: 2/5
Martin säger: 2/5

Läs vad Walter Mossberg på Wall Street Journal tycker om Mighty Mouse

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-11 18:25

Intressant! Har aldrig varit mycket för apples möss. Det känns som de tänkt för mycket på utseende och för lite på funktion... Dock måste jag säga att jag tycker bollen är en klart vettig idé och något jag kan tänka mig man kommer använda.

Har dock fått för mig att det räcker med att man klickar på en av sidoknapparna för att man ska få ett sidoknappsklick?

Ursprungligen av Arvid:

Intressant! Har aldrig varit mycket för apples möss. Det känns som de tänkt för mycket på utseende och för lite på funktion...

Jag håller med. Apple och möss har aldrig klickat...

Jag har läst andra recensioner som säger samma sak, man måste använda båda fingrar för sidoklick

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:06

Hehe jag fick mig faktiskt ett litet skratt..

Fick idag min Mighty Mouse och körde innan en optisk microsoft. Jag är hur nöjd som helst med min nya mus framförallt hur grymt snygg den är.

Så det var kul med en "dålig" recension. Speciellt en välskriven sådan. Men jag är inte beredd att hålla med på alla punkter.

Jag tycker musen är kanon!

...den skönaste, snyggaste och helt enkelt underbaraste mus jag testat...

...så underbar att jag känner ett starkt behov att skaffa fler...

Det krävs väl lite vana med musen kanske, jag tycker att dom var lite väl snabba att sätta betyg. man borde använda den i en minst en vecka om man sitter 8 tim dag...

Det är skönt att det inte alltid är toppbetyg på Apples prylar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 19:44

Har 99Mac börjat med produktplacering...

Ursprungligen av Wire:

Har 99Mac börjat med produktplacering...

Ja, ny 99mac-sponsor: Sveriges Mjölkbönder (aka Arla Foods) ....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:55

arla, tarkett (stavning?), microsoft

Ursprungligen av svampmoln:

arla, tarkett (stavning?), microsoft

Misstänker dessutom att det är ohennigs träbord de står vid...?

edit: lade till en smiley - folk är så känsliga ibland.

2/5, inte dåligt, tror att min gamla fyrkantiga mus med en knapp som jag hade innan skulle så 1,5/5.
Tror att jag står över att ens testa musen

Jag skulle vilja se en recension av nån som är van enknappsanvändare och föredrar det.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag skulle vilja se en recension av nån som är van enknappsanvändare och föredrar det.

Håller med faktiskt. Jag tror att en person som är van vid Apples enknappsmus och en liten skärm, säg 12" iBook kanske skulle tycka annorlunda.

Någon frivillig?

Ursprungligen av thevil:

Trevlig recension, men vad gör alienhuvudet bredvid drick-yogurten?

JBL Encounter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 23:49

Känns som att den inte är så ergonomisk byggd med att handen inte får vila mot musen!?
Snart finns väl även begreppet mighty-mouse hand, och inte bara mus-arm eller tennis-armbåge som man ständigt läser om..

Ursprungligen av Fredric:

Känns som att den inte är så ergonomisk byggd med att handen inte får vila mot musen!?
Snart finns väl även begreppet mighty-mouse hand, och inte bara mus-arm eller tennis-armbåge som man ständigt läser om..

Jag tror faktiskt att det är ganska ergonomiskt. Det var nog det som var tanken med pucken. Tro det eller ej, men jag gillar faktiskt puck-musen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 08:50
Ursprungligen av Laseranders:

Jag tror faktiskt att det är ganska ergonomiskt. Det var nog det som var tanken med pucken....

Hehe, skulle inte tro det. Men visst, den funkade, men bara det att man inte kände vilken riktning musen låg i var bara idiotiskt.

Det största argumentet jag har mot apples möss är materialvalet, eller rättare sagt ytan. Om man är lite svettig på handen så klibbar ytan på ett otrevligt sätt.

Ursprungligen av Laseranders:

Tro det eller ej, men jag gillar faktiskt puck-musen.

Du är inte ensam - ge mig (oss?) en puck med optisk avläsning, två knappar och scrollhjul! (Allvarligt) Jag gillar annars den Starck-designade musen från Microsoft - snygg, skön men tyvärr lite plastig.

Ursprungligen av johan_tanying:

Du är inte ensam - ge mig (oss?) en puck med optisk avläsning, två knappar och scrollhjul! (Allvarligt) Jag gillar annars den Starck-designade musen från Microsoft - snygg, skön men tyvärr lite plastig.

Ja. Varje flopp har väl en och en annan anhängare. Det enda jag minns från den gången jag testade en puck var hur sjukt krökt jag fick hålla handen för att få det hela att funka.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-08-13 14:04

Jag måste bara fråga varför ni har en Yoggi-flarra med i ett par bilder? Den första e väl skit samma, där är den bara ett bra inslag färgmässigt, men i den sista bilden känns det ju som ren reklam :/

Jag överlever nog, men är nyfiken på varför. Det måste ju finnas andra grejjer att fylla ut med..

Ursprungligen av rAWTAZ:

Jag måste bara fråga varför ni har en Yoggi-flarra med i ett par bilder? Den första e väl skit samma, där är den bara ett bra inslag färgmässigt, men i den sista bilden känns det ju som ren reklam :/

Jag överlever nog, men är nyfiken på varför. Det måste ju finnas andra grejjer att fylla ut med..

Jag tror inte det var direkt planerat, Mats tog bilden intill sin arbetsplats här på kontoret i samband med att vi fick in Mighty mouse. Intressant att någon engagerar sig i sådana här smågrejer.

