Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Registera domän - men ej skaffa hotell?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-23 14:48

Om man vill säkra ett domännamn men vill inte binda upp sig på något hotell ännu var beställer man det då billigast?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-23 15:04

Borde vara på www.loopia.se, det går bra att parkera domänen och i alla fall i höstas tog de mindre betalt än NIC-SE gör (dvs de gick back på att man registrerade domännamn där, antagligen för att locka webhotellkunder).

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-23 17:23

Låter sannolikt, Loopia är billiga på att regga .se. Men gäller det vanliga internationella domäner kan du kolla exempelvis www.directnic.com, de är bra och inte så dyra.

Anledningen till att jag tipsar om directNIC är att det finns å mycket uslare ställen att regga på. NetSol är kassa som fan på kontohantering, och Joker är hemska likaså

B-one reggar hos Joker vet jag. Hur som helst, directNIC har jag själv gått över till eftersom det är ett bra ställe, sen att man kan hitta några tior billigare på annat ställe med lika bra service får vara en femma inte värd letandet, so to say :>

Sen kan du ju muppa www.zoneedit.com för att koppla din domän till någon temporär webserver eller URL (forwarding). Gratis alltså, funkar fint.

Ursprungligen av rAWTAZ:

Låter sannolikt, Loopia är billiga på att regga .se. Men gäller det vanliga internationella domäner kan du kolla exempelvis www.directnic.com, de är bra och inte så dyra.

Anledningen till att jag tipsar om directNIC är att det finns å mycket uslare ställen att regga på. NetSol är kassa som fan på kontohantering, och Joker är hemska likaså

B-one reggar hos Joker vet jag. Hur som helst, directNIC har jag själv gått över till eftersom det är ett bra ställe, sen att man kan hitta några tior billigare på annat ställe med lika bra service får vara en femma inte värd letandet, so to say :>

Sen kan du ju muppa www.zoneedit.com för att koppla din domän till någon temporär webserver eller URL (forwarding). Gratis alltså, funkar fint.

hur funkar det där?
tar inte enompekning flera dagar, upp till flera veckor?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-23 08:47
Ursprungligen av blodsugare:

hur funkar det där?
tar inte enompekning flera dagar, upp till flera veckor?

Max 48 timmar. Vanligtvis mycket snabbare!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-23 09:32
Ursprungligen av Rasmus:

Max 48 timmar. Vanligtvis mycket snabbare!

Beror på.
Dom allra flesta ligger däromkring.
Bredbandsbolaget uppdaterar inte sitt DNS-data lika ofta tydligen.
Senast tog det 8-10 dagar innan dom hittade en ny domaän, ca en vecka efter alla andra ISP.
Men det är ju undantag, förstås....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-21 01:06
Ursprungligen av Danne V:

Beror på.

Ja, på vilket TTL-värde som du har på din domän.

Ursprungligen av Danne V:

Dom allra flesta ligger däromkring.
Bredbandsbolaget uppdaterar inte sitt DNS-data lika ofta tydligen.
Senast tog det 8-10 dagar innan dom hittade en ny domaän, ca en vecka efter alla andra ISP.
Men det är ju undantag, förstås....

Nej, så fungerar det inte. Du kan inte styra över när din ISP ska uppdatera sina DNS:er - det styrs av den ovan nämnda TTL:n. Om det tar 8-10 dagar så beror det på att TTL:n var satt till 10 dagar och du, eller någon annan, hade refererat den domänen så den hade hamnat i din dators eller din ISP:n cache. Svårare än så är det inte.

Vad många inte verkar känna till är att en ompekning kan gå på minuter som man planerar lite genom att korta ned TTL succesivt dagarna innan ompekningen. När sedan själva ompekningen ska ske har man i regel satt ned den till 5-15 minuter. Sedan går ompekningen snabbt för alla parter då den korta TTL:n innebär att ingen sitter med cachad information med en TTL på, säg, en vecka.

Gör rätt så går det bra - gör fel och så går det dåligt. DNS är inget hokus pokus med ISP:er som har "långsamma" DNS:er. RTFM gäller även här.

Ursprungligen av frazze:

Ja, på vilket TTL-värde som du har på din domän.

Har vi inte redan haft den här diskussionen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-21 11:42

Indeed we have Jag ska nog i fortsättningen länka till mitt gamla svar istället för att upprepa mig som en sönderrepad skiva...

Jag gick in för att registrera ett domännamn men förstår inte riktigt hur man gör?
Dom vill ha DNS av mig var hittar jag det och hur kopplar jag till min mac.se adress?

Sorry om det är nybörjarfrågor;)

Kom på en sak till:

Det är en .com adress. Ska jag registrera denna helst hos Loopia 29kr eller ska jag ta billigdoman för 1kr.
Det är ju nästan inga pengar på någon av dom så vilken är att föredra? Bättre villkor och så?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-29 00:03
Ursprungligen av TERdON:

Borde vara på www.loopia.se, det går bra att parkera domänen och i alla fall i höstas tog de mindre betalt än NIC-SE gör (dvs de gick back på att man registrerade domännamn där, antagligen för att locka webhotellkunder).

Vad innebär parkera? Kostar det ändå?

Är det fortfarande loopia som rekommenderas för att registrera utan webbhotell?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-23 09:33

Otroligt nöjd med loopia...

