Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda data från död iMac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 15:43

Min mor har en iMac G3/266 som är helt död. En tekniker vid UMDAC säger att det med största sannolikhet är en del i strömförsörjnigen som pajat - ett vanligt fel på dessa maskiner med några år på nacken. En reparation kostar mer än den smakar.
Nu till min fråga - hur kan jag rädda data från hennes hårddisk? Själv sitter jag med en PM G5 med seriel ATA. Kan jag på något sätt koppla hennes hårddisk till min dator? Kan hon koppla den gamla hårddisken till en ny dator (imac eller Mac mini)? Tacksam för tips.
bosse

Det finns externa lådor att stoppa hårddisken i och koppla till firewireporten. Dessa går att köpa på flera olika postorderfirmor.

sant, köp en extern firewire låda.
men annars så om du får tag på en beg. typ imac så är det i princip bara att flytta över hårddisken.
en beg. ligger kanske på mellan 1500 till 3000
nu åter det som att du befinner dig en bit upp i landet men fått en ett par beg. imac.
men sen kan man ju funderar på om det inte är bättre att "uppgradera" sig men dator och operativsystem! dock med MacMini´n så behöver man skärm, tangent bord har ni redan..

en fråga, dock är den stendöd? blinkar, låter det något? men de brukar vara som Tekniker från Umdac säger, brukar vara powern eller logiken... men sen finns ju inte så mycket mer i
hare

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 10:57
Ursprungligen av Skummi:

Det finns externa lådor att stoppa hårddisken i och koppla till firewireporten. Dessa går att köpa på flera olika postorderfirmor.

Går det inte lika bra med USB2-port? - sådana lådor verkar billigare. Passar alla dessa lådor/kabinett till Macar eller är det därför det är viktigt med firewire? Hastigheten vid överföringen är ju inte väsentlig när jag bara skall ha den för att rädda data.
Som ni ser frågor från en som inte vet allt för mycket men som söker kunskap...;)
bosse

Ursprungligen av Bosse:

Går det inte lika bra med USB2-port? - sådana lådor verkar billigare. Passar alla dessa lådor/kabinett till Macar eller är det därför det är viktigt med firewire? Hastigheten vid överföringen är ju inte väsentlig när jag bara skall ha den för att rädda data.
Som ni ser frågor från en som inte vet allt för mycket men som söker kunskap...;)
bosse

usb, usb2, firwwire & firewire 800, alltt är en fråga om hastighet.
och beroende på den dator du kopplar den till.
och om det är bara för backup så spelar det ingen roll...
hare

Ursprungligen av Bosse:

Går det inte lika bra med USB2-port?

Se bara till att den dator som ska ta emot backupen klarar av USB2 - äldre macar har bara USB1.1 och då lär det ta en stund att föra över några GB. Din G5a klara självklart USB2 men om din mamma skall ha en "ny" beg imac G3G4 utan USB2 så kan FW vara bra att ha. Då kan den gamla hårddisken i det externa kabinettet användas permanent för backup.

En beg. imac 266 Mhz kostar någonstans mellan 700-1500 kronor att köpa. Exakt samma sak hände en kompis imac och jag fick tag på samma modell för 700 kronor och flyttade hårddisken från den trasiga datorn till den nya.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 11:01

Nu fortsätter frågorna. Data är räddad från hårddisken - jag lyfte blicken 2 decimeter och upptäckte min egen lösa Maxtordisk med USB2 som står bredvid bildskärmen. Att öppna den, plocka ut hårddisken och sätta i iMacens hårddisk ombyglad efter Maxtordiskens förebild var gjort på en kvart. Sen kunde jag kopiera över innehållet och bränna det på en DVD.
Nu till en följdfråga:
Min mor har använt Entourage 2001 som mailprogram. All data finns på den brända DVD:n. Hur får jag över mail, adresser etc. till Apple Mail och till Adressboken. Någon som har tips?
bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 11:41

Det finns en katalog under användarens konto i dokumentmappen som heter Microsoft User Data. Dra över hela den till nya disken och starta om Entourage. Brukar funka bra!

Alternativt bara Office X Identities-mappen...

Tiger: mail alltså 10.4 så kan den importera mail, dock verkar det bara vara mailen som åker över, inget annat... dock kan man normalt exportera ut kontakter till text fil och då kan man få in dem.
Annars, ladda in enourage på nytt och lägg över Mic...soft.. andänvdardata till dokumentmappen och kör igång igen....
Mycket är ju också beroende på vilka versioner av os resp programversioner vad de kan göra och inte göra.

Som sagt kan man importera e-post inifrån Apples Mail, men det verkar bara gå med Entourage och Outlook Express. Det är också så att Mail verkar vilja starta upp Enourage eller Outook (beroende på vad man väljer) innan importen påbörjas, så det är nog bäst att se till att all e-post öppnas som de ska i det program man vill importera från.

Man ska (som också sagts) kunna exportera kontakter från Entourage (tabbavgränsad textifl) och sen importera den i Apples Adressbok.

Vill tipsa om att göra backup på mappen "Microsoft användardata" då jag nyligen hjälpte till att föra över all e-post och kontakter från Outlook Express (OS 9) till Entourage 2004, men det slutade med korrupt databas. Allt såg fint ut först, alla mail och kontakter kom upp i Entourage som de skulle, men nån dag senare när Entourage skulle öppnas verkade databasen blivit korrupt och kunde inte byggas om. Det är inte min dator det gäller. Vet inte om något mysko kan ha gjorts med den då jag lämnade den...

1
Bevaka tråden