Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om bra .mp3-spelare med radio?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-07 16:41

Hej!

När tjejen nu fyller 30 så har hon önskat sig en Mp3-spelare med hårddisk. Vi har hela tiden varit inne på en iPod Mini, men när hon fick höra att den inte har radio, så var den tyvärr "ur leken".

Vad vill ni rekommendera för spelare som ÄVEN har radio - med bra mottagning. Vi tittade lite på ZEN Micro, men vissa på Pricerunner verkar inte gilla den. Dessutom kör vi enbart med iTunes, så den måste funka direkt med den.

Vi pratar ungefär samma prisklass som iPod Mini, men med radio och bra interface. Vad hittar vi då på smörgåsbordet? Ge gärna lite olika alternativ som vi kan kika närmare på. Spelaren kommer främst att användas till PC, men även till Mac - när vi väl får tummen ur och byta.

Hälsningar
Fredrik

Senast redigerat 2005-08-07 17:09
  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 17:45

Glöm inte mp3-spelande mobiler. SE k750 har en väldigt bra musikspelare med minneskort och radio. Har ingen själv, men kan rekommendera den.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-07 17:53

Varför inte göra som vi andra kör iPod och ska man ha radio får man ta mobilen, finns ju med radio för under 2kkr.

  • Medlem
  • 2005-08-07 18:07

Njae...fast nu var jag på jakt efter en Mp3-spelare med inbyggd radio....i en mp3-spelare. Det är en present ser ni....

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-07 19:04

denna iPod add-on'en kan vara en lösning
...men helt plötsligt går du nästan och bär på två ting...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 19:05

tror inte du kommer få så många seriösa svar här, det är ju trots allt ett mac forum och som vi alla vet har inte ipodden radio den lilla iRivern har väl radio och 5 GB? tror den heter H10. Ungefär i samma prisklass.

//Macke

  • Avstängd
  • Västerås
  • 2005-08-07 21:02

Sikta in er på SonyEricssons nya W800i

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 19:47
Ursprungligen av JAG:

Sikta in er på SonyEricssons nya W800i

Ja, en W800i blir en perfekt MP3 spelare, Radio och som grädde på moset en bra kamera och självklart en telefon.

Har testat den nu en vecka och det är en kanontelefon med mycket bra lurar för att lyssna på radio eller MP3 musik.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-07 23:01

iRiver har bra radio.

  • Medlem
  • 2005-08-08 00:02

Tänkter du på denna då?

http://www.irivernordic.com/system/search/product.asp?id=34&container=2&

Men fler borde väl finnas?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 01:36

skaffar man inte mp3-spelare för att själv kunna bestämma vad man vill lyssna på?, är det särskilda program hon gillar så finns ju podcasts

Ursprungligen av MB1256:

skaffar man inte mp3-spelare för att själv kunna bestämma vad man vill lyssna på?, är det särskilda program hon gillar så finns ju podcasts


En mp3-spelare med radio skaffar man väl för att man vill kunna lyssna på radio ibland..?

Ursprungligen av Alphonze:


En mp3-spelare med radio skaffar man väl för att man vill kunna lyssna på radio ibland..?

njae. vill man kunna lyssna på radio och njuta anständigt ljud och mottagning och bibehålla hyffsad bärbarhet finns bara, endast och enkom ett alternativ:
Grundig YBP2000 Den kostar dryga tusenlappen och mäter 142x92x35mm, väger 400 gr med batterier och är alltså duktigt större än en normal mp3-spelare men detta faktum förlåtes av den underbart höga ljudkvaliteten.

  • Medlem
  • 2005-08-08 17:52
Ursprungligen av David Slättne:

njae. vill man kunna lyssna på radio och njuta anständigt ljud och mottagning och bibehålla hyffsad bärbarhet finns bara, endast och enkom ett alternativ:
Grundig YBP2000 Den kostar dryga tusenlappen och mäter 142x92x35mm, väger 400 gr med batterier och är alltså duktigt större än en normal mp3-spelare men detta faktum förlåtes av den underbart höga ljudkvaliteten.