Regga din domän, gör en redirect av epost till ditt.namn@dindomän.se till din vanliga epostadress och det funkar relativt direkt, gör en redirect/forward av http-trafik till www.dindomän.se och låt den peka på din mac.se/user-webbplats... - allt ingår i registreringsavgiften...

Kan man göra hur många länkade webadresser som hellst?
Ska göra det för en förening och skulle vilja att alla fick en egen adress länkad

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-20 15:30
Ursprungligen av Viktor Eliason:

Kan man göra hur många länkade webadresser som hellst?
Ska göra det för en förening och skulle vilja att alla fick en egen adress länkad

Vet inte riktigt hur du menar men vill du att alla medlemmar skall ha en egen webadress under din domän - typ www.dindoman.se/kalle vidarelänkas till kalles teliasidor medan www.dindoman.se/olle vidarelänkas till Olles bredbandssidor så tror jag att det fungerar utmärkt på Loopia...

Ursprungligen av Viktor Eliason:

Kan man göra hur många länkade webadresser som hellst?
Ska göra det för en förening och skulle vilja att alla fick en egen adress länkad

Jag har för mig att det ska gå att göra enl följande kostnadsfritt: kalle.dindoman.se och olle.dindoman.se ...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:02

Reggade min brandgul.nu address där i våras och det var billigast då. Fungerar enkelt med omdirigering av domän och e-post.

Nu har de dessutom sänk priserna, + att ett 100Mb webhotell kostar 4kr första året. (kom ihåg att säga upp det 3 månader innan bara)

domänpriser: http://www.loopia.se/domannamn/priser/

Ursprungligen av Peacerich:

Reggade min brandgul.nu address där i våras och det var billigast då. Fungerar enkelt med omdirigering av domän och e-post.

Går detta även att göra vid .com domänregistreringar?

Ursprungligen av EricBradley:

Går detta även att göra vid .com domänregistreringar?

Det fungerar likadant för alla domäner registrerade hos loopia.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-20 15:38
Ursprungligen av Sten_n:

Om man vill säkra ett domännamn men vill inte binda upp sig på något hotell ännu var beställer man det då billigast?

Om .com .net .nu .org och dyl duger och inte behöver vara .se kan jag rekomendera godaddy. Visa är enda betalningsättet om man inte är i usa tror jag men de var rätt billiga de. Inte dyrt heller att skaffa mail etc. Kommer inte ihåg vad som inkluderades i billigaste paketet kan ha varit endast domänet.

http://www.billigdoman.se/ 1kr styck nu iallf

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 15:57

loopia är ju ett webhotel(!) Var det inte reggning utan hotel vi snackade om? I så fall kan jag rekomendera http://register.com/ -- har använt dom flertal ggr. Enkelt att regga och bra att ha att göra med.

/jensa

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-21 17:53
Ursprungligen av schmuck:

loopia är ju ett webhotel(!) Var det inte reggning utan hotel vi snackade om? I så fall kan jag rekomendera http://register.com/ -- har använt dom flertal ggr. Enkelt att regga och bra att ha att göra med.

/jensa

Visst är Loopia ett webhotell [sic], men de har även en tjänst för domännamnsregistrering. Faktum är att de ligger någonstans typ topp tre i Sverige förra året. Förmodligen beroende på att de sponsrade delar av registreringsavgiften (för att locka webhotellkunder, troligen).

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 12:11

För com, net och org kan jag rekommendera namecheap.com. Har reggat ett flertal domäner där. Bra priser och bra administrationsmöjligheter för redirects, pekare, MX m.m.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-07 21:19

Även jag har registrerat många domännamn. För .se namn rekomenderar jag loopia som absolut bäst och billigast. 99kr(+moms) för en .se domän kostar det idag. Omdiregering av www och epost och sånt är gjort där under bara ett par minuter. För .com/net/org domäner har jag alltid använt namecheap.com - som har en helt suverän kontrollpanel för allt du kan tänkas vilja göra med din domän. Senaste .com registrerade jag dock hos loopia, då det denna gång var samma namn som .se och .com - och hos loopia är det billigt nu också. Men min åsikt är att namecheaps kontrollpanel och support är ljusår bättre än loopias, så internationella domäner kommer jag fortsätta med att registrera hos namecheap och .se hos loopia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 22:31

Jag tar upp tråden 7 månader senare…

Är loopia fortfarande att rekommendera för registrering utan hotell?

Ja!

De är ett företag som har funnits ett tag, de har en "rejäl" känsla och jag har inte lyckats hitta något som jag saknar i kontrollpanelen för domännamnet.

Loopia är mycket bra. Deras priser är i klass med amerikanska sajter. Och när det gäller .se så säljer de med förlust till och med, så det kan knappast bli billigare.

Jag har köpt ett gäng .se och även en .eu genom Loopia och det har fungera utmärkt. .com/.info m.fl. brukar jag köpa genom Namecheap, de är bra priser, fungerar utmärkt (reggas i samma sekund som man betalar) och så har dom whoisguard-funktion så man minskar risken för spam.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 11:22

Har också loopia bara för dns, funkar perfekt för mig.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-08 11:32

Återupplivar tråden...

Nu har det gått mer än 48 h sedan jag pekade om min reggade domäns dns (Loopia) till Oderlands webhotell, men fortfarande når man inte fram via webläsaren!

Inte så hemma på detta, kan det ta längre än 48h? Enligt Loopia ska det ta mellan 24-48 h... eller ligger allt cachat på andra namnservrar?

Bevaka tråden