Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hårddiskar till iBook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 13:09

Morsning!

Nu pajade precis hårddisken i min iBook G4 800MHz osv. Vad rekommenderar ni att jag byter till för hårddisk? Gärna en som inte blir så himla varm.. och mycket gärna en snabb disk med stor lagringskapacitet eftersom datorn mest används till ljudinspelningar (iofs så kompletterar jag nog med en fw-disk snart).

Vilka märken ska man hålla sig till? Några speciella modeller man verkligen ska hålla sig borta från?

Jag bytte hårddisk i min iBook G3/800 för några månader sedan och det gick bra. Det var en Seagate Momentus 100 GB på 5400 rpm och med 8 MB cache. Den fungerar utmärkt, men den låter faktiskt lite, det är ett svagt sus från den, mer än originaldisken.

Nu finns det ju 7200-diskar också, jag vet inte hur mycket snabbare de blir i en iBook eller om de går varmare.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 13:55

Har du märkt någon skillnad i värme med den disken?

Näe, inte så att jag tänkte på det. Det är möjligt att den blivit lite varmare, men jag har mätt temperaturen. Min fläkt gick igång rätt ofta även med förra hårddisken, men sedan jag skaffade en LapTop Cooler har dom problemen minskat (mer om den går att läsa i den här tråden).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 14:08

Att diskar som snurrar 7200rpm blir varmare än tex 5400rpm, är ganska självklart - rörelseenergi som lagras som värme bla bla.. Om man dessutom vill ha ner diska-aktiviteten ytterligare, kan man peta i mer minne för att få den att swappa mindre!

Jag stoppade in en Seagate Momentus i min iBook igår. Är märkestrogen till Seagate sedan några år tillbaka. Momentusen verkar funka fint, men den har ett väldigt karaktäristiskt och lite "skarpt" läte när den knarrar, så jag sitter på nålar än så länge och tror gärna att iBooken ska dö vilken sekund som helst igen

1
Bevaka tråden