Ps. Om någon representant för Yoggi är här på forumet kan vi gärna ta en halvpall Yoggi som betalning

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-08-22 21:07
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte det var direkt planerat, Mats tog bilden intill sin arbetsplats här på kontoret i samband med att vi fick in Mighty mouse. Intressant att någon engagerar sig i sådana här smågrejer.

Ps. Om någon representant för Yoggi är här på forumet kan vi gärna ta en halvpall Yoggi som betalning

Aight

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ja. Varje flopp har väl en och en annan anhängare. Det enda jag minns från den gången jag testade en puck var hur sjukt krökt jag fick hålla handen för att få det hela att funka.

Det lustiga med puckmusen var att den faktiskt var riktigt bekväm om man höll den rätt. Problemet var bara att alla trodde att man skulle vila handen ovanpå den, men hela designen byggde ju på att man skulle vila handloven på underlaget och bara hålla musen med fingrarna (det var därför den också var så låg). Men i stället slog folk knut på sina händer på ovan beskrivet sätt, och tyckte följdaktligen att det var den mest obekväma mus de nånsin använt...

Ursprungligen av Enar:

Jag tycker det skriker musarm om den*. Kan ingen hitta på nåt annat än möss snart? Glidplatta är ju skönt...

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Musarm får man om man inte kan variera greppet, och är det något Apple-mössen erbjuder så är det greppvariation. Då är exempelvis MX1000 betydligt värre, får ont nästan direkt när jag använder en sån. Men på det stora hela är möss inte sådär jättelyckade, även om det funkar bra om man ofta byter hand och tar regelbundna små träningspauser. Vilket nästan ingen gör, men det är ju en annan femma.

Ursprungligen av Samuel K:

Det lustiga med puckmusen var att den faktiskt var riktigt bekväm om man höll den rätt. Problemet var bara att alla trodde att man skulle vila handen ovanpå den, men hela designen byggde ju på att man skulle vila handloven på underlaget och bara hålla musen med fingrarna (det var därför den också var så låg). Men i stället slog folk knut på sina händer på ovan beskrivet sätt, och tyckte följdaktligen att det var den mest obekväma mus de nånsin använt...

Det verkar vara vanligt att folk gör så. Det är i alla fall den enda förklaringen jag kan komma på till varför många möss är stora som hus och skall vara "ergonomiska".

Det mest ergonomiska sätt att använda en mus är att vila handen på bordet och styra allt med fingrarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 14:38
Ursprungligen av lokedhs:

Det verkar vara vanligt att folk gör så. Det är i alla fall den enda förklaringen jag kan komma på till varför många möss är stora som hus och skall vara "ergonomiska".

Det mest ergonomiska sätt att använda en mus är att vila handen på bordet och styra allt med fingrarna.

Jag håller med om detta. Jag kan inte acceptera att det finns "rätt" och "fel" vad gäller handhavandet av datormöss, det är ju högst personligt!

Själv skiter jag ganska hårt i vilken jag använder - jag är ganska flexibel. DELLs orginalmus med optik och sladd tycker jag är bra! Jag har en BT Apple-mus, men den är lite slö och inte alls lika rapp och kvick som andra möss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 15:17
Ursprungligen av lokedhs:

Det verkar vara vanligt att folk gör så. Det är i alla fall den enda förklaringen jag kan komma på till varför många möss är stora som hus och skall vara "ergonomiska".

Det mest ergonomiska sätt att använda en mus är att vila handen på bordet och styra allt med fingrarna.

Jag använder fortfarande ett par puckmöss, och då på det sätt som Samuel och lokedhs beskriver. Skönt, och jag blir inte lika trött i handen som när jag använder vissa sk ergonomiska möss (jag håller väl dem fel, antar jag). Faktum är att jag tycker att puckmusen är bekvämare än de senare applemodellerna.

Ursprungligen av Samuel K:

Men på det stora hela är möss inte sådär jättelyckade, även om det funkar bra om man ofta byter hand och tar regelbundna små träningspauser. Vilket nästan ingen gör, men det är ju en annan femma.

Ett av de största problem med möss, om jag förstått saken rätt, är att de oftast tvingar oss att hålla armen i en dum vinkel ut från kroppen. Det naturliga läget för armarna när man sitter vid ett bord är att de pekar inåt en aning (sett uppifrån, tänk på hur ergonomiska tangentbord ser ut), därför vore det egentligen bättre att ha musen mellan kroppen och tangentbordet - om man bortser från att det är jäkligt opraktiskt, förstås. Styrplattan på bärbara datorer sitter däremot mycket bra placerad - armarna får arbeta i en bra vinkel och dessutom är då förflyttningen från "skriva på tangentbordet"-läget och "använda musen"-läget liten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-25 11:31
Ursprungligen av tei:

Ett av de största problem med möss, om jag förstått saken rätt, är att de oftast tvingar oss att hålla armen i en dum vinkel ut från kroppen. Det naturliga läget för armarna när man sitter vid ett bord är att de pekar inåt en aning (sett uppifrån, tänk på hur ergonomiska tangentbord ser ut), därför vore det egentligen bättre att ha musen mellan kroppen och tangentbordet - om man bortser från att det är jäkligt opraktiskt, förstås. Styrplattan på bärbara datorer sitter däremot mycket bra placerad - armarna får arbeta i en bra vinkel och dessutom är då förflyttningen från "skriva på tangentbordet"-läget och "använda musen"-läget liten.

Ja, jag märker att jag anstränger höger arm pga den taskiga vinklingen då jag har musen bredvid tangentbordet, som har en numerisk del. Jag ska ändra mitt sätt och ha musen mellan mig och tangentbordet. Jag inväntar leverans av en BT Mighty Mouse och det förenklar användningssättet då det inte finns någon sladd som kan vara i vägen.

Mycket bra tips! Tack, det kommer att bespara mig obehagligheter längre fram.

Bevaka tråden