Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min nya iBook!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 00:34

min nya iBook (senaste speedbumpen) är inte direkt felfri.
* endast ena högtalern fungerar
* glapp i hörlurskontakten
* Kass Airport.

Varför håller Apple sämre kvalité än andra datortillverkare?

  • Medlem
  • 2005-08-11 00:41

Svälj gråten och låt garantireparera den istället.

Ursprungligen av miono:

min nya iBook (senaste speedbumpen) är inte direkt felfri.
* endast ena högtalern fungerar
* glapp i hörlurskontakten
* Kass Airport.

Varför håller Apple sämre kvalité än andra datortillverkare?

Fast det gör dom inte.

Problem 1 och 2 hänger antagligen ihop. Airportproblemet är nog mer en inställningsfråga eller kanske beroende på externa störningar/basstationens placering

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 10:07
Ursprungligen av jazzper:

Fast det gör dom inte.

det gör de visst.

Ursprungligen av DaPhox:

det gör de visst.

Konstigt eftersom Apples datorer tillverkas i samma fabriker med samma komponenter (eller bättre)som de andra tillverkarnas datorer och Apple betalar nog lite mer för hyfsad kvalitetskontroll än vad vissa andra tillverkare gör. Inse att det finns inte en datortillverkare vars produkter är 100%-igt felfria.

Ursprungligen av jazzper:

Konstigt eftersom Apples datorer tillverkas i samma fabriker med samma komponenter (eller bättre)som de andra tillverkarnas datorer och Apple betalar nog lite mer för hyfsad kvalitetskontroll än vad vissa andra tillverkare gör. Inse att det finns inte en datortillverkare vars produkter är 100%-igt felfria.

Det kan ju vara konstruktionsfel också, på planeringstadiet, av Apple. Logikkortsfelet på iBooken, som jag skrev om ovan, var ett sådant. Apple hade konstruerat iBooken så att anslutningen mellan skärm och logikkortet gick sönder efter ett tag vid normal användning. Då spelar det ingen roll att komponenterna i övrigt har bra kvalité.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 12:09
Ursprungligen av jazzper:

Konstigt

visst är det.

Ursprungligen av jazzper:

Inse att det finns inte en datortillverkare vars produkter är 100%-igt felfria.

och? (det vet jag inget om).

det ursäktar inte att Apple, rent ut sagt, levererar skitserier av produkter gång på gång.

(har personligen haft massor av Macar, 7-8 tror jag, & div. "övriga produkter"/ipods. bara min nuvarande ibook har funkat felfritt, taiträ. otur? nä, har fler erfarenheter än så).

Ursprungligen av DaPhox:

(det vet jag inget om).

det ursäktar inte att Apple, rent ut sagt, levererar skitserier av produkter gång på gång.

Fast nu överdriver du rätt ordentligt har haft och jobbat på ett antal macar sedan Quadra 800 och aldrig drabbats av ett hårdvarufel på någon mac vare sig stationär eller bärbar. Skriver detta på en iBook G3 Clamshell som fortfarande fungerar perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 12:28
Ursprungligen av jazzper:

Fast nu överdriver du rätt ordentligt

tyvärr inte. dags att vakna. apple är inte vad du tror det är...

2 konkreta exempel just NU (orkar inte gå igenom MASSOR av gamla):

1. massor av helkassa logikkort på ibook. 2. stendöd minnesplats + smält metall på p-book.

kommande inlägg:
(Nähe, säger du, så är det inte alls. Apple är bäst i världen på allt sådeså...)

Ursprungligen av DaPhox:

tyvärr inte. dags att vakna. apple är inte vad du tror det är...

Jag tror inte jag vet men jag är som sagt medveten om att vissa Appleprodukter har haft problem men i det stora hela så är det ändå bara en liten del av Apples produkter som drabbats.

Ursprungligen av DaPhox:

tyvärr inte. dags att vakna. apple är inte vad du tror det är...

2 konkreta exempel just NU (orkar inte gå igenom MASSOR av gamla):

1. massor av helkassa logikkort på ibook. 2. stendöd minnesplats + smält metall på p-book.

kommande inlägg:
(Nähe, säger du, så är det inte alls. Apple är bäst i världen på allt sådeså...)

1. Logikkortsproblemet drabbade vissa serier av iBook G3 och oftast efter slitage. Apple bytte logikkorten.
2. Har aldrig hört talas om "smält metall" på Powerbook menar du utbuktningar? Död minnesplats beror med största sannolikhet på den som monterat minnet, det är inte helt riskfritt. Har själv satt in minne i mängder av Powerbooks utan att stöta på det felet.

