Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk utan AirPort.kort?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac från 2001 utan Airport kort i som står och skräpar, skulle vilja koppla upp den mot studentkorridorens trådlösa nätverk. Har redan fått det att fungera med hjälp av en Airport utrustad iBook, men vill slippa ethernet kabeln. Går det?

Har kollat runt lite på Internet, men hittar INGET som säger om det går eller inte.
Funderar på att skaffa en AirportExpress station för att förlänga nätverket ut i trädgården. Kan jag samtidigt koppla en ethernet kabel mellan iMac'en och Express stationen för att på så sätt koppla upp den mot nätverket?

/Gustaf

Senast redigerat 2005-08-05 19:59
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 20:25

Tyvärr verkar det som att om man har en Mac är det endast Apples AirPort-kort som fungerar. Kan vara svårt att få tag på ett "gammalt" (11 MBit).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 20:29

Upp till en Selma är nog kanske, möjligen värt pengarna...

så det fungerar inte alls att koppla ihop iMac'en och Express'en och på så sätt komma åt nätverket?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 21:41
Ursprungligen av digitalbob:

så det fungerar inte alls att koppla ihop iMac'en och Express'en och på så sätt komma åt nätverket?

Det går bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 11:43
Ursprungligen av Schuckert:

Det går bra.

Say what? Det går inte alls bra, åtminstone inte för mig, men då stödjer min primära wlan-accesspunkt den här nymodigheten för att fölänga nätverk, så det kanske kan ha med det att göra.

Ursprungligen av Schuckert:

Det går bra.

så du menar jag kommer komma åt airport nätverket med imacen somm inte har ett airport kort genom att koppla imacen och en airportexpress med en ethernetkabel?
jag har noll koll på det här med nätverk. och vill inte lägga ut pengar i onödan. om det här garanterat inte fungerar så lägger jag pengarna på ett airportkort till imacen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 10:26
Ursprungligen av digitalbob:

så du menar jag kommer komma åt airport nätverket med imacen somm inte har ett airport kort genom att koppla imacen och en airportexpress med en ethernetkabel?
jag har noll koll på det här med nätverk. och vill inte lägga ut pengar i onödan. om det här garanterat inte fungerar så lägger jag pengarna på ett airportkort till imacen.

När produkten lanserades, gjorde vi ingående tester vad den klarade av och ett av scenarierna var att ansluta en grupp maskiner till ett Airport-nätverk genom APX:n. Det går att ställa in bryggfunktion i den och det är ju vad du vill ha. Jag skall plocka hem en APX nästa gång jag är på jobbet och kolla en extra gång.

Ursprungligen av Schuckert:

När produkten lanserades, gjorde vi ingående tester vad den klarade av och ett av scenarierna var att ansluta en grupp maskiner till ett Airport-nätverk genom APX:n. Det går att ställa in bryggfunktion i den och det är ju vad du vill ha. Jag skall plocka hem en APX nästa gång jag är på jobbet och kolla en extra gång.

det vore schysst. man tackar för hjälpen..

Hittade en USB adapter för under £20 från BELKIN,

Wireless High Speed Mode USB Adapter

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201576&pcount=&Product_Id=203472&Section.Section_Path=%2FRoot%2FNetworking%2FWirelessNetworking%2F80211gWi%2E%2E%2Etworking%2F

Men jag tackar och bockar för hjälpen ändå...

/Gustaf

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-22 10:43
Ursprungligen av digitalbob:

Hittade en USB adapter för under £20 från BELKIN,

Wireless High Speed Mode USB Adapter

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201576&pcount=&Product_Id=203472&Section.Section_Path=%2FRoot%2FNetworking%2FWirelessNetworking%2F80211gWi%2E%2E%2Etworking%2F

Men jag tackar och bockar för hjälpen ändå...

/Gustaf

Frågan är om du får den att funka. Vet du om det finns drivrutiner till Mac? Hoppas det löser sig! Om det funkar köper jag en likadan.

