Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor prestandaskillnad på 2x2GHz och 2x2,3GHz?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 12:45

Hej,

Är lite intresserad av att köpa en stationär dator och valet stor mellan

2x 2Ghz

  • Dubbla 2 GHz PowerPC G5

  • 1 GHz främre buss/processor

  • 512 K L2-cache/processor

  • 512 MB DDR400 SDRAM

  • 160 GB Serial ATA-hårddisk

  • 16x SuperDrive (dual layer)

  • tre PCI-kortplatser

  • ATI Radeon 9600

  • 128 MB DDR-bildskärmsminne

eller

2x 2,3Ghz

  • Dubbla2,3GHz PowerPC G5

  • 1,15GHz främre buss/processor

  • 512 K L2-cache/processor

  • 512 MB DDR400 SDRAM

  • 250GB Serial ATA-hårddisk

  • 16x SuperDrive (dual layer)

  • tre PCI-kortplatser

  • ATI Radeon 9600

  • 128 MB DDR-bildskärmsminne

Som ni ser är det inte mycket som skiljer. Däremot är det 3312kr+moms i prisskillnad.

Vilken skulle ni välja? Hårddiskutrymmet känns rätt oviktigt då jag ändå tänkt köpa en till 300GB disk (kostar väl runt 1300kr kanske?) så den stora frågan är främre busshastigheten och 0,3GHz per processor.

Tips? Råd?

Vänligen
Ivar

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-24 13:12

Rakt av skulle jag säga att prisskillnaden inte känns motiverad. Det är 10-15% vi talar om, ganska försumligt. Tror du får mer prestanda för pengarna om du lägger ner pengarna på RAM iställer för processorskillnaden.

Det skulle också hjälpa att veta vad det är du skall syssla med. Använder du inte något grafik, video eller ljudprogram (eller rent av naturliga fenomen), skulle du nog inte ens märka en skillnad körde du en 1.5 ghz mac.

Men, jag har iofs inte en G5'a, så jag vet inte helt precis. Kanske någon annan har en bättre överblick.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-24 22:47

Allt beror nog på vad man är van med. Sjävl kör jag på jobbet en 2 x 2,0 och tycker den räcker väl. Men då jag satte mig på en 2 x 1,8 kändes den som sirap.

Ursprungligen av filuren:

Allt beror nog på vad man är van med. Sjävl kör jag på jobbet en 2 x 2,0 och tycker den räcker väl. Men då jag satte mig på en 2 x 1,8 kändes den som sirap.

Berodde antagligen mer på att 2X1.8Ghz G5an kanske hade mindre minne slöare hårddisk eller kanske inte fått systemet rensat på ett tag än på processorskillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 00:48

Du lär inte uppleva någon större prestanda skillnad nej men kan givietvis mäta fram den. Stora fördelen med 2.3 Ghz Dual mot 2.0 Ghz Dual är PCI-X kortplatserna. Med samma konfigurationer på AppleStore är, skulle jag säga, maskinerna så gott som identiska vad gäller pris/prestanda.

Frågor du bör ställa dig är:
- Kommer jag tjäna på (pengar/tid) på att ha en 15% snabbare maskin?
- Kommer jag behöva PCI-X platser (snabb, extern HDD lagring eller HD-video redigering)?
- Kommer jag behöva mer än 4GB RAM?

Om inte så kommer du vara nöjd med Dual 2.0 maskinen. Pysslar du med ljudredigeringen har jag läst på flera forum att PCI-X maskinerna har problem med vissa ljudkort. Detta är dock inte min expertis så jag låter det vara osagt huruvida det är sant eller hur stor påverkan är.

Personligen kommer jag köpa en Dual 2.0 framför dual 2.3:an och istället sätta mellanskillnaden på ett bättre grafikkort. Jag behöver inte PCI-X och kommer överlag få en snabba dator med ett bättre grafikkort kontra snabbare CPU. Glöm heller inte att skaffa ordentligt med RAM - minst 512MB, helst 1-2GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 00:59

Nu har priserna ändrats lite men förhållandevis tror jag de ligger ungefär lika:
http://media.99mac.se/nyhetsbilder/se/nya-g5_jamforelse_stor.gif

Även lite prestandatester på:
http://www.99mac.se/?id=938

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 19:27

Jag tycker priserna ser oförändrade ut.
Hur som helst är fortfarande prisskillnaden 3312kr+moms.

Jag arbetar med programmering, webdesign och har datorer som största intresse så jag kommer garanterat märka skillnad mellan de två modellerna men det lutar nog ändå åt den billigare och så gör jag nog som miska sa, lägger pengarna på lite extra ram.

Jag kommer inte behöva mer än 4GB i ram de närmsta två åren och 0,15GHz främre buss + 2x0,3GHz kanske inte är värt 3312kr+moms

Blir nog bra så, satsa på mer minne istället så blir burken flytig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 01:29

Som sagt, du betalar för 8 RAM platser och PCI-X också. Glöm inte det. Men du har troligen inte nytt av det heller.

4GB RAM kommer vara mer än nog för maskinen tror jag - lång tid frammåt. Fördelen på 2.3:an är just 8 platser vilket gör det lättare att uppgradera senare också (troligen kör du idag 2x512MB och senare 4x512MB och då är du "låst" där).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 01:31

Sen tror jag det är svårt att märka skillnad. Mäta skillnad ja, men direkt märka skillnad tror jag knappast. 5-15% snabbare maskin är svårt att "känna" tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 08:59

När är det P4-powermac kommer börja säljas? Då bör applestore sänka priset kraftigt på dessa modeller väl? Om det är första kvartalet 2006 så kanske man ska hålla ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 15:24

Intel macar kommer komma innan sommaren 2006, men det kan mycket väl vara en uppdaterad iMac, iBook eller Mac Mini... Har du "otur" får du vänta tills 2007 på hösten innan PowerMacen tagit steget över.