Ursprungligen av jazzper:

1. Logikkortsproblemet drabbade vissa serier av iBook och oftast efter slitage. Apple bytte logikkorten.

Det var mer än bara vissa serier, det var flera årsgångar av iBooken. Och Apple bytte dom i ett omfattande program som måste ha kostat företaget enorma summor (ett logikkortsbyte kunde kosta mellan 7.500 kr och 10.000 kr innan Apple erkände problemet). Det var ett konstruktionsfel där de inte anpassat datorn för att kunna bäras omkring normal (se samma inlägg).

Apple ville först inte erkänna problemet som kom på tal i den här tråden och på nätet började många bli upprörda och det hotade till och med en "class action lawsuit". Men så till slut kröp Apple till korset och erkände att det var ett konstruktionfel. Problemen forsatte en lång tid. En reparation löste inte alltid felet, det fanns både en och två personer här som fått sin iBook reparerad tre gånger eller mer.

Men jag vill ändå tillägga att jag tycker Apple generellt sett har rätt bra kvalité och inte sämre än någon annan, förutom vissa speciella fall som just iBook. Jag har en iPod 1G som fortfarande fungerar klockrent och min första iBook som är mer än 4 år gammal används fortfarande varje dag utan några problem.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var mer än bara vissa serier, det var flera årsgångar av iBooken. Och Apple bytte dom i ett omfattande program som måste ha kostat företaget enorma summor

Lär ha kostat en del för Apple ja men de lär ju ha refurbat en del.

Att det handlar om vissa serier av iBooks stämmer ju eftersom tidiga iBooks och iBook G4 inte är drabbade.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:08
Ursprungligen av jazzper:

Att det handlar om vissa serier av iBooks stämmer ju eftersom tidiga iBooks och iBook G4 inte är drabbade.

...t'amen, ge dig nån gång...

Ursprungligen av DaPhox:

...t'amen, ge dig nån gång...

För att jag försöker nyansera lite? Istället för att generalisera som du gjort.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:14
Ursprungligen av jazzper:

För att jag försöker nyansera lite? Istället för att generalisera som du gjort.

nej. för att g4orna lider av exakt samma problem, i mindre omfattning dock. du kanske väntar på ett "erkännande" från apple (vilket aldrig kommer komma) för att det skall bli en realitet?

Ursprungligen av DaPhox:

nej. för att g4orna lider av exakt samma problem, i mindre omfattning dock. du kanske väntar på ett "erkännande" från apple (vilket aldrig kommer komma) för att det skall bli en realitet?

Att bärbara slits och att probem uppstår är kanske inte helt oväntat? Ganska många lyfter sina datorer helt fel med en hand vilket leder till obalans i höljet som sätter tryck på vissa delar sådana "fel" är i princip omöjliga att skydda mot om man samtidigt vill kunna sälja lätta datorer till hyfsade priser.

Ursprungligen av jazzper:

Att bärbara slits och att probem uppstår är kanske inte helt oväntat? Ganska många lyfter sina datorer helt fel med en hand vilket leder till obalans i höljet som sätter tryck på vissa delar sådana "fel" är i princip omöjliga att skydda mot om man samtidigt vill kunna sälja lätta datorer till hyfsade priser.

Jamen, du får väl ändå ge dig på den här punkten. Vad du säger mellan raderna är att hela logikkortsfelet är användarfel. Det handlar inte om klantiga användare, det handlar om ett konstruktionsfel.

Tänk såhär: Om det var klantiga användare, tror Apple skulle lägga miljontals dollar på reparationer utanför garantin? Aldrig i livet. Detta var ett konstruktionfel och Apple erkände det genom att erbjuda gratis reparationer.

Om det berodde på användarna skulle Apple hävda det och då skulle de aldrig ge gratis reparation. Då skulle dessutom alla modeller vara lika drabbade, men så är inte fallet. Min första iBook, den första vita versionen, hade inte detta fel och har hållit bra i 4 år. Medan min senare drabbades av logikkortsfelet efter ett och ett halvt år och jag har hanterat båda precis likadant (dvs varsamt). Så sluta anklaga användarna i detta fall.

Ursprungligen av DaPhox:

det gör de visst.

