Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips och råd ang. Wlan och bredbandsbolag, tack.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skara
  • 2005-07-27 17:27

Hej allihop.

Jag och min flickvän ska köpa oss varsin bärbar mac till hösten, och vill då ha trådlöst internet.
Jag funderar på Glocalnets 8 mbitsuppkoppling för 249kr i månaden.
Man kan köpa med ett Alcatel Speedtouch 516 modem av dem för 500 kr, bör jag göra det?
Sen vill jag att vem som helst som kommer hem till mig med en laptop med wlan kan ansluta så enkelt så möjligt, skriva i lösenordet eller hur det nu fungerar.

Alltså,
1. Ska jag köpa med Alcatel Speedtouch 516-modemet eller köpa något annat?

2. Airport Extreme? Ska jag satsa på det? Blir det lätt för PC/Windows folket att ansluta hemma hos mig? Är det onödigt dyrt?

3. Vad behöver jag mer? Router? Hårdvarubrandvägg? Isåfall, vilken? (Två bärbara macar, som sagt)

4. Kan ni tipsa om andra bredbandsbolag som är bättre? BBB?

Tack på förhand från en som inte kan mycket om mac och hårdvaror...än..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-09 20:16

Ser att ingen har svarat, så jag kan väl försöka mig på ett svar..

Har faktiskt hört en hel del ruskigt om Glocalnet, bla dålig support, men kan egentligen inte säga så mycket eftersom jag själv inte haft det, någon annan kanske kan bekräfta/dementera? Kan du få BBB tycker jag du ska köra på det, har själv BBB VDSL 12Mbit nerströms och 9Mbit uppströms, för 399kronor i månaden, då ingår även lån av modem. Kör du på BBB får du 5stycken ip-adresser, dvs du behöver inte skaffa någon router, om du inte vill ha brandväggsfunktionen förstås.

Trådlöst nätverk har jag inte så stor koll på, så det kanske någon annan vänlig själ kan säga något om, annars finns det ju alltid google

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-09 21:47

2. Airport Express är en klockren produkt, och även om det säkert finns billigare finns det ingen som är så lätt att hantera om du har mac som Apples egna Airportprodukter. Hur stor är din bostad och vad är det för material i väggarna?

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-08-09 23:01

"Airport Express är en klockren produkt, och även om det säkert finns billigare finns det ingen som är så lätt att hantera om du har mac som Apples egna Airportprodukter. Hur stor är din bostad och vad är det för material i väggarna?"

Det kommer bli en etta på 47 kvadrat.. Ett hus från 40-talet, så jag gissar på ganska tjocka väggar.
Men med AE, kan kompisar med PC/Windows komma över och bara börja surfa? Eller blir det krångel?

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-08-09 23:06

dojan: "Har faktiskt hört en hel del ruskigt om Glocalnet, bla dålig support, men kan egentligen inte säga så mycket eftersom jag själv inte haft det, någon annan kanske kan bekräfta/dementera? Kan du få BBB tycker jag du ska köra på det, har själv BBB VDSL 12Mbit nerströms och 9Mbit uppströms, för 399kronor i månaden, då ingår även lån av modem. Kör du på BBB får du 5stycken ip-adresser, dvs du behöver inte skaffa någon router, om du inte vill ha brandväggsfunktionen förstås."

Låter onekligen mer juste med BBB, blir alltid lite misstänksam mot det billigaste på marknaden..
Ska man passa på att skaffa hemtelefonabbonemang med BBB också?

Förresten, tack för båda svaren. Tänkte precis bumpa tråden då vi flyttar nästa helg och antagligen beställer min flickvän sin ibook när lönen kommer den 25...
Själv väntar jag och ser om PB-uppdateringen blir något att ha...

Köp vilken AP som helst (inkl AE). Bör funka med vad som helst på alla plattformar. AP:n kan ju vara kombinerad "bredbandsrouter" dvs. NAT:a och dela ut IP-adresser så blir nog allting lätt för er.. Det finns kombinationer av router och modem samt router och AP, men om det finns en burk för alla tre vet jag inte, så jag skulle gissa att en AP/router plus det där modemet du skrev om blir bra!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-09 23:12

Kan bara rekommendera Airport Express. Visst kostar den lite mer men ett grymt stort plus är ju att man kan spela musiken på sin stereo trådlöst också. Ju färre sladdar desto bättre, desto mer när det är bärbara datorer det handlar om. Själva installationen av APE:n bestod i att sätta i den i vägguttaget och sen var det klart. Löjligt enkelt. Är även mycket smidig att ta med sig.

Att ansluta med PC till en Airport är hur lätt som helst. Den är ju kompatibel med standarderna som är plattformsoberoende.

