Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet - PowerBook 12' vs. iBook 12'

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 16:58

Ska snart köpa mej min första mac och skulle gärna vilja se ett test mellan dessa två, om det nu finns nåt. Tex hur mkt snabbare PB är och om det nu är värt de där extra lapparna. Har sett att PB'ns grafik och processor ( RAM-minnet också tror jag ) är snabbare än iBookens men hur mkt skiljer det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-28 16:59

Vet du? Jag är precis inne på samma problem som du. Om jag ska köpa iBook eller PowerBook 12" nu.. Kan säga att jag tror det skiljer 8% i processorhastighet.. Tror jag såg det någonstans här i iBook-forumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 17:08

jag vet men powerbooken är så fiiin Har hört att PB har bättre skärm iaf, eller är jag helt ute i åkern?
ska åka och klämma på dem snart så då vet jag vilken det blir. Lycka till med valet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 17:17

Det är exakt likadan skärm i båda datorerna, vilket definitivt är till Powerbookens nackdel. Skärmen syns t.ex. dåligt i ett rum där det strömmar in mycket dagsljus. Ett annat ironiskt sammanträffande är att iBooken numera har högre minneskapacitet än Powerbooken, eftersom den har mer minne fastlött på moderkortet.
Prisskillnaden mellan de båda handlar mer om känsla än funktion. Powerbooken känns mycket mer robust, är något mindre och har mycket bättre tangentbord. Sen får man själv försöka avgöra om det är värt 4000:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 22:29
Ursprungligen av C-mon:

Det är exakt likadan skärm i båda datorerna, vilket definitivt är till Powerbookens nackdel. Skärmen syns t.ex. dåligt i ett rum där det strömmar in mycket dagsljus. Ett annat ironiskt sammanträffande är att iBooken numera har högre minneskapacitet än Powerbooken, eftersom den har mer minne fastlött på moderkortet.
Prisskillnaden mellan de båda handlar mer om känsla än funktion. Powerbooken känns mycket mer robust, är något mindre och har mycket bättre tangentbord. Sen får man själv försöka avgöra om det är värt 4000:-.

Jag har precis "bytt upp mig" från en iBook och jag upplever att det INTE är samma skärm. Powerbookens är klart bättre, bättre färger (inte lika matta - och ja, jag har samma gamma) och skarpare.

/Kalle

  • Medlem
  • 2005-07-28 18:15

"Skärmen syns t.ex. dåligt i ett rum där det strömmar in mycket dagsljus."

Nja, jag sitter just nu och kan läsa detta alldeles utmärkt... Direkt solsken skulle nog vara värre (gäller de flesta skärmar!), kontrast och upplösning skulle också kunna vara något bättre - men PB 12" skärm är långtifrån så dålig som ofta görs gällande.

Jag tycker nog inte att det är värt att lägga 4000 extra för de små fördelar som powerbook har om man ska titta krasst på det. Dock beställde jag en powerbook i förrgår Det är nämligen så att jag absolut inte har nåt emot ibooken men jag är förälskad i powerbooken och då jag kommer att författa ett helt exjobb på x antal tusen sidor på den så känns det bättre tangentbordet väldigt värdefullt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 20:37

alexagu, varför skrev du det där? jag hade nyss kommit fram till att det skulle bli en ibook + nåt annat men nu inser jag att det är en powerbook jag vill ha pga dess underbara utseende. Snyggare dator finns inte ( Förutom den 1.5cm tunna datorn från Sony för 40 lökar ). Får betala de där lapparna extra för utseendet helt enkelt. Jag berättar vad jag köpt om en vecka eller två.

//Macke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 23:07

Kan det vara så att skärmarna blir ljussvagare ju äldre de är? Min Powerbook 12" har ett par år på nacken, och jag upplever att den har lägre ljusstyrka än de nyare iBooks jag jämfört den med. Eller så har de bytt skärmen i de senare revisionerna.
Vad det gäller tydligheten i dagsljus jämför jag med den iMac 17" jag dagligen har jämte min Powerbook. Skillnaden i ljusstyrka är som natt och dag (nästan).
Jag tycker inte att skärmen är dålig, bara att den borde vara av samma klass med de andra Powerbook-skärmarna.

