Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluter man sig till ett Windows nätverk?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kör 10.1.5 och sitter i ett windows nätverk med min iMac.

Arbetsgruppen som windows maskinerna arbetar i heter "Hemma". Jag provade i Finder att ta "Anslut till server", men jag fattar inte hur jag ska skriva där för att kunna connecta till Windowsmaskinerna. Det är väl nåt i stil med "://smb/Hemma" eller nåt sånt?

Skriv:
smb://(datorns namn),

ex

smb://pcn

så gör jag här hemma, och det fungerar jättebra.

/M

  • Medlem
  • 2002-09-23 18:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Skriv:
smb://(datorns namn),

ex

smb://pcn

så gör jag här hemma, och det fungerar jättebra.

/M

Min Mac och PC är sammankopplade via en Netgear RP114 router och när jag väljer "Anslut till server" får jag upp Ansluter till smb://192.168.0.3 (den lokala IP-adressen till PCn) men när jag klickar på knappen Anslut får jag ett felmeddelande "Ett fel har uppstått (fel = -50).

Jag misstänker att jag måste konfigurera routern. Vilken port är det i så fall som använd vid nätverksförbindelsen?

/Ulf A

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-23 21:31

"Min Mac och PC är sammankopplade via en Netgear RP114 router och när jag väljer "Anslut till server" får jag upp Ansluter till smb://192.168.0.3 (den lokala IP-adressen till PCn) men när jag klickar på knappen Anslut får jag ett felmeddelande "Ett fel har uppstått (fel = -50)."
Jag har samma problem, fast jag har Jaguar ! och router D-link 704.
Det dyker upp felmeddelande för mej error -50.
Vad betyder det?

Jag har en D-Link DI-804 router hemma, dit alla burkarna är kopplade. Men jag får inte heller det att funka under 10.1.5 trots att jag gör rätt. Har både provat att skriva:

"smb://datorns namn" samt "smb://ipnummret"

Jag får bara ett felmeddelande, men det kanske kommer funka när jag uppgraderat till Jaggan.

Windows-burken är utdelad? Då ska den väl poppa upp automagiskt när du väljer "Anslut till server"?

Någon som vet hur man kan komma åt en delad mapp på maccen från peezeen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-24 00:39

Min PC Window 2000 kan se och hämta filer från Mac OS X Jaguar. Men omvänd så blir det error -50 i Jaguar fönster ! Varför? Se tidigare inlägg ovan.
POP up förnster visar användarnamn och lösenord för att komma in och jag skriver in rätta ord och lösen. Då dyker det upp error - 50. Är det någon som kan ha tips om detta ?

Jag kör 10.2.1 och har en win 2k maskin som delar ut ett par mappar. Men jag får också ett "fel -50"

Skulle inte det här funka som äppelpaj iom X ??

Vad beror detta på?

- Slice -

Lugn i stormen. Många av er verkar ha missat det faktum att man måste skriva vilken "share" man ska in på också.

Så här MÅSTE man göra, såtillvida det inte ändrats i de senaste versionerna.

smb://PCnamn/utdeladmapp

Namnet på PC:n måste det vara om jag inte minns fel, inte IP:et. Sedan måste ni veta namnet på den utdelade mappen.

Kör ni Jaggan så ska ni se arbetsgruppen automatiskt i listan.

EDIT: Stavfel

[ 24 September 2002, 11:19: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Hmm, det bör nämnas att detta är diskuterat livligt genom 99mac´s historia. Gör en sökning i detta forum vetja. det kommer komma upp rejält med träffar skulle jag gissa.

Lite fler tips som kan hjälpa:
Ta reda på om den utdelade mappen på PC´n verkligen heter likadant på nätverket som den heter "fysiskt" på hårddisken. I PC-världen kabn man nämligen dela ut den med ett annat namn än vad den heter...och då måste det utdelade namnet skrivas in som share i adressen, och inte vad den fysiskt heter på PC´n disk.

