Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En "tyst" G5:a som sporadiskt krashar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-10 16:50

Hejsan Macare,

Jag har haft Mac sedan den hette LISA och använt många olika modeller.
Nu har jag skaffat en splittans ny PowerMac 2*2GHz tillsammans med 10.4.2.

MEN, jag är ganska missnöjd med resultatet.

Maskinen är ganska "tyst" MEN ostabil kraschar mycket lätt och ganska ofta. I tex. MS Word, iChat, Mail, iDVD startar av sig självt. Den beter seg olustigt på olika sätt, helt enkelt.

Bland annat så går iChat inte att starta, utan låser sig redan vid "första" uppstarten. (Den var ju redan tidigare konfigurerad!?): iChat

Skivverktyg kan inte fixa alla problem: Skivverktyg

Med mera, med mera...

Maskinen har 1,5G RAM och jag kan en hel del om Mac fix, men ändå så blir jag besviken.
Det är som att man kräver från Apple att alltid göra en helt REN installation för att slippa sådan här problem. Minnesuppgraderingen är från leverantören "PC-City" och har samma ID som Apples.

Apple borde utgå från att kunderna använder andra program än bara Apples. Det är ju inte värt jobbet att sitta flera dagar och lasta in nya data överallt....

Har ni några uppmuntrande förslag? DiskWarrior 3.0.3? Tillbaka till OS 6.0.7?

Jag får väl glädjas åt att min G5 inte piper så mycket eller låter om fläktarna i allafall.

Ha det bra

/Claes Nordholm

Jag antar att du har reparerat behörigheterna.

Alternativt gå tillbaka till Mac OS 10.3.9 och se om det är stabilare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-10 17:23

Kör du alltså på en av apple förinstallerad version av osx eller missförstår jag dig? Har du provat med att installera om OSX (jag förstår inte riktigt vad du menar med "Det är som att man kräver från Apple att alltid göra en helt REN installation för att slippa sådan här problem")

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 00:18

Lösning? Byta Minne+Reinstall 10.4+10.4.2

Ursprungligen av Arvid:

Kör du alltså på en av apple förinstallerad version av osx eller missförstår jag dig? Har du provat med att installera om OSX (jag förstår inte riktigt vad du menar med "Det är som att man kräver från Apple att alltid göra en helt REN installation för att slippa sådan här problem")

Jag vill alltid behålla mina uppsparade inställningar i Macen. En ren installation förstör ju dessa. Nu gör ju en ren installation en underbar maskin, MEN min innehåller allt sedan tidigare och jag väljer alltid alternativet att spara ett gammalt system i mappen "Previous Systems". Vad jag antagligen gjorde fel är att jag för hand flyttade några prefernces och inställningar som Apple inte lyckats få med sig som mina betalda program i "Systeminställningar" tex "Labels X" och "Menu Master" + logg in ikon etc. etc.

Kanske någon har förslag på hur detta kan fixas. Jag installerar gärna programmen i System Mapp istället för Användarmapp, men kanske detta skapar uppgraderingsproblem.

Claes

Hm, RAM:en är 2 * 512 och 2 * 256 eller? Min 2 X 2 G5:a gillade inte den kombinationen, nu har jag fyllt alla 8 socklarna med 512:or istället. Vad har du för grafikkort?

Program som startar av sig själv, ostabilt etc... Nån som har haft kul med script och jäklas?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 00:04
Ursprungligen av crownswe:

Hm, RAM:en är 2 * 512 och 2 * 256 eller? Min 2 X 2 G5:a gillade inte den kombinationen, nu har jag fyllt alla 8 socklarna med 512:or istället. Vad har du för grafikkort?

Program som startar av sig själv, ostabilt etc... Nån som har haft kul med script och jäklas?

Just den konfigurationen. Men jag har nu hunnit få reda på från tillverkaren PNY att jag kanske har "lyckats" få en felaktig kombination av minnen.

Har den nya G5 med 4 platser minne och har ATI Radeon 9600:

Styrkretsmodell: ATY,RV351
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 128 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A58504-113

NU Har jag gått tillbaka til OSX 10.4 och sedan uppdaterat till 10.4.2 via nätet. Det verkar hjälpa en hel del avprogrammen. Får se om alla inställningar och program har hängt med bara.

Claes

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 12:34

Jag tror att du har fel på dina minnen. PowerMac G5 ska var en stabil maskin och inte bete sig sådär.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-13 04:24

Gör en nyinstallation utan att formatera och behåll Program och användarmappen så ska det nog lösa sig...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-13 07:35

Skulle tro det är minnesfel.

1
Bevaka tråden