Snabbare disk, snabbare Buss samt 64kb motför 32kb i cache. Sen att PB är snyggare, stabilare samt brudmagnet deluxe 3000 gör ju inte saken sämre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 19:44
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Snabbare disk, snabbare Buss samt 64kb motför 32kb i cache. Sen att PB är snyggare, stabilare samt brudmagnet deluxe 3000 gör ju inte saken sämre

En dator är ALDRIG en brudmagnet!

Ursprungligen av Ardri:

En dator är ALDRIG en brudmagnet!

Fel!

Klart att stiliga pryttlar gör ett ragg aptitligare!
Första intrycket borde ju påverkas av en clean mac i knät, eller hur?
En klisterlappad och prålig pc som andas forntid kan ju aldrig vara bra i det sammanhanget

Ursprungligen av kitesurf:

Fel!

Klart att stiliga pryttlar gör ett ragg aptitligare!
Första intrycket borde ju påverkas av en clean mac i knät, eller hur?
En klisterlappad och prålig pc som andas forntid kan ju aldrig vara bra i det sammanhanget

PowerBook, Mistralbrädor samt magrutor är brudmagneter. 'nuff said.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 23:01
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

PowerBook, Mistralbrädor samt magrutor är brudmagneter. 'nuff said.

du glömde pengar... :rolleyes:

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-07-30 07:37
Ursprungligen av HerrOber:

du glömde pengar... :rolleyes:

Har man en Mac har man ju inga pengar kvar. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 08:58
Ursprungligen av kitesurf:

Fel!

Klart att stiliga pryttlar gör ett ragg aptitligare!
Första intrycket borde ju påverkas av en clean mac i knät, eller hur?
En klisterlappad och prålig pc som andas forntid kan ju aldrig vara bra i det sammanhanget

Om bruden jag raggade på skulle tända på datorer skulle jag bli lite skraj faktisk..

Men det ska erkännas, det är svårt att inte känna att man äger dom andra när man sitter på en 15" Powerbook och dom på nå skitig dell.

Det är kul med mac!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-11 10:08
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Sen att PB är snyggare, stabilare samt brudmagnet deluxe 3000 gör ju inte saken sämre

Jag har haft både Powerbook och iBook typ 1 år var i skolan och kan därför genom min expertis i ämnet fastslå att iBooken är en mycket bättre brudmagnet även om Powerbooken är grym också ;). Powerbooken skiljer ju sig inte så extremt från en "vanlig" laptop medan iBooken ser så "himla gullig" ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 16:39
Ursprungligen av xtimmyx:

Jag har haft både Powerbook och iBook typ 1 år var i skolan och kan därför genom min expertis i ämnet fastslå att iBooken är en mycket bättre brudmagnet även om Powerbooken är grym också ;). Powerbooken skiljer ju sig inte så extremt från en "vanlig" laptop medan iBooken ser så "himla gullig" ut.

men jag jagar överklassbrudar, de gillar saker som ser dyra ut Tycker powerbooken skiljer sej mer faktiskt, hur många supercleana bärbara aludatorer har du sett egentligen? Visst finns det inte så många vita heller men det börjar komma mer och mer...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 16:19

Aaaaah, måste in till en applestore och kolla. Har en PB 1,33 GHz (tror jag) 12" som köptes förra året. Behöver lite extra cash och funderar på att sälja den och köpa en iBook istället..
Hoppades på tips i denna tråd som pekade mot att jag gjorde rätt, men enligt länken TZW skickade så är ju PB:n snabbare och mindre
Och väldigt snygg...
Kan man inte ha båda..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 19:25

ibook krossar

ibooken är ju den finaste dator som någonsin tillverkats. Tycker den nya powerbooken är teknokrattråkig och de större modellerna är ju riktigt fula. ibooken ser ut som ett fint funkishus. Kommer att bli klassisk industridesign, så spara era burkar. Synd bara att de blir smutsiga så lätt, borde finnas en klargul variant!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 19:35

Det är bara Powerbook 12" som är snygg för där flyter tangentbordet in så fint Jag sa innan att jag var säker på en Powerbook men nu lockar iBooken mer och mer. Dels är den billigare, nästan lika bra, förutom grafik. Kommer ändå inte spela på den, sen gör det inte så mkt att den är slöare än PB'n, jag ska ändå inte jobba med den utan den ska bara agera "skoldator".