Vad man sagt är att det ska vara "nästan klart" med övergången tills WWDC 2007 - om två år alltså.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-28 16:05

Du tror alltså inte att high-end-maskinerna kommer först med Intel? Det är min gissning iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 16:10

Det är möjligt, dock lite märkligt. Idag ligger PowerMacen och G5:an BRA till prestandamässigt. Med en Dual Core G5 lär det vara bland de snabbaste PC's som finns.

Jämför man istället "det andra segmentet" - PowerBook, iBook och Mac Mini så ligger de efters om tusan vad gäller prestandan. Jag tror G4:an kommer forsas ut först - jag skulle bli förvånad om Apple håller G4:a produkterna mycket längre vid liv.

Om vi jämför så här så kan du idag spela HD video på en PowerMac men inte en PowerBook. På en Wintel PC kan du spela HD video både stationärt och portabelt.

Apple lär rätta till sina linje av maskiner som laggar mest och det är G4:orna. Troligen blir PowerMacen näst sist i transaktionen och xServern aboslut sist. Detta stämmer även bra överrens med de framtida CPU:er Intel har på gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 16:12

Lägg även till det att den portabla linjen maskiner och Mac Minin (är inte 100 på den, men tror Apple prata om det) säljer väldigt bra och kommer säkert sälja ÄNNU bättre med dual-boot möljigheter (OSX och Windows). Detta är något som kommer gå hem hos hem-användare/windows "switchers".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 21:02
Ursprungligen av apple.se:

Power Mac G5 DP 2GHz PCI
Artikelnummer: Z0BK
ATI Radeon 9650 - 256MB DDR SDRAM 065-5539
Apple Keyboard & Apple Mouse 065-5531
Dual 2GHz PowerPC G5 065-5745
Country kit 065-5529
250GB Serial ATA - 7200rpm 065-5536
1GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512MB 065-5701
16x SuperDrive Dual Layer 065-5537
Bluetooth Module + AirPort Extreme Card 065-5725
Mac OS X 065-5530
Skickas vanligen: 3 dagar

Vad är country kit ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 21:54

Nu har jag precis blivit tipsad om att inte köpa utan istället vänta till oktober/november för att det troligen kommer dualcore då. Någon som hört/vet något om detta?

Ursprungligen av ivar:

Nu har jag precis blivit tipsad om att inte köpa utan istället vänta till oktober/november för att det troligen kommer dualcore då. Någon som hört/vet något om detta?

Inte från IBM, sist jag hörde nåt från ingejörerna därifrån så var de ganska arga på apple. Så nej, det är nog bara rykten. Tyvärr, hade gärna sett en dual dualcore från Apple, men det är nog bara drömmar. Tror mer på en bärbar mediaspelare, iPod movie eller nåt liknande. Kanske PDA? Newton 2? Ryktas om att Sharp ska leverera CPUer till Apple, så vem vet. Men ingen dualcore inte :/

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Inte från IBM, sist jag hörde nåt från ingejörerna därifrån så var de ganska arga på apple.

Men ingen dualcore inte :/

Vi får väl se men det är inte otänkbart att intelprocessorerna först hamnar i bärbara och lågprismacar medan Apple kör vidare med IBM i sina workstationmacar, bra för Apple att ha fler processoreverantörer. Att IBMs ingenjörer är sura på Apple och vice versa spelar ingen större roll i det här läget processorerna är ju redan framtagna......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 23:46

"Vad är country kit ??"
Troligen svenska manualer och div. pappershandling, ev. kopplat till tangentbordet osv också. Kan vara speciella erbjudanden i olika länder också, typ internetacess eller dyl.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-08 17:22
Ursprungligen av Erik.dv:

"Vad är country kit ??"
Troligen svenska manualer och div. pappershandling, ev. kopplat till tangentbordet osv också. Kan vara speciella erbjudanden i olika länder också, typ internetacess eller dyl.

Tangenbord och strömkabel är väl det mest centrala i en country kit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 19:10

Nu har min order precis ändrat status till shipped. Väldigt spännande det här

Ursprungligen av ivar:

Nu har min order precis ändrat status till shipped. Väldigt spännande det här

Och Det blev Vad????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 21:11
Ursprungligen av ivar:

Nu har min order precis ändrat status till shipped. Väldigt spännande det här

Såååå jaaaa, klart man inte ska få spralla upp sig och vara glad.

Gissa?

Vad är det värsta som kan hända? Datorn är några dagar ifrån sitt nya hem... vad tror man inte kan hända? Jomen visst, klart ett paket värt ca 21.000kr kan slarvas bort.
Apple ringde nyss och beklagade men något led har sjabblat och mitt paket har plötsligt försvunnit. Någon postenkille är väl troligen jäkligt glad?
Blir till att vänta ca 2 veckor till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 01:10

Dual 2.0GHz PowerPC G5
1GB MB DDR400 (PC3200)-2X512
250GB Serial ATA-7200rpm
16x SD DL(DVD-R/CD-RW)
ATI Radeon 9650 XT w/256MB
56k V.92 Internal Modem-S
BT Module + AP Extreme-INT
Apple Keyboard & Mouse-S
MAC OS X-SWE
Country Kit-INTL

Lider med dig, borde du inte få nån form av rabatt eller något?

Det är väl inte posten som sköter leveransen utan TNT? Har du något tracking nummer kan du ju alltid ringa och kolla vart det har tagit vägen. Eller gå in på webben och följ din order.

Jag köpte min Powermac rakt över disk hos Macoteket..... Då fick jag ju den samma dag

1
Bevaka tråden