Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ultimata externa HDn till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har beställt en sån här:
http://eshop.macsales.com/shop/ministack/

ska bli intressant o se hur den funkar. passar ju perfekt in under mac minin som är på ingång.

finns ju fläkt i den ifall man skulle behöva, o så en stor fläns.

lite konstigt att den inte saluförs i sverige.

Herrans vad billig den är!

hyffsat i alla fall, speciellt med tanke på vad man får med. med feedex frakt osv. så blev det 1050 kr för en tom, utan hårddisk (känns säkrare att köpa den på hemmaplan). sen kan man ju alltid åka på tull o moms, men på 1000 kr blire inte så blodigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 08:57

Skulle vara kul med lite information om hur den låter etc. Och hur mycket du får betala totalt (när frakt etc. är pålagt) Är grymt sugen på en själv. Har tittat på alla de alternativen som finns på webben idag och detta måste var den absolut mest prisvärda.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 11:35

laCie har också några liknande mac mini hårddiskar .

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 13:25

Lacie är dyrare. Går bara att köpa med hårddisk i och har vad jag förstått ingen inbyggd hub för FW och USB. Så kan man ju diskutera huruvida man vill ha en stor lacie logga på fronten. Och med tanke på ljud från fläktar och dylikt så kan man ställa fläkt hastighet på "ministack" eller vad den nu kallas (olika återförsäljare har olika namn på den).

1050 fick jag betala emd frakt o allt för en utan hårddisk, 1050 kan räcka för att tullen inte ska ta den. OM jag får tulla för den så hamnar den på runt 1400 kr med frakt men utan hårddisk. med motsvarande hårddisk som sitter i lacie versionen så lär den bli lite dyrare (250 gb lacie komemr kosta typ 1995 kr), dock så har lacie diskarna ingen hubb, firewire versionen har bara möjlighet att stckas, usb versionen inte ens det. sen ställer jag mig tveksam till att ställa den under minin, visst har den en luftspalt imellan, men ändå. denna, ministack, har ju usb hubb, firewire hubb, o fläktstyrningen är desutom temperaturstyrd. man sätter fast en sensor på hårddisken. man ska oxå veta att under denna ministack äre en fläns, som säts på hårddisken, mycket av värmen försvinner nog där, så fläkten måste nog inte arbeta så mycket.

att läsa lite om den:
http://miniplus.blogspot.com/2005/07/my-first-mini-addition.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 15:51

För mig är ljudnivån mycket viktigt så rapportera gärna hur den låter.

jepp, det kommer. lägger man små distanser mellan minin o ministack o plockar bort fläkten så har du samma kyning som lacien, eller snarare bättre då du fortfarande har flänsen

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 10:37

Ser fram emot rapporter när du fått din burk....

Om jag var som ni skulle jag vänta i åtta dagar och spara några kronor, jag har en "känsla" av att det kommer något liknande till Sverige då (billigare och med svensk garanti dessutom)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 12:19
Ursprungligen av Björnström:

Om jag var som ni skulle jag vänta i åtta dagar och spara några kronor, jag har en "känsla" av att det kommer något liknande till Sverige då (billigare och med svensk garanti dessutom)

Blir knappast billigare än ett köp ifrån usa tyvärr.

Ursprungligen av Cappachino:

Blir knappast billigare än ett köp ifrån usa tyvärr.

Snarare för att sponsra Björnis & co. Den mannen har många järn i elden ska du veta.

Ursprungligen av Cappachino:

Blir knappast billigare än ett köp ifrån usa tyvärr.

Nu är jag för tidigt ute men 895kr är väl billigare än 1050kr som det står ovan? Och då med svensk garanti? Då kan du hämta den hos MacForum, InLife eller någon annan och klämma på den innan köpet.

Ps. Du trodde väl inte att Newertech tillverkade chassit?

Ursprungligen av Björnström:

Nu är jag för tidigt ute men 895kr är väl billigare än 1050kr som det står ovan? Och då med svensk garanti? Då kan du hämta den hos MacForum, InLife eller någon annan och klämma på den innan köpet.

Ps. Du trodde väl inte att Newertech tillverkade chassit?

haha, nä det trodde jag inte, då även iomega släpper den i början av september. självklart med iomegas logga.

självfallet hade jag gärna köpt den i sverige, men då ingen talar om det så äre ju inte lätt att veta.lätt att vara efterklok.
vilka äre föresten som tillverkar dessa? kan ju alltid vara intressant o veta

äre inte du som har speedmania? eller gör du bara mycket reklam för dem? (har läst lite andra trådar, o du har ofta berättat om nyheter från dem). mailade nämligen dit först o hörde om deras produkter, det var 5-6 dagar sen, fick automatiskt svarsmail att de snart skulle besvara min fråga, sen har det varit knäpptyst från speedmania. service

Senast redigerat 2005-08-07 16:33

Härligt att någon vågar vägra en ful logo på fronten. Är det bara jag/bilden, eller skiljer sig dess kulör lite från mac mini?