Lyssnar man bara på P1 (på radio) står man ut med ganska mycket. Det är inte mycket musik på radio jag står ut med...

Ursprungligen av Baron:

Lyssnar man bara på P1 (på radio) står man ut med ganska mycket. Det är inte mycket musik på radio jag står ut med...

jo iofs gör man väl det. Men det finns allt för många skitradiomoduler därute. Somliga är inbyggda i diverse Walkmen eller andra mp3-spelare, somliga säljs som separata promenadradiodosor. Alltför ofta lider de av så taskig mottagning att man som P1-lyssnare får hålla tillgodo med ofullständiga meningar och trasiga sammanhang. Flera är de grannar som undrat vad jag håller på med när de sett mig gå i sidled varvat med en och annan piruett för att helt plötsligt stanna upp och ev ta några steg tillbaka. Jag har iofs pysslat med pantomim och gatuteater en gång i tiden men i de här fallen visar det sig att jag försökt kombinera en promenad med ett lunchekolyssnande... till mångas obromsade glädje!

  • Medlem
  • 2005-08-08 08:39

Det är väl klart att det måste finnas någon mer mp3-spelare som har radio, men för övrigt håller samma kvalisort som iPod Mini - OCH - som går att använda tillsammans med iTunes...eller är det bara iPod som funkar där? Jag betonar att produkten främst ska köras med iTunes i Win. Vad tror ni förresten om iRiverns jag länkade till?

Tack för tipsen...släng gärna fram mer.

/fredrik

Jag måste säga att jag inte har jättekoll på mp3spelare, men jag är tveksam till att det finns nån annan mp3spelare som går att synka med iTunes. Man kan såklart använda iTunes som musikuppspelare ändå, och lägga in låtarna i mp3spelaren på annat sätt.
iRivern tror jag är en ok spelare, bättre än zen micro i alla fall.

  • Medlem
  • 2005-08-08 10:50

Övertalad!

Jag lyckades övertala damen om att iPod Mini är en grymt duglig MP3-spelare, så det blir en sådan vi kommer att köpa. Vi behöver däremot hitta nya lurar då hon vill ha utanpåliggande lurar, men ej för stora. Klurar på om Koss Porta Pro är bra? De täcker ju inte hela örat (precis som hon vill ha det) och ska ju fortfarande vara jättebra. Klurar bara på om de ger för mycket bas för hennes smak. Vad finns det mer för lurar i den klassen?

Fredrik

Antagligen skulle du få bättre svar på ipod.se men jag kan iaf rekommendera sennheiser px100 om man vill ha en öppen lur och px200 om man föredrar en sluten hörlur.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 15:57

Angående lurarna finns det inte några som kan mäta sig mot Koss lurarna i den prisklassen, det ända jag har emot dem är väl utseendet men vill man i första hand ha bra ljud är det ett utmärkt val. Sen är ju smaken olika från person till person.

//macke

  • Medlem
  • 2005-08-08 16:39

Nu sitter vi här med den fina, turkosa iPod Minin. Då vi kör på PC så sitter man ju med hjärtat i halsgropen vid firmwareuppdatering, laddning osv - man vet ju aldrig.

Nu håller den på att laddas här, men när jag går in i iTunes 4.9 så står det fortfarande att det inte är någon enhet ansluten. Samtidigt blinkar "do not disconnect" på displayen, men detta beror väl på att den vill ladda i frid första gången.

Men men..vi får la hoppas att iTunes hittar den nästa gång jag drar ur och sätter in USB-kabeln. Den har ju redan hittat själva enheten, det ser man ju i listen längst ner.

Jag var ju tvungen att omstarta Windows (såklart) ... men det har nog mindre med saken att göra tror jag...

Fullt normalt?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Nu sitter vi här med den fina, turkosa iPod Minin. Då vi kör på PC så sitter man ju med hjärtat i halsgropen vid firmwareuppdatering, laddning osv - man vet ju aldrig.