Har just bytt från Bredbandsbolaget till Chello. Det var den förnedring man får utstå från Bredbandsbolagets imkompenta kundtjänst som fick mig att byta - plus svajig anslutning.

Sen så tror jag att Airport Extreme är en klart bättre produkt än billigare trådlösa routers. Jag har en Netgear WGT624 som det t.ex inte går att byta användarnamn på, bara lösenord. WEP-kryptering gör den rätt seg och otillförlitlig med.

Billigt är dyrt - i längden

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 08:44
Ursprungligen av Svante S:

Har just bytt från Bredbandsbolaget till Chello. Det var den förnedring man får utstå från Bredbandsbolagets imkompenta kundtjänst som fick mig att byta - plus svajig anslutning.

Och jag är på väg att göra samma sak...de schabblade totalt när de tog bort min gamla Bostream-koppling och gav mig sin egen...allt har bara blivit sämre...och deras reaktion när jag ringde och klagade var i princip "Så då vill du säga upp ditt abbonemang då?"
Inte det minsta försök till att lösa problemen eller att kompensera mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 22:00
Ursprungligen av lasselu:

Och jag är på väg att göra samma sak...de schabblade totalt när de tog bort min gamla Bostream-koppling och gav mig sin egen...allt har bara blivit sämre...och deras reaktion när jag ringde och klagade var i princip "Så då vill du säga upp ditt abbonemang då?"
Inte det minsta försök till att lösa problemen eller att kompensera mig...

Exakt samma sak har hänt mig sen de bytte ut min "gamla" Bostream uppkoppling mot deras egen. Den är extremt dålig och jag som trodde att de flesta var nöjda med BBB!

Tacka vet jag Bostream. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu det känns tråkigt när man var nöjd med sin gamla uppkoppling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 22:31
Ursprungligen av Ramone:

Den är extremt dålig och jag som trodde att de flesta var nöjda med BBB!

BBB direkt via ethernetuttag ("fiber", i deras marknadsföring) = toppen!!

BBB:s ADSL-tjänster tycks inte vara lika toppen.

Ursprungligen av tei:

BBB:s ADSL-tjänster tycks inte vara lika toppen.

Problemet är visst att de delar utrymmet med bl.a. Telia i telestetionerna. Det kan vara rena spagettin med sladdar bland kopplingsplintarna så visst kan det bli fel. (Vad som hände mig)

Det som är tråkigt (och är såååå kasst) är att man bli behandad som om man var en komplett idiot när man kontaktar kundtjänst. Hade man haft vett att erkänna att det är fel och gett raka svar så hade jag kanske inte sagt upp dem. Nu tog det tre samtal till support innan man skickade ut en tekniker till stationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 16:48
Ursprungligen av Svante S:

Har just bytt från Bredbandsbolaget till Chello. Det var den förnedring man får utstå från Bredbandsbolagets imkompenta kundtjänst som fick mig att byta - plus svajig anslutning.

Sen så tror jag att Airport Extreme är en klart bättre produkt än billigare trådlösa routers. Jag har en Netgear WGT624 som det t.ex inte går att byta användarnamn på, bara lösenord. WEP-kryptering gör den rätt seg och otillförlitlig med.

Billigt är dyrt - i längden

Ok, du gillade inte svajig uppkoppling så du bytte till....Chello. :rolleyes:

Ursprungligen av kalleh:

Ok, du gillade inte svajig uppkoppling så du bytte till....Chello. :rolleyes:

Min förhoppning är att kabel ska vara stabilare än ADSL via telefonjacket. Några 8 Mbit har jag knappt upplevt från BBB...
Ett litet plus är också den lilla knapp på modemet där man enkelt stänger av Internet.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-08-14 16:32

Tack igen för alla svar....
En sak till, i min lägenhet finns det bredband indraget... Alltså ska vi inte ha ADSL? Eller?
Finns BBB, Chello och de andra som vanligt bredband, för när man söker om det finns måste man oftast ange sitt telefonnummer, vilket tyder på ADSL...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-14 16:43

Hur menar du med att det finns bredband indraget? I min lägenhet finns bredband indraget, dvs. jag har ett nätverksuttag direkt i väggen som går till Bredbandsbolaget (10 Mbit som funkar utmärkt för mig). Bara att ansluta datorn till detta direkt.

När man anger telefonnummer gäller det väl för att se om ens telestation är kapabel att leverera en ADSL-anslutning, dvs. en uppkoppling via telefonjacket.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-08-22 21:20

Hmmm...
Jag förstår inte en sak...
När man går in på Glocalnet eller BBB och vill kolla vad de kan erbjuda måste man fylla i telefonnummer. Tyder det på att de bara kan erbjuda ADSL? Och inte "genom-det-indragna-bredbandsjacket"?

