Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Tiger på PlayStation 3?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera websajter rapporterar att Sony säger att Mac OS X Tiger ska gå köra på cell-processorn i PS3.

http://www.sony.co.uk/view/ShowArticle.action?article=1121156666920

Citat:

The integrated Cell processor will be able to support a variety of operating systems (such as Linux or Apple's Tiger).

Det vore nåt annat än en Mac mini det.... Närå, men undra hur snabbt operativ och program skulle gå?

Jag dregglar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 23:17

Nu ryckte det till lite i brallan. Men det lär ju inte funka som en vanlig dataprocessor.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 23:49

sen när tycker Apple om att andra företag gör hårdvara för deras OS? Bara en tanke....

Varför inte, den är ju i princip en förbättrad PowerPC

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 10:44

Tänker de släppa Tiger (eller senare) för intel-processorer, bör de räkna med att folk kommer installera på vanliga PCs, PS3 inräktnat. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-06 16:45
Ursprungligen av attila:

Tänker de släppa Tiger (eller senare) för intel-processorer, bör de räkna med att folk kommer installera på vanliga PCs, PS3 inräktnat. Eller?

Vad har PS3 med PC och Intel att göra??

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 12:29
Ursprungligen av rhesus:

Vad har PS3 med PC och Intel att göra??

Jag tänkte att Sony förklarade att man skulle kunna köra alternativa operativsystem på PS3, och eftersom Tiger redan görs för Intel-processorer så borde det inte bli svårt att installera Tiger på både PC och PS3. Det var antaganden tagna ur luften och önskningar om att kunna köra MacOS X i full hastighet på en PC, samt att jag gärna har en PS3 istället för en Mac Mini

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-06 14:09

attila: Det kommer enligt apple inte att gå att installera Tiger på en annan dator än dom som apple tillverkar. Jag skulle kunna tänka mig någon form av hårdvaruspärr(kanske något inbyggt i moderkortet) som hindrar folk från att göra det. Sen om det kommer sätt att komma runt det är en annan fråga.
Om ps3 kommer kunna köra Tiger så är det för att apple vill det. Och det kommer nog inte vara en version där man kan köra alla program man kan köra på en vanlig mac. Det kommer nog då vara en version som hanterar media på ett fint sätt.

Ha i åtanke att The Cell har en mycket nerskalad PPC och många Bi-processorer(Någorlunda jämförbart med Altivec). Om Apples programkod ska kunna köras så är det bara en liten del av prestandand i The Cell som tas tillvara. Så ifall nu Sony säger sanningen så kanske det här är en del av iMovieStore konceptet. Att Apple utvecklar Program för en mediaversion av OSX. Men det krävs att de kodar om OSX så den tar tillvara funktionerna i hela Cell och inte bara PPC delen.

Jag tror mer på en "hackad" version av OSX som bara körs på PowerPC delen i Cell med en medioker prestanda, mest för hobbyfantasterna.

1
Bevaka tråden