Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam ssh-anslutning (inom LAN)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-10 08:00

Jag har problem med att upprätta en ssh-anslutning till vår server på nätverket här. Det går oerhört långsamt, ibland kan jag behöva vänta upp till en minut innan jag får ange lösenordet, därefter kan det dröja ytterligare en stund innan det godkänns. I vissa lägen får jag helt sonika ett meddelande om att servern kopplat ner anslutningen, detta innan lösenordsprompten dykt upp.
När jag skapar en afp-anslutning via Findern går detta på ett ögonblick, det är just ssh via terminalen (gäller då även rsync, scp osv) som går långsamt. När jag väl är ansluten rullar det på bra.

Är det någon som har något förslag på vad man kan göra, eller börja felsöka åtminstone?

Anslutningen sker via en 10/100-switch.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-08-10 08:43
Ursprungligen av skamuel:

Jag har problem med att upprätta en ssh-anslutning till vår server på nätverket här. Det går oerhört långsamt, ibland kan jag behöva vänta upp till en minut innan jag får ange lösenordet

Låter som om ni har problem med DNS, kolla att maskinerna finns med i DNS (även reverse).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-10 09:37
Ursprungligen av jar:

Låter som om ni har problem med DNS, kolla att maskinerna finns med i DNS (även reverse).

Tror du det? Ska kolla. Känns som att det är något annat, eftersom problemet även uppstår om jag ansluter direkt mot serverns ip-adress.

Ursprungligen av skamuel:

Tror du det? Ska kolla. Känns som att det är något annat, eftersom problemet även uppstår om jag ansluter direkt mot serverns ip-adress.

Jo, det kan fortfarande vara så att det är din IP-adress som inte har baklängesuppslagning, och ssh-servern försöker slå upp den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 09:57
Ursprungligen av skamuel:

Känns som att det är något annat, eftersom problemet även uppstår om jag ansluter direkt mot serverns ip-adress.

Jag har haft liknande problem. SSH-servern slår upp klientens IP-adress för att ta reda på dennes domän. Om det inte fungerar så får man vänta tills DNSen timar ut (en minut).

Kolla loggfilerna.

Du kan också prova att ändra i konfigurationsfilen för SSH-servern. Prova om du får ett annat beteende om du sätter CheckHostIP till no. (Fast bättre är ju att fixa DNS-uppslagningen.)

http://www.faqs.org/docs/securing/chap15sec121.html

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-10 10:40

Tusen tack, ska kolla upp det och postar hur det gått sedan!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-10 21:19

Fixade DNS:en, nu funkar det kanonbra. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden