Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köper man billigast nya iBooken?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur skaffar man sig den nya iBooken billigast? Är de via apple.se? lutar åt 14" eftersom 12" inte har dvd-brännare. Sen vill jag ju ha 1 gb ram också.

Nån som vet? Köper man via USA så får man ju fel tangentbord..? och om man nu gör de, vad kostar de att byta tangentbord, och hur meckigt är de med ett amerikanskt tangenbord egentligen?

blir garantin helt giltig i sverige? kan man hämta ut en ibook beställd från apple.com på apple store i new york?

nått mer knas med att beställa från usa?

Ursprungligen av nightcrawler:

hur meckigt är de med ett amerikanskt tangenbord egentligen?

Är du en van skrivare och har gått skrivmaskinskurs på högstadiet funkar det ganska bra. Men det är lätt att skriva fel i synnerhet vad gäller -/+, å/ä/ö, &// (/)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-07 15:43

Angående utlandsköp: Jag har för mig att ett tangentbord kostar runt 1000 spänn + arbete. Men det var en muntlig uppgift jag fick för ett par år sedan när jag hade samma fundering. Apple har ett års världsgaranti på sina bärbara datorer, så det är ju lungt första året. Du förlorar det svenska konsumentköpskyddet vilket kan vara värt några hundralappar.

Jag köpte min iBook G4 1,2 Ghz i USA förra sommaren. Tanken var att jag skulle byta till ett svenskt tangentbord men jag lärde mig hantera det engelska så snabbt att jag helt enkelt struntade i att byta. Jag skriver iofs mycket både på svenska och engelska. På så sätt sparade jag ytterligare pengar. Det blev ju några tusenlappar billigare att handla i USA. Om man nu skulle byta till ett svenkst tangentbord kan det väl inte vara så svårt att göra själv. Eller måste man göra något mer än att lyfta bort det gamla och lägga dit det nya?

svar från macoteket angående att byta till svenskt tangentbord om man köpte i tex USA

"Hej,

Det gör vi inte och det är mycket svårt att få tag på. Apple har försökt motverka alla former av import genom att spärra dessa reservdelar. De kan bara beställas genom att uppge datorns serienummer (ett svenskt serienumer förstås) annars får man inte köpa.

Mvh,
Macoteket"

Jäkla Apple...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 11:20

Fast ett svenskt serienummer ska väl inte vara omöjligt att uppbringa?

nähä, varför inte då? om man köper en i usa får man väl inte ngt svenskt serienummer? enklare om du utvecklar ditt svar ngt så slipper man fråga den självklara frågan.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 17:15
Ursprungligen av nightcrawler:

nähä, varför inte då? om man köper en i usa får man väl inte ngt svenskt serienummer? enklare om du utvecklar ditt svar ngt så slipper man fråga den självklara frågan.

Vadå. Det är ju knappast olagligt och annu mindre moraliskt klandervärt att "låna" ett svenskt serienummer för att på så sätt beställa ett svenskt tangentbord till en utlandsköpt iBook. Jag ser det snarare som väldigt moraliskt klandervärt att förhindra detta. Ungefär som de olika regionerna till DVD.

Själv har jag en svenskköpt iBook som ska ersättas med en ny som kommer att inhandlas i Kanada. Antingen kommer jag då att ta mitt gamla tangentbord eller så kommer jag att försöka beställa ett nytt mha mitt svenska serienummer. Den självklara frågan är väl knappast så hemsk att den behöver smusslas med.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 17:20
Ursprungligen av -David-:

Vadå. Det är ju knappast olagligt och annu mindre moraliskt klandervärt att "låna" ett svenskt serienummer för att på så sätt beställa ett svenskt tangentbord till en utlandsköpt iBook. Jag ser det snarare som väldigt moraliskt klandervärt att förhindra detta. Ungefär som de olika regionerna till DVD.

Själv har jag en svenskköpt iBook som ska ersättas med en ny som kommer att inhandlas i Kanada. Antingen kommer jag då att ta mitt gamla tangentbord eller så kommer jag att försöka beställa ett nytt mha mitt svenska serienummer. Den självklara frågan är väl knappast så hemsk att den behöver smusslas med.

På spiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-08 19:58

med tanke på att en bra bit program är utvecklade för den engelskspråkiga marknaden, och dess kortkommandom dimensionerade för internationella tangentbord, tycker nästan internationella tangentbord är att fördra.

annars får man väl göra som min far - små klisterlappar på tangenterna som skiljer sig mest

hmm, ok. om man inte känner nån som har en ibook blir det ju såklart svårare..
hur löser man det då? för att få ett svenskt serienummer alltså. och vet nån vad det kostar att få ett nytt tangentbord?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 11:49

"gå över ån..."

1
Bevaka tråden