Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik! Min G5 är död

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-09 17:49

Mitt när jag sitter och arbetar med ett projekt med stentuff deadline händer det oundvikliga. Under lunchen skulle jag monter upp en lampa. Stände av min G5 och övriga produkter, slog sedan av huvudströmmen med strömbrytaren. Satte upp lampan och slog på strömmen igen. Allt funkar prima, förutom min G5 som helt plötsligt är stendöd. Startar inte alls, inget händer när jag trycker på startknappen. Har testat följande:

- Annat uttag
- Annan sladd
- Nollställa PMU
- Banka på den

Vad är nästa steg? Finns det något jag kan göra för att få igång den själv?

Om jag måste lämna in den, är det nätaggregatet som måste bytas då? Hur lång tid tar det? Har deadline nu på fredag och jag har absolut inte tid att vänta på att få datorn lagad mer än någon dag.

Någon som har några idéer? Jag är lite panikslagen just nu och alla tips och råd tas tacksamt emot.

Aj.

Är den helt död? Drar inte i fläkten, blinkar inte till på skärmen? Liten HD läsning kanske? Nått alls? Då är det dags att lämna in den om PSU, logik eller liknande dött.

Annars, ut med alla ev kort och kör med en miniuppsättning ram. En död PSU är inte kul, men den brukar ta smällen vid strömspikar etc och skona resten av datorn. Men det låter inte hoppfullt att det är på denna maskin du ska klara din deadline. Rycka ut hårddisken och låna en maskin?

Men en helt avstäng dator som blåser sin PSU bara för att strömmen går av och på? Då skulle Sveriges samtliga datorer rykt under sommarens strömavbrott.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-09 18:32
Ursprungligen av crownswe:

Aj.

Är den helt död? Drar inte i fläkten, blinkar inte till på skärmen? Liten HD läsning kanske? Nått alls? Då är det dags att lämna in den om PSU, logik eller liknande dött.

Annars, ut med alla ev kort och kör med en miniuppsättning ram. En död PSU är inte kul, men den brukar ta smällen vid strömspikar etc och skona resten av datorn. Men det låter inte hoppfullt att det är på denna maskin du ska klara din deadline. Rycka ut hårddisken och låna en maskin?

Men en helt avstäng dator som blåser sin PSU bara för att strömmen går av och på? Då skulle Sveriges samtliga datorer rykt under sommarens strömavbrott.

Precis, den är fullkomligt stendöd. Inga reaktioner över huvud taget. Känns som om det är PSU:n som rykt. Datorn reagerar alltså ungefär lika mycket på input som en dator utan sladden i väggen. Finns inte så mycket att göra känns det som. Ska verkligen en dator dö bara för att man bryter strömmen?

Hoppas att servicefirman kan ta ut hårddiskarna och tanka över datan från dem till en annan disk så jag kan fortsätta jobba på min PowerBook fram tills den blir lagad. Tar lagningen lång tid måste jag nog hyra en G5 eftersom slutdeadline är den 29/8.

Någon som vet hur lång tid det tar att få sitt nätaggregat eller moderkort utbytt?

Åker till en service provider med datorn i morgon bitti och ber dem kolla på det hela. Vilka ska jag besöka här i Göteborg? Är SOS det bästa alternativet? Tycker Schuckert här på 99mac verkar ha en skön inställning och attityd, och han jobbar väl där?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-09 18:44

Nu är G5:an igång igen!

Flyttade kontakten från grendosan den tidigare satt i till ett eget vägguttag och då vaknade den till liv igen! Phu! Vilken pers! Tydligen grendosan som pajat, konstigt nog funkar en massa andra enheter kopplade till den finfint.

Slutet gott allting gott

Ursprungligen av akesson:

Nu är G5:an igång igen!

Flyttade kontakten från grendosan den tidigare satt i till ett eget vägguttag och då vaknade den till liv igen! Phu! Vilken pers! Tydligen grendosan som pajat, konstigt nog funkar en massa andra enheter kopplade till den finfint.

Slutet gott allting gott

Ibland har man tur! Tja, grendosor har väl också säkringar, antar jag.

1
Bevaka tråden