Sen så kan man ju välja till andra saker om man tar en ibook. Tex mer minne ( en 1GB sticka ). Är det svårt att installera ny hdd? om inte blir det än 7200 Rpm:are, troligen 100Gb. Sen har man ändå pengar över till annat.. Men jag är inte säker än.. Föräldrarna har ju lovat att pröjsa lite på den så... Får se hur mkt de bidrar med

Håller med dej Cong, det första jag tänker på när nån säger apple är just ibooken och självklart ipoden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-02 19:47
Ursprungligen av HerrOber:

Det är bara Powerbook 12" som är snygg för där flyter tangentbordet in så fint Jag sa innan att jag var säker på en Powerbook men nu lockar iBooken mer och mer. Dels är den billigare, nästan lika bra, förutom grafik. Kommer ändå inte spela på den, sen gör det inte så mkt att den är slöare än PB'n, jag ska ändå inte jobba med den utan den ska bara agera "skoldator".

Sen så kan man ju välja till andra saker om man tar en ibook. Tex mer minne ( en 1GB sticka ). Är det svårt att installera ny hdd? om inte blir det än 7200 Rpm:are, troligen 100Gb. Sen har man ändå pengar över till annat.. Men jag är inte säker än.. Föräldrarna har ju lovat att pröjsa lite på den så... Får se hur mkt de bidrar med

Håller med dej Cong, det första jag tänker på när nån säger apple är just ibooken och självklart ipoden.

Jag är i precis samma sits som dig, iBooken lockar mer för att man har pengar över sen.. Mina föräldrar har också lovat att pröjsa också.

Men sedan är ju PowerBooken så lockade tycker jag med, men jag känner att om man inte ska ha den mer än som en "skoldator" tycker jag man ska satsa på iBooken.. PowerBooken kan man ha senare liksom.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 21:21
Ursprungligen av dayweed:

Jag är i precis samma sits som dig, iBooken lockar mer för att man har pengar över sen.. Mina föräldrar har också lovat att pröjsa också.

Men sedan är ju PowerBooken så lockade tycker jag med, men jag känner att om man inte ska ha den mer än som en "skoldator" tycker jag man ska satsa på iBooken.. PowerBooken kan man ha senare liksom.

JAg kommer ju ha den mer än en "skoldator", självklart men jag undrade om det var värt det? Om det inte händer nåt spektakulärt på några veckor blir det nog en PB pga dess utseende. ( jag tycker de extra lapparna är värt det ). Men ska vänta tills skolan börjat ( 18 aug. ), för på den skolan jag ska gå på brukar bli "sponsrade" med bl.a. mobiler och datorer så jag får se.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-09 12:14
Ursprungligen av HerrOber:

JAg kommer ju ha den mer än en "skoldator", självklart men jag undrade om det var värt det? Om det inte händer nåt spektakulärt på några veckor blir det nog en PB pga dess utseende. ( jag tycker de extra lapparna är värt det ). Men ska vänta tills skolan börjat ( 18 aug. ), för på den skolan jag ska gå på brukar bli "sponsrade" med bl.a. mobiler och datorer så jag får se.

Okej. Jag har redan en skoldator, så den datorn jag tänkt köpa blir nog den jag använder hemma mest. Jag var och skickade på en 12" PowerBook igår, och jag kan säga att jag tyckte PowerBooken var mindre än iBooken, så att säga. Det är ju soft, att skolan sponsrar med mobiler och datorer ;P

Jag kommer i alla fall inte hinna köpa min dator innan skolan börjar =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 19:50

Jag köpte precis min PB 12" och är sjukt nöjd. Jag klämde dock lite på ibooken före, men den kändes mycket plastigare och bräckligare, kanske en illusion skapad av priset och det fina metallchassit, men valet för mig var ändå helt klart när jag sett dom brevid varandra. Däremot så ångrar jag mig lite att jag tog superdriven. Jag hade nog föredragit att bara ha cdbrännnare och köpa en extern, snabbare duallayerbrännare för samma pengar, men gjort är gjort och jag är ändå löjligt förtjust i min PB.

