Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Just nu: Bygger om sökindex

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu indexerar vi om hela databaserna för att ge bättre sökresultat i fortsättningen. Detta är ett MYCKET tungt jobb för databasservern och tar upp till 12 timmar.

99mac kommer vara online som vanligt men ibland kan det ta längre tid än vanligt och sökningar kommer inte ge några vettiga resultat förrän indexeringen är klar.

Det går JÄKLIGT mycket snabbare med nya servern. Jag har väntat på att installera den innan vi indexerar om. Det här kommer inte ta 12 timmar

(redan 4000 inlägg indexerade av 500.000!)

32.000 nu. Ser ut som cirka 5-6 timmars jobb.

Förklarar varför jag inte hittade tillbaka till gamla diskussioner om GIMP.

Keep up the good work! Ni är värda mängder av beröm för arbetet ni lägger ner på 99mac.

Testa nurå - det måste ju vara klart nu (datorn står påslagen på jobbet). Vi bör få snabbare sökningar och bättre svar!

Ursprungligen av Björnström:

Testa nurå - det måste ju vara klart nu (datorn står påslagen på jobbet). Vi bör få snabbare sökningar och bättre svar!

Det var lite skillnad ja. Förra gången fick jag tre svar på sökningen "GIMP", nu fick jag tre sidor med svar. Och det märks att det går lite fortare.

Har ni fixat så sökningar ger vettigare svar? Tackar tackar.

Cool - då fungerade det ju!

*applåder*

Tackar, mycket efterlängtad funktion.

Hmm, vad sitter i 99mac servern nu? Antar att MySQL körs på en annan server pga av Darwins prestanda problem med just MySQL. Eller?

Jag bygger om "liknande diskussioner" nu också, tar nog några timmar. Eftersom sökresultaten blivit bättre bör ju liknande diskussioner-funktionen också förbättras. Ändrade lite på inställningarna också så att vissa saker prioriteras högre än andra. Exempelvis får trådar som har många inlägg högre relevans än obesvarade trådar osv.

Joakim: Japp, vi köpte en ny server för MySQL som vi installerade i måndags. Följde MySQL-teamets rekommendationer för snabb databasserver: dedicerad server, 3GB RAM, RAID-10 med 15.000rpm hårddiskar Ultra320 SCSI, gigabit nät till webbservern och snabb processor (Intel Inside™).

Ursprungligen av Björnström:

Jag bygger om "liknande diskussioner" nu också, tar nog några timmar. Eftersom sökresultaten blivit bättre bör ju liknande diskussioner-funktionen också förbättras. Ändrade lite på inställningarna också så att vissa saker prioriteras högre än andra. Exempelvis får trådar som har många inlägg högre relevans än obesvarade trådar osv.

Den håller fortfarande på och bygger om "liknande diskussioner". 8341 diskussioner uppdaterade nu...eftersom det finns över 70.000 stycken lär det väl ta några dagar till

Jag förstår inte hur "liknande diskussioner" kan fungera så dåligt som detta:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=81728

11.600 diskussioner nu - nio timmar senare. Oj, det här kommer ta tid...

21.300 diskussioner nu. Lär nog bli klart framåt fredag!

  • Medlem
  • 2005-08-09 10:56

Hihi det är alltid lika roligt att vänta på databaser Jag byggde en tabell från ca 180 miljoner samtal i natt.. För att luska reda på porterade nummer.. hittade nästan 400 000 så jag får la vara nöjd..

32.400 diskussioner nu.

Upptäckte att jag har passerat 12.000 inlägg också, värst vad mycket strunt man skriver

Den stannade på 36.573 inatt tydligen. Vi får nöja oss med dom första 50% av diskussionerna tills vidare...

1
Bevaka tråden