Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes; "Macvänlig" ISP?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft Telia i ett antal år. Intresset från Telias sida att göra något för sina bredbandskunder, som kör MacOS, verkar saknas helt tyvärr! Finns det någon ISP som har en annan syn???

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 10:46

Vad är det du vill att Telia ska göra..?

(För ett år sen körde jag deras bredband på min mac utan problem. Rätta mig om det har ändrats sen dess.)

Ursprungligen av memark:

Vad är det du vill att Telia ska göra..?

(För ett år sen körde jag deras bredband på min mac utan problem. Rätta mig om det har ändrats sen dess.)

Telia ger sina PC-kunder brandvägg, antivirus och supportassistent bland annat. Jag har avböjt dom första två utan att kunna pruta ner priset. Support-portalen har funkat tidigare, men har nyligen omarbetats så att den inte stöder Mac längre. Jag har frågat vad dom erbjuder i stället, men har fått undanglidande svar... Det rent grundläggande funkar ju fint, men varför betala ett överpris för det, när inte Telia ger några andra mervärden???

Senast redigerat 2005-08-04 17:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 10:48

Jag skulle vilja att Telia lyckades göra en webbmail som är 100% mac-kompatibel.

I övrigt borde Telia fungera hur bra som helst för macägare - inga krångliga inställningar eller installationsprogram, bara att plugga in och köra.

Däremot kan jag tänka mig att installationssupporten (tex hjälp med att lägga en epostkonton i mailprogrammet) för macägare inte är vad den borde.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-04 13:06
Ursprungligen av tei:

Jag skulle vilja att Telia lyckades göra en webbmail som är 100% mac-kompatibel.

Tips: Använd en eposttjänst som inte är ISP-beroende. Exempelvis GMail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 19:11
Ursprungligen av tjogin:

Tips: Använd en eposttjänst som inte är ISP-beroende. Exempelvis GMail.

Visst, och det bör kanske tilläggas att jag ej är teliakund, men för många macanvändare som kör telia och har väletablerade teliamailadresser är det ett klart steg i fel riktning att telias nya webbmail inte fungerar perfekt på mac. Telias gamla webbmail fungerade utmärkt även på mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 11:42

Telia är alltid dyrast och i många fall även sämst på det de gör (enligt mig), så vilket annat bolag som helst lär fungera bättre.
Det enda de har, som jag kan komma på, är bäst täckning för mobiler.

Tyvärr är det ofta dålig support på de flesta bolag - de vet inget egentligen utan läser bara innantill från någon lapp. Lappen som de läser från är oftast ouppdaterad och har instruktioner bara för Mac OS 9 eller i bästa fall Mac OS X 10.2 när det gäller Mac.
Det är nog inte så lätt att hitta ett bolag där de verkligen kan Mac - det bästa är att fråga specifikt efter en Mac-kunnig person när man ringer supporten, för en sådan brukar alltid finnas.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 19:15
Ursprungligen av Rajje:

Telia är alltid dyrast och i många fall även sämst på det de gör (enligt mig), så vilket annat bolag som helst lär fungera bättre.
Det enda de har, som jag kan komma på, är bäst täckning för mobiler.

Åja, de har utvikningsladyn Nivert också.

Ursprungligen av DaPhox:

Åja, de har utvikningsladyn Nivert också.

Hon kallades järn-ladyn när jag jobbade på Televerket/Telia...

Tack för alla inlägg, lite klokare tror jag att jag blivit i alla fall

Jag ska jobba långsiktigt för ett byte av ISP och kolla noga, inte bara på priset, vad man får för pengarna! Telia kallar sina extratjänster gratis, men det vet man ju hur det är med den saken - kunderna får alltid betala i slutändan. Jag anser att Telia tar betalt för tjänster som inte har något mervärde för mig som Mac-användare.

Slutligen ett citat från min konversation med Telias kundtjänst:
"Vi anpassar oss efter efterfrågan från våra kunder, och nu är det så att flertalet av våra kunder har PC."

Trevlig Helg!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-05 15:51
Ursprungligen av MacMagnus:

Slutligen ett citat från min konversation med Telias kundtjänst:
"Vi anpassar oss efter efterfrågan från våra kunder, och nu är det så att flertalet av våra kunder har PC."

Det var nog f*n det dummaste jag hört!
100% av kunderna är surfare, och då är det html-standard som ska gälla – inte ”PC-standard”.

Korkskallar!!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 15:11

Finns ingen anledning. Tänkte bara om det var nåt speciellt problem du hade. Jag skulle själv aldrig skaffa bredband från Telia om valet var mitt, oavsett pc eller mac. Dåliga prestanda, höga kostnader och konstiga tekniska lösningar.

Är för tillfället ansluten till en sk Scanova-station... Det kanske medför vissa begränsningar när det gäller valet av ISP.
Finns det fler än Telia, som man som Mac-användare bör undvika???

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-04 22:15

Telia ADSL funkar utmärkt för mig. Men så har jag heller aldrig haft behov av deras support eller mail. Att det blev Telia för mig var för att det var enbart dessa som kunde leverera ADSL ut till skogen där jag bor. Men jag vet inte om de är bättre än någon annan, eftersom jag inte provat någon annan. Endast 2 korta avbrott på 8 mån (förutom då Gudrun drog fram och jag var utan Tele/ADSL i 12 dagar). Dessutom har jag aldrig behövt logga in någonstans, bara trycka i kabeln i köra.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-08-05 18:04

Bredbandsbolaget fungerar finfint för mig iaf.

-- Patrik

1
Bevaka tråden