Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik! G4:an vägrar starta efter minnesuppgradering!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha satt i två extra 512minnen (totalt fyra) så vägrar datorn att starta! det enda som händer är att den ger ifrån sig ett pip och lampan börjar blinka.. hjälp!

Öppna datorn, dra ut sladdarna(alla) och håll inne knappen brevid batteriet i några sekunder, sen ska allt funka.

hur ser barreiat ut och var sitter det?

ok, antar att det lilla runda batteriet är det du menar, men jag hittar ingen knapp?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 21:00

Här finns en bild. PMU button uppe till vänster. Om det nu är en powermac g4 du har...

nu har jag satt tillbaka minnena jag hade i från början och tryck ner pmu resetknappen i några sekunder och den vägrar fortafarande att starta! kan jag ha sabbat hela datorn nu?!

japp.. tog ut dom nya och satte tillbaka dom gamla. får väl åka till macoteket eller nåt o be om hjälp..
hursomhelst, är det någon som vet om hela datorn kan vara paj nu eller om det bara handlar om att sätt i minnena rätt?

sitter dom verkligen i riktigt då?
se till att dom där plast-hållarna är på sin plats i minnenas hål.
du har väl inte t ex tagit handen på moderkortet och lutat dig ner mot matorn och knäckt allt?(bara ett skämt)

-men som du kanske vet så är elektroniska komponenter väldigt känsliga för statisk elektrisitet.

Jag tror inte du har dödat datorn. Du har nog bara satt minnena på fel håll eller inte satt in dom ordentligt.

Testa och ta ur dom, sätt i dom igen och se till att dom verkligen snäpper på plats. Om jag inte missminner mig så är dom självstängande. DVS, om du sätter dom på rätt sätt så skall hållarna stänga sig själva. Man kan behöva ta i lite grann (inget övervåld)

Och, ja elektroniska komponenter är känsliga för statisk elektricitet. Men det krävs en hel del för att döda en komponent. Hittills har jag inte lyckats.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-07 23:25
Ursprungligen av ghost9999:

Jag tror inte du har dödat datorn. Du har nog bara satt minnena på fel håll eller inte satt in dom ordentligt.

Testa och ta ur dom, sätt i dom igen och se till att dom verkligen snäpper på plats. Om jag inte missminner mig så är dom självstängande. DVS, om du sätter dom på rätt sätt så skall hållarna stänga sig själva. Man kan behöva ta i lite grann (inget övervåld)

Och, ja elektroniska komponenter är känsliga för statisk elektricitet. Men det krävs en hel del för att döda en komponent. Hittills har jag inte lyckats.

Ta ur minnena igen, starta datorn. Om det inte går =(
Du kan knappast sätta i minnena på fel håll, men modulerna kan ju vara trasiga?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-15 16:38

Om du inte fått igång den ännu. Har du testat att trycka på KUDA(stavning?) knappen?

1
Bevaka tråden