Det har hänt en massa på Speedmania som ännu inte är officiellt, därav en massa hysch-hysch och min flytt till Malmö

Måndagen den 15:e kommer det upp all information kring detta. Speedmania är/var mitt företag och vi hade både försäljning till slutkunder (du) och återförsäljare. Hanteringen av kundtjänst/support mot slutkunder har inte gått något vidare, det är helt otroligt vad frågor det kommer in. Låt oss ta den diskussionen om någon vecka när allt är officiellt. (ni tvingar ju mig att avslöja massa hemlisar nu)

Ursprungligen av Björnström:

Det har hänt en massa på Speedmania som ännu inte är officiellt, därav en massa hysch-hysch och min flytt till Malmö

Måndagen den 15:e kommer det upp all information kring detta. Speedmania är/var mitt företag och vi hade både försäljning till slutkunder (du) och återförsäljare. Hanteringen av kundtjänst/support mot slutkunder har inte gått något vidare, det är helt otroligt vad frågor det kommer in. Låt oss ta den diskussionen om någon vecka när allt är officiellt. (ni tvingar ju mig att avslöja massa hemlisar nu)

Det vill säga idag!

Ursprungligen av Saffran:

Det vill säga idag!

Ajdå, det har du rätt i

Håll ut ett tag till...

Ursprungligen av Björnström:

Det har hänt en massa på Speedmania som ännu inte är officiellt, därav en massa hysch-hysch och min flytt till Malmö

Måndagen den 15:e kommer det upp all information kring detta. Speedmania är/var mitt företag och vi hade både försäljning till slutkunder (du) och återförsäljare. Hanteringen av kundtjänst/support mot slutkunder har inte gått något vidare, det är helt otroligt vad frågor det kommer in. Låt oss ta den diskussionen om någon vecka när allt är officiellt. (ni tvingar ju mig att avslöja massa hemlisar nu)

Vi väntar fortfarande. Behöver handla rätt snart så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge - utöver den nu påbörjade väntetiden 15/8->

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-20 13:41

Det känns i varje fall mer förtrendeingivande än väntandet på materialiserandet av Apples nästa fantastiska rykte...

Ursprungligen av Björnström:

Det har hänt en massa på Speedmania som ännu inte är officiellt, därav en massa hysch-hysch och min flytt till Malmö

Måndagen den 15:e kommer det upp all information kring detta. Speedmania är/var mitt företag och vi hade både försäljning till slutkunder (du) och återförsäljare. Hanteringen av kundtjänst/support mot slutkunder har inte gått något vidare, det är helt otroligt vad frågor det kommer in. Låt oss ta den diskussionen om någon vecka när allt är officiellt. (ni tvingar ju mig att avslöja massa hemlisar nu)

Nu har det ju gått nästan en månad utan att "M9 - Mini Pod"(?) har nämnts här på 99Mac!?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 09:08

Oj då. Nu blev jag genast nyfiken som 17. Man är ju lite nyfiken på ljudnivåer, ingångar, etc... Kan man få ett "realese date"....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-09 14:40

Iomega har precis släppt en variant av denna. Se nyhet på macpro.se

Ser ut som en Cylon!

Haha, här kommer ännu en tillverkare med samma chassi: http://www.idg.se/ArticlePages/200508/09/20050809103131_CS/20050809103131_CS.dbp.asp

Verkar bli tuff konkurrens

Jag tar gärna en utan HD dvs bara chassit, sen hoppas jag på FW800 i den

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag tar gärna en utan HD dvs bara chassit, sen hoppas jag på FW800 i den

Eftersom Mac mini inte har FW800 kan du nog glömma en FW800 anslutning på chassit tyvärr.

Ursprungligen av Björnström:

Eftersom Mac mini inte har FW800 kan du nog glömma en FW800 anslutning på chassit tyvärr.

Ja, men poängen med att köpa den är USB/FW navet. Istället för Lacie Porsche samt USB-hub så har man bara en Macmini look-a-like HD som får agera hub. Sen så passar den nog in brevid min Powerbook också. Bra pris på bara chassit och jag köper den, helt klart.

händer nått??

Bevaka tråden