Nu håller den på att laddas här, men när jag går in i iTunes 4.9 så står det fortfarande att det inte är någon enhet ansluten. Samtidigt blinkar "do not disconnect" på displayen, men detta beror väl på att den vill ladda i frid första gången.

Men men..vi får la hoppas att iTunes hittar den nästa gång jag drar ur och sätter in USB-kabeln. Den har ju redan hittat själva enheten, det ser man ju i listen längst ner.

Jag var ju tvungen att omstarta Windows (såklart) ... men det har nog mindre med saken att göra tror jag...

Fullt normalt?

/Fredrik

Jag hade liknande problem då jag för några månader köpte min andra iPod, det slutade med att jag fick skicka in den och fick en ny. Hoppas du inte har samma otur...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 17:30

har för mej att du måste installera ipodprogramvaran som finns på skivan du fick med. Sen ska det bara vara att trycka in den och den ploppar upp i itunes.

  • Medlem
  • 2005-08-08 17:40

Hmm...

Gjorde exakt det som programmet bad mig att göra efter att jag slängt in CD-skivan.

1) Formaterade den (och då antar jag att den formateras rätt)
2) Uppdaterade den
3) Fortsätter att ladda den

Grejen är bara den att det i manualen står att jag samtidigt som jag laddar den kan föra över låtar från iTunes 4.9 - men det är där den inte dyker upp.

Men jag får väl prova att nollställa iPoden när den väl är fulladdad. Just nu kan jag inte göra något med den sålänge meddelande om "do not disconnect" är framme.

Jo..en annan grej..ska inte batteriets symbol "fyllas på" medans den laddas. Har iofs bara laddat i någon timme nu, men jag ser ingen skillnad *jämför med min T630 mobil*

/fredrik

Ps. Jo..har även postat på Ipod.se med.
Ds.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 18:01
Ursprungligen av Nifo:

Hmm...

Gjorde exakt det som programmet bad mig att göra efter att jag slängt in CD-skivan.

1) Formaterade den (och då antar jag att den formateras rätt)
2) Uppdaterade den
3) Fortsätter att ladda den

Grejen är bara den att det i manualen står att jag samtidigt som jag laddar den kan föra över låtar från iTunes 4.9 - men det är där den inte dyker upp.

Men jag får väl prova att nollställa iPoden när den väl är fulladdad. Just nu kan jag inte göra något med den sålänge meddelande om "do not disconnect" är framme.

Jo..en annan grej..ska inte batteriets symbol "fyllas på" medans den laddas. Har iofs bara laddat i någon timme nu, men jag ser ingen skillnad *jämför med min T630 mobil*

/fredrik

Ps. Jo..har även postat på Ipod.se med.
Ds.

Om du inte redan gjort det - testa att köra en reset på iPoden (ha den igång, håll in Menu och mittenknappen tills skärmen släcks, blir blank och äpplet kommer fram).

  • Medlem
  • 2005-08-08 18:20

Kommer spelaren att laddas även om jag stänger av den stationära datorn den är ansluten till?

Så...det här är inte normalt? =/ Får väl prova att nollställa den, men det bör man väl kanske göra först efter att den blivit fulladdad? Hur var det med indikation på laddning...skulle batteriet "byggas på" ?

Tack!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-08-08 19:00

Neeej...batterimätaren verkar inte växa. Mummel...ska den här förbudsikonen blinka och ska det stå som det gör? Hajjar nada.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 19:42

spelaren kommer inte laddas om du stänger av datorn som du laddar genom.
provat att unmounta enheten och köra reset som jag skrev om där uppe? problemet känns nämligen bekant

  • Medlem
  • 2005-08-08 23:21

Måste säga att allt har löst sig. När batteriindikatorn visade fullt så stängde jag bara av och satte på den trots den varnande texten. Nu funkar den dunder! Tjejen klurar dock på att senare skaffa nån radio-del som nåt företag tillverkade. Jaja..vi är nöjda för stunden i alla fall. Tack!

/Fredrik

1
Bevaka tråden