Jag tycker snarare att nästan varenda datortillverkare håller dålig kvalitet nuförtiden. Vet inte om det beror på prispressen eller att datorer blivit slit-och-slängvaror, men på det stora hela tycker jag att det gått brant utför. Spelar liksom ingen större roll om det är Apple, HP eller Dell... fast de sistnämnda erbjuder iaf på-platsen-garanti, ibland funderar jag nästan på om jag måste ge Dell-reparatören eget passerkort så ofta som han kommer förbi

Jag kan fylla på här med en grej som postbudet, som leverade min iBook i förrgår, sa som var lite tråkig att höra (det är Posten som tar hand om TNT:s leveranser i Umeå), angående påstående att Apple håller sämre kvalité:

Postbudet sa att han hade väldigt dåliga erfarenheter av Apple-grejer. Jaha, tyckte jag, personligen eller? Näe, svarade han, utan i jobbet. Det är nämligen så att vart tredje Apple-paket han levererade fick han ta tillbaka i retur.

Det är rätt illa om det är sant (och jag har ingen anledning att tro att han ljög, däremot kanske överdrev lite). Apple är alltså känd bland bud för att vara ha extra mycket problem och extra mycket returer jämfört med andra. Inte så smickrande direkt...

Ursprungligen av priscilla:

Det är ju möjligt att just i Umeå returnerar 1 av 3 sina Apple-produkter, men i övrigt stämmer det inte. Tro mig.

Jag tror väl varken eller. Det var bara en åkare så det är ju absolut inget att göra statistik av, men det var tråkigt att höra.

Men jag känner till en del problem som varit rätt omfattande när det gäller iBook. Av de jag känner som har iBook så var det fler som drabbades av logikkortsfelet (som Apple länge förnekade, men sen tvingades införa ett reparationprogram för) än som inte gjorde det (både jag och min flickvän drabbades t.ex.). En medlem här på 99mac som är datoransvarig på en av stans skolor där alla elever får iBook har väldigt stor erfarenhet av dessa problem också. Så det kanske är såna problem som denna åkare fått ta hand om.

Satt upp och hjälpte han på IRC hela natten, SBS-problem var de två översta. Dock börjar jag ifrågasätta Apples nya Airport, den är tydligen inbyggd på logikkortet i nya iB. Så slutet gott, allting gott. Antar att apple har lite halvskumma drivrutiner för nya Airportkretsen, det fixas nog tillslut ska ni se. Apples kvalite är fortfarande stor, fast man har haft problem med iBooks.

Mina 5 bucks.

Min förra iBook G4 (1.2ghz) var inne på rep 4ggr inom loppet av 5v, alla gånger var det logikkortet som pajjade. Tillslut fick jag någ och bad om pengarna tillbaka. Så nu sitter man med en Powerbook istället, har inte krånglat det minsta. Mina egna erfarenheter är att apples kvalitetskontroll på iBook inte är vad den borde. Utan kvantitet är dte som gäller där snarare än kvalitet. Synd att det drabbar konsumenten.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:20
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Min förra iBook G4 (1.2ghz) var inne på rep 4ggr inom loppet av 5v, alla gånger var det logikkortet som pajjade. Tillslut fick jag någ och bad om pengarna tillbaka. Så nu sitter man med en Powerbook istället, har inte krånglat det minsta. Mina egna erfarenheter är att apples kvalitetskontroll på iBook inte är vad den borde. Utan kvantitet är dte som gäller där snarare än kvalitet. Synd att det drabbar konsumenten.

det låter otroligt. Enligt Jazzper kan ju detta inte vara möjligt.

Ursprungligen av DaPhox:

det låter otroligt. Enligt Jazzper kan ju detta inte vara möjligt.

Det har jag aldrig sagt men det är ovanligt om datorn hanteras på rätt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:24
Ursprungligen av jazzper:

Det har jag aldrig sagt men det är ovanligt om datorn hanteras på rätt sätt.

fel på simm-modulen?:

"Att det handlar om vissa serier av iBooks stämmer ju eftersom tidiga iBooks och iBook G4 inte är drabbade."

Ursprungligen av DaPhox:

fel på simm-modulen?:

"Att det handlar om vissa serier av iBooks stämmer ju eftersom tidiga iBooks och iBook G4 inte är drabbade."

Vad har det komponentfelet med iBook G3s fel att göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:33
Ursprungligen av jazzper:

Vad har det komponentfelet med iBook G3s fel att göra?

Jag hoppas du driver med mig.

(jag ger upp).

Ursprungligen av DaPhox:

Jag hoppas du driver med mig.

(jag ger upp).

Fast förklara gärna först vad du menade med "smält metall" på Powerbook G4

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 13:37
Ursprungligen av jazzper:

Fast förklara gärna först vad du menade med "smält metall" på Powerbook G4

"böjd metall" menar jag. hoppas du kan lista ut vad det beror på...

1
Bevaka tråden