Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AS Studio tips: Flagga alla events som triggas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 14:34

När man sitter och testar ett program i AppleScript Studio kan det ibland var svår att hålla reda på alla events som triggas. I ett enkelt inteface som detta (se bifoga bild) kan det utan besvär trigga 8-10 events bara genom att klicka på en checkbox. Ett enkelt tips är lägga in 'display dialog' så ser man exakt vad som triggas och i vilken ordning. Ovärderligt om du dessutom exekverar kod i alla dessa events.

on clicked theObject
	(*Add your script here.*)
	if name of theObject is "montera" then
		display dialog "NSButtonCell"
		--set status of theObject to 1
	end if
	
	if name of theObject is "button1" then
		display dialog "button1"
	end if
end clicked

on selection changed theObject
	(*Add your script here.*)
	try
		display dialog "selection changed"
		-- kod, kod
		
	on error msg number num
		display dialog msg & "----" & num
	end try
end selection changed

Vore det inte mkt effektivare med en "else if-sats, istället för flera if-satser. Det kan ju bara vara ett objekt som klickas, så varför fortsätta evalueringen om man redan fångat objektet?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 15:19

Jag tycker det är enklare att lägga till och dra ifrån objekt på det sättet. Kan vara drygt att börja nästla upp en "else if-sats med kanske 50 objekt. Av bekvämlighetsskäl med andra od.

Ja det ligger det väl något i. Jag antar att jag bara är skadad av "optimering är alltid bra"-syndromet

I andra språk finns det ju en select case-möjlighet som hade varit trevligt att ha i AS

1
Bevaka tråden