Ps. Detta är min första Mac. Ds

Jag supportar drygt 140 st 12" Powerbook G4 och drygt 160 st 12" iBook G4. Jag kan försäkra er att Powerbooken är mycket bräckligare än iBooken. iBooken klarar alltid av fall från skrivbord, skärmen håller, inget spricker eller blir buckligt. Powerbooken blir bucklig, skärmen spricker. Skärmen spricker även när datorn ligger i en datorväska. Dess hörn är extremt ömtåliga. Jag vet inte hur många gånger jag försiktigt knackat till bucklor i Powerbookar för att stänga glipor som har öppnats.

Om man vill ha en tålig dator ska man välja iBooken. Om man vill driva externa digitala skärmar ska man välja Powerbooken.

/Ian

Ursprungligen av Pergel:

Jag köpte precis min PB 12" och är sjukt nöjd. Jag klämde dock lite på ibooken före, men den kändes mycket plastigare och bräckligare, kanske en illusion skapad av priset och det fina metallchassit, men valet för mig var ändå helt klart när jag sett dom brevid varandra. Däremot så ångrar jag mig lite att jag tog superdriven. Jag hade nog föredragit att bara ha cdbrännnare och köpa en extern, snabbare duallayerbrännare för samma pengar, men gjort är gjort och jag är ändå löjligt förtjust i min PB.

Ps. Detta är min första Mac. Ds

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 12:39
Ursprungligen av Force9:

Jag supportar drygt 140 st 12" Powerbook G4 och drygt 160 st 12" iBook G4. Jag kan försäkra er att Powerbooken är mycket bräckligare än iBooken. iBooken klarar alltid av fall från skrivbord, skärmen håller, inget spricker eller blir buckligt. Powerbooken blir bucklig, skärmen spricker. Skärmen spricker även när datorn ligger i en datorväska. Dess hörn är extremt ömtåliga. Jag vet inte hur många gånger jag försiktigt knackat till bucklor i Powerbookar för att stänga glipor som har öppnats.

Om man vill ha en tålig dator ska man välja iBooken. Om man vill driva externa digitala skärmar ska man välja Powerbooken.

/Ian

Tack! Nu är jag inte lika osäker på om jag ska köpa iBook eller vänta på nya Powerbooken längre...men lite beslutsamhetsångest finns dessvärre kvar...

Ursprungligen av Force9:

Jag supportar drygt 140 st 12" Powerbook G4 och drygt 160 st 12" iBook G4. Jag kan försäkra er att Powerbooken är mycket bräckligare än iBooken. iBooken klarar alltid av fall från skrivbord, skärmen håller, inget spricker eller blir buckligt. Powerbooken blir bucklig, skärmen spricker. Skärmen spricker även när datorn ligger i en datorväska. Dess hörn är extremt ömtåliga. Jag vet inte hur många gånger jag försiktigt knackat till bucklor i Powerbookar för att stänga glipor som har öppnats.

Om man vill ha en tålig dator ska man välja iBooken. Om man vill driva externa digitala skärmar ska man välja Powerbooken.

/Ian

Plast är fina grejer. Påminner mig om barndomen när jag hade radiostyrt med (billigt) plastchassi och polarens racer hade flashigt blått aluminiumchassi. Jag kunde krasha utför stup med min utan problem men hans bil blev skev vid minsta lilla krock.

Ursprungligen av Force9:

[...] Powerbooken blir bucklig, skärmen spricker. Skärmen spricker även när datorn ligger i en datorväska. Dess hörn är extremt ömtåliga. Jag vet inte hur många gånger jag försiktigt knackat till bucklor i Powerbookar för att stänga glipor som har öppnats.
[...]
/Ian

Huja... inte kul att läsa då jag precis beställt en 15" PB... ska även resa en del med den... så jag tänkte att den skulle hålla. Blir fet försäkring tror jag. Törs inte skippa drulle eller ngt nu tror jag!

Bevaka tråden