Hmm, något mer...jo, just det. Se till andra kan connecta till PC:n innan du börjar joxa, så att du vet att PC:n är det då inget fel på. Enklast att felsöka ett system i taget. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-09-24 11:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
"Min Mac och PC är sammankopplade via en Netgear RP114 router och när jag väljer "Anslut till server" får jag upp Ansluter till smb://192.168.0.3 (den lokala IP-adressen till PCn) men när jag klickar på knappen Anslut får jag ett felmeddelande "Ett fel har uppstått (fel = -50)."
Jag har samma problem, fast jag har Jaguar ! och router D-link 704.
Det dyker upp felmeddelande för mej error -50.
Vad betyder det?

Jo, det är Jaguar jag kör och det är ju "skönt" att se att de flesta andra får samma felmeddelande.
Jag hittade information hos Apple så jag får väl gräva djupare och hoppas att det går att få detta att fungera.
Jag konstaterar bara att med Mac OX X så har Apple sällat sig till Windows- och Unixfamiljerna som får datorkonsulterna att gnugga händerna av förtjusning.

/Ulf A

Har inga som helst problem med att ansluta till en Windows XP maskin på mitt LAN, det är bara välja GO i Findern och klicka sig fram, skitenkelt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 10:11

smb:// PC-NAMN
får jag fel -36....
nån som vet ?
Airportnätverk....iBook500/jagga....win2000 burk.

Jag ansluter mig genom att, som Daniel tidigare har nämnt i diskussionen:

smb://PCnamn/utdeladmapp

Jag har fått samma felmeddelande när jag endast försökt med smb://PCnamn.

Använder OS X 10.2 samt en Win XP burk, det fungerar alldeles utmärkt. Glömde nämna att jag använder mig utav en router.

//Sebastian.

Edit: Router..

[ 26 September 2002, 10:24: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

Får också "error -36". Bara från en server dock, alla andra i vårat "windows only"-nät går att ansluta till snyggt och prydligt. Upptäckt att det av ng anledning var lättare att "se" nätverket i 10.2 om jag först startade windows fildelning på min egen Mac.

Under 10.1.x fungerade ibland denna sträng bättre än bara smb://netbiosname/share:

smb://workgroup;username@netbiosname/share

netbiosename = namnet på maskinen du vill ansluta till.

Kbase (107096) skriver följande om -36 (hjälpte inte mig dock):

DISCUSSION

Symptom

When you try to connect to a Windows-compatible computer, an alert box with this message appears:
"SMB Connect Error = -36"
Products affected
o Mac OS X 10.2 or later

Solution

There are many reasons why the connection may be refused by the shared Windows computer.

First, make sure that the share point you are trying to connect to is set up correctly and that other users can log in to the computer.

You should also verify that the user account you are using is set up properly. When you log in to the computer, make sure you are entering your user name and (case-sensitive) password correctly.

If you are connecting to Windows XP, make sure that the Internet Connection Firewall settings are not interfering with your connection. SMB uses ports 137, 138 and 139. These ports should be open on the Windows XP computer.

  • Medlem
  • 2002-09-26 11:55

Jag uppgraderade mitt Windows 98 till Windows 2000 och nu fungerar det perfekt att logga in både från Mac till PC och från PC till Mac.

/Ulf A

Vad ska hända om man gjort rätt då?

Ska det ploppa upp en mapp på skrivbordet där man kommer åt den utdelade PC-maskinen eller vad?

I 10.1, om du skriver smb://pcnamn/sharenamn, så kommer det först upp en inloggningsruta. Efter att du har fyllt i den och tryckt på "Connect" så kommer sharen (hur skriver man det på svenska? Den delade enheten?) upp på skrivbordet. Symbolen ser ut FW-disk med en jordglob på.

I 10.2, där du kan browsa (mer svengelska, sorry) nätverket och inte behöver skriva i sharenamnet utan bara servernamnet, är det lite annorlunda. Du får upp samma inloggningsruta och när den är ifylld får du upp en rulllista där du kan välja den share du vill ansluta till.

Hoppas detta är ett någotsånär tydligt svar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders L:
I 10.1, om du skriver smb://pcnamn/sharenamn, så kommer det först upp en inloggningsruta. Efter att du har fyllt i den och tryckt på "Connect" så kommer sharen (hur skriver man det på svenska? Den delade enheten?) upp på skrivbordet. Symbolen ser ut FW-disk med en jordglob på.