En sak till... Jag frågade samma sak längre upp i tråden, tror jag, och vill bara kolla: för att surfa med två datorer hemma räcker det med Airport Express, och sådant kort i datorerna? Switch? Hub?
(Om man ska ha ADSL måste man väl köpa modem också?)

MVH, Kalam

Edit: ADSL verkar vara billigare? Är det så? Har ni dåliga erfarenheter med ADSL gentemot "vanligt" bredband?

Senast redigerat 2005-08-22 21:40
Ursprungligen av Kalam:

Hmmm...
Jag förstår inte en sak...
När man går in på Glocalnet eller BBB och vill kolla vad de kan erbjuda måste man fylla i telefonnummer. Tyder det på att de bara kan erbjuda ADSL? Och inte "genom-det-indragna-bredbandsjacket"?

En sak till... Jag frågade samma sak längre upp i tråden, tror jag, och vill bara kolla: för att surfa med två datorer hemma räcker det med Airport Express, och sådant kort i datorerna? Switch? Hub?
(Om man ska ha ADSL måste man väl köpa modem också?)

MVH, Kalam

Det indragna jacket tillhör väl en operatör-som har satt info i porten eller något i den stilen. Har du den möjligheten så är det bättre än ADSL, stabilare!

Vet inte om Airport Express har en Router i sig, Airport Extreme har det och är bra! Du måste ha en router med switch eller separat switch för att kunna köra flera burkar, om inte operatören ger dig flera adresser förstås. Det brukar bero på vilket abonnemang man väljer.

Modem ingår i startpaketen.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-08-22 21:42

Fan va nice med snabba svar!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-25 16:45

Kolla med föreningen/hyresvärden vad som gäller kring uttaget i väggen eftersom det är inte helt omöjligt att det ingår i avgiften/hyran och det är mycke stabilare än adsl.

Om man söker på sitt telenummer på något adsl-leverantör så kollar dom om nummret sitter på en station som är förberett för adsl. sen om det funkar eller inte det måste telia ut och undersöka om det går i verkligheten. Sen att via telenummret kolla om ditt hus har fiber indraget vet jag inte av att någon ISP har eftersom det är ju helt skillda system. Kan vara ett annat företag bara gemensamt varumärket det marknadsförs under .

PC/win är inga problem att ansluta till AirP eftersom wlan är en bunt standarder

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-09-12 19:18

Ok, nu börjar det dra ihop sig till en beställning av dator och bredband.
Vi funderar på Telia ADSL, då vi har telia telefonabbonemang blir det enklare så.

Alltså:
Adsl-modem -> Router -> Airport Express.

Ska det se ut så här?

Någon som har erfarenhet av Telia ADSL?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-12 19:39

Router behövs inte om ni bara ska ansluta trådlöst.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-09-12 20:16

ok...
tack så mycket, peth
men vi ska ha två bärbara...spelar det roll?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-12 21:45

Airport Express har en inbyggd router och klarar av 10 (tror jag) samtidigt inkopplade datorer.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-12 21:59
Ursprungligen av Peth:

Airport Express har en inbyggd router och klarar av 10 (tror jag) samtidigt inkopplade datorer.

Det stämmer.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 13:41

så om man köper en airport express så behöver man ingen router, utan man kan koppla 10 burkar till den trådlöst? hur många funkar med kabel?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-26 19:38
Ursprungligen av rob08:

så om man köper en airport express så behöver man ingen router, utan man kan koppla 10 burkar till den trådlöst? hur många funkar med kabel?

Airport Express har ingen kontakt för att ansluta datorer till den med sladd tyvärr. Det har däremot Airport Extreme (dock bara en tror jag).

Ursprungligen av gurne:

Airport Express har ingen kontakt för att ansluta datorer till den med sladd tyvärr. Det har däremot Airport Extreme (dock bara en tror jag*).

*Jepp vilket jag redan skrivit. Men då köper man bara en billigt switch hos Clas Ohlson så är det också fixat.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-09-26 17:26

Nu är man en extremt fattig student...
Beställde nyss en pb 12-tummare med 100gb minne, och en ipod-mini...

Tjejen beställde en ibook 12-tummare...
Alltså två nya switchers!

Grattis till oss..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-26 19:35
Ursprungligen av Kalam:

Nu är man en extremt fattig student...
Beställde nyss en pb 12-tummare med 100gb minne, och en ipod-mini...

Tjejen beställde en ibook 12-tummare...
Alltså två nya switchers!

Grattis till oss..

Instämmer med ett grattis till er! Ni kommer inte att bli besvikna.

Bevaka tråden