Ursprungligen av digitalbob:

Hittade en USB adapter för under £20 från BELKIN,

Wireless High Speed Mode USB Adapter

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201576&pcount=&Product_Id=203472&Section.Section_Path=%2FRoot%2FNetworking%2FWirelessNetworking%2F80211gWi%2E%2E%2Etworking%2F

Men jag tackar och bockar för hjälpen ändå...

/Gustaf

Vem saluför den i Sverige? Har inte hittat någon som har den.

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Vem saluför den i Sverige? Har inte hittat någon som har den.

Du jag är ledsen, eftersom jag bor i england så är det där jag köpt den ifrån..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 23:44

Du kan ju använda en usb-adapter, typ Dlink DWL122

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 11:27

Jag tror att man kan sammanfatta det hela med att det fungerar att använda AirPort Express för att ansluta en eller flera datorer till det trådlösa nätverket, men bara om din huvudbasstation stödjer WDS (Wireless Distribution System).

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 12:15
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Jag tror att man kan sammanfatta det hela med att det fungerar att använda AirPort Express för att ansluta en eller flera datorer till det trådlösa nätverket, men bara om din huvudbasstation stödjer WDS (Wireless Distribution System).

Det fungerar utan också, både som brygga och router.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 13:10
Ursprungligen av Schuckert:

Det fungerar utan också, både som brygga och router.

Hurdå? Jag får det inte att funka i varje fall.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-18 21:46

Hur får man macen att förstå att den ska köra nätverket via USB då? Det alternativet finns ju inte i nätverksmenyn. Endast trådlöst via airport, eller ethernet eller via modem. Jag har nämligen samma problem där jag försöker få min iBook att koppla upp nätet via USB/Bluetooth (annan tråd utan svar!)

/Mikael

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-22 11:03

D-link DWL-122 USB-adapter fungerar med följande drivrutin (1.4.7):
http://www.dlink.com.sg/products/support.asp?pid=175#drivers

Ledsen att det har tagit ett tag, men nu har jag skaffat Belkin's USB Adapter..
Fast ur färpackningen fungerade den inte. och det var inte direkt lätt att hitta drivrutinerna heller
men jag hittade det här inlägget på http://forums.macosxhints.com/ idag..

http://web.belkin.com/support/downl...oad=1624&lang=1

i found this... works on my iMac G3 and that was the last Mac that needed to be connected to the wireless network great!

i just bought the thingy today to find out that it didn't work. i looked at the driver list, but there wasn't one for OSX. pretty weird. it didn't work with older drivers and it's didn't work with airport. then i checked again on the website for drivers (but went to my local site; the .nl) and i looked.. there were two links. one for the F5D7050 and one for the F5D7050-V2... so i click the second, the V2, one becuase a special sticker on my package says: "2000". NOTHING! then i did the normal one and I found a driver for OSX 10.3 whooooo. I know it's for the old one, but i went ahead and installed it and it worked flawlessly!

1. download the file and get it to the destination computer (disk, cd, wired)
2. place it in your hard drive folder; not desktop (to prevent weird problems.. just in case )
3. connect the belkin thingy to a powered usb-port. keyboard won't work.
4. double click the installer (the .mpkg file) and run it
5. install the files, the standard installation is good, haven't checked the alternate one and do what the screen says
6. restart your mac when the system asks you too.
7. once you are booted again the belkin utiliy will open and register with the wireless network through DHCP... easy as pie. between computers work now, but the internet does not.
8. go to the system preferences >> network
9. it will beep about a new network adapter. click add and then click on APPLY or APPLY NOW.
10. close the belkin utility, it's no longer needed
11. fire up safari and type www.google.com and start googling

p.s. the name of the thing is "ethernet something (en1)". i changed the "(en1)" to "(BELKIN)" to make it easy for me to seethe belkin thing in the system prefs. this is not needed

anyway.... have fun having wireless access to the net with this new thingy! ow and honor me like a young god

Det fungerar hur bra som helst, ibland till och med snabbare än min polares AirPort.. *skutt*

/Gustaf

1
Bevaka tråden