I 10.2, där du kan browsa (mer svengelska, sorry) nätverket och inte behöver skriva i sharenamnet utan bara servernamnet, är det lite annorlunda. Du får upp samma inloggningsruta och när den är ifylld får du upp en rulllista där du kan välja den share du vill ansluta till.

Hoppas detta är ett någotsånär tydligt svar...

Japp, jag är kanonnöjd med svaret!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-26 22:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders L:
... så kommer sharen (hur skriver man det på svenska? Den delade enheten?) upp på skrivbordet.

I 10.2, där du kan browsa ...

De korrekta svenska termerna borde väl vara nätverksvolym alternativt nätverksskiva för "share", och bläddra för "browse".

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-26 22:30

En annan sak man kan undra över är hur man gör för att ansluta från Win till OSX 10.2 som gäst? Det verkar ju inte gå alls...

Någon som har en aning?

Fasiken!!!

Jag skriver allt rätt och kommer till inloggningsrutan, men sen tar det stopp! Jag skapade t om ett nytt användarkonto med lösenord på XP-maskinen.

Sen skrev jag in login samt password när inloggningsutan dök upp. Men icke, allt jag får är ett felmeddelande med "fel 1"??

Och jag har delat ut hårddisken på XP-datorn.

Vad tusan kan det vara?

  • Medlem
  • 2002-09-27 08:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Vad ska hända om man gjort rätt då?

Ska det ploppa upp en mapp på skrivbordet där man kommer åt den utdelade PC-maskinen eller vad?

Ja, "katalogen" på PCn kommer upp som en enhet i Finder. Jag kan skicka en skärmbild när jag kommit hem till mitt kära Mac OS X ikväll.

/Ulf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-27 08:13

Har provat alla trix ni nämt i tråden...
Lättast (för mig) var att ha ICQ igång på bägge burkarna... Behöver själv bara fildelning, lättsomenplätt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-27 08:29

Kolla så att inte någon av datorerna har någon brandvägg igång som spärrar.

SMB använder port 137, 138 och 139.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-29 23:49

Det ser illa ut !
Det är väldigt viktig att det fungera smidigt mot PC-nätverk ! Annars får Apple lägga ner sig !
Är det så illa att OS X Jaguar inte har tillräckliga möjligheter att vara med i olika Window miljöer ?

Hmm... jag hoppas verkligen att det kommer gå smärtfritt när jag uppgraderat till Jaguar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Hmm... jag hoppas verkligen att det kommer gå smärtfritt när jag uppgraderat till Jaguar.

Jag upplevde en stor skilnad mellan 10.1.5 och Jagurar, vad gäller Mac <-> Pc nätverk. I 10.1.5 krånglade det mesta, medan Jaggan har fungerat smärtfritt.
Har dock problem med utskrifter via PCn, men det beror nog på att Windows XP är rätt knepig att konfigurera.

/M

Jag håller också på att bli smått vansinnig på fildelningen mellan min mac och min pc. Jag satte på windows fildelning på macen, och kunde se en blå skärm som representerade macen på pc´n. men fick nobben på lösenordet hela tiden. Sen gjorde jag tvärtom och förväntade mej att pc´n automatiskt skulle ploppa upp i "anslut till server", men så enkelt är det väl inte än. Skam den som ger sig, det blir ett nytt försök imorgon

.

  • Medlem
  • 2002-10-02 15:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Jag håller också på att bli smått vansinnig på fildelningen mellan min mac och min pc. Jag satte på windows fildelning på macen, och kunde se en blå skärm som representerade macen på pc´n. men fick nobben på lösenordet hela tiden. Sen gjorde jag tvärtom och förväntade mej att pc´n automatiskt skulle ploppa upp i "anslut till server", men så enkelt är det väl inte än. Skam den som ger sig, det blir ett nytt försök imorgon

.

Ja, jag skrev i ett tidigare inlägg att jag kunde logga in från Mac till PC och från PC till Mac. Men den glädjen var kortvarig. Jag kan i alla fall fortfarande logga in från PCn till en angiven användare på Macen.

Det är alltså fortfarande myror i huvudet och jag säger som föregående talare: Skam den som ger sig.

/Ulf A

Bevaka tråden