Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Specialtecken ibland men ibland inte!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 18:28

Jag förstår inte detta... Jag har Mac både hemma och på jobbet. Använder Textredigeraren på båda ställena för att skriva kod (något nyare version hemma) och laddar upp med Fetch (nyare hemma).

Här på jobbet går det bra att bara skriva på som vanligt med å,ä,ö,&,´ o s v... Men hemma måste jag skriva å och alla specialtecken. Annars ser det ut såhär...

Citat:

SlŠnger upp en mastodontuppdatering nu nŠr jag har lunch. Jag Šr ensammen hŠr pŒ jobbet. RŠtt skšnt, faktiskt. NŠr jag Šr sŒ trštt och seg. Chefen var in en svŠng igŒr och vi satt ute pŒ altanen och surrade. Men annars Šr det vŠldigt lugnt hŠr i fšretagskorridoren.

Kan någon förklara detta för mig?! Jag tycker att jag har ungefär samma inställningar på programmen här på jobbet som hemma. Men det kanske är något som är olika? Jag är så less på att måsta skriva specialtecknen då jag uppdaterar hemifrån.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 18:31

Det där är ett stort ämne... Det handlar om teckenkodning. Textredigeraren sparar (såvitt jag vet) alltid i UTF-8 (Unicode). Frågan är vad du använder för teckenkodning när du laddar upp din fil i Fetch?

Laddar du upp med Fetch även när du är på jobbet, eller används sidan direkt där den ligger?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 18:43
Ursprungligen av memark:

Det där är ett stort ämne... Det handlar om teckenkodning. Textredigeraren sparar (såvitt jag vet) alltid i UTF-8 (Unicode). Frågan är vad du använder för teckenkodning när du laddar upp din fil i Fetch?

Laddar du upp med Fetch även när du är på jobbet, eller används sidan direkt där den ligger?

Kikar just i inställningarna för Textredigeraren. Det står att förvald kodning för ren text är Automatiskt både för att öppna och spara.

Ja, jag tar hem filen och laddar upp den sedan med Fetch även på jobbet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 23:33

Är det verkligen ingen som har nån susning...?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-04 23:57

Problemet kanske inte ligger i Textredigeraren - utan i din Fetch. Kolla vad det står för kodning vid "upload" i Fetch.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-05 19:03
Ursprungligen av filuren:

Problemet kanske inte ligger i Textredigeraren - utan i din Fetch. Kolla vad det står för kodning vid "upload" i Fetch.

Det står Automatic. Borde det stå Binary?

  • Medlem
  • 2005-08-05 19:25
Ursprungligen av fridan:

Det står Automatic. Borde det stå Binary?

"Automatic" innebär att alla filer som Fetch tror är text-filer tecken-konverteras.
Vilka ser du (och ställer in) genom att välja "Customize"/"Suffix-mapping".

I själva verket är det en fördel om filerna konverteras, så man slipper att det dyker upp dubbla radbrytningar etc i käll-filerna. Använder du html-tecknen korrekt så är "text"-läget att föredra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-05 08:47

Har du någon tag som ser ut ungefär så här innuti <head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

I allmänthet måste det dock sägas att om man vill vara på den säkra sidan med tecken som ligger utanför 7-bitars ASCII så måste man fortfarande encoda dem. Och det som funkar med en browser behöver inte nödvändigtvis funka med en annan version av samma, osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-05 08:47

Och appropå Fetch, ställ in den till att tycka att allt är binary.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-05 10:48

zap: Vad är binary egentligen? Och nej, jag har ingen sådan tagg.

Jag ska ta en titt på mina Fetch-inställningar när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-05 11:48
Ursprungligen av fridan:

zap: Vad är binary egentligen?

Binary betyder att den inte försöker konvertera några tecken i texten till ett lämpligare format hos den mottagande datorn. Gäller väl i och för sig mest för radbrytningar men det kan ställa till det ändå. Med binary så kopierar den datan rakt över utan att försöka göra något.

Ursprungligen av fridan:

Och nej, jag har ingen sådan tagg..

Då gör browsern lite som den känner för. Vissa använder den encoding som servern säger att det är, vissa använder det som är det normala för klienten. Odefinerat beteende med andra ord.

  • Medlem
  • 2005-08-05 13:02
Ursprungligen av fridan:

Jag är så less på att måsta skriva specialtecknen då jag uppdaterar hemifrån.

Har du ambitionen att skapa korrekt HTML så ska du skriva specialtecken, oavsett om du är hemma eller på jobbet. Tycker du det är jobbigt, skriv åäö som vanligt och kör sedan search&replace på specialarna när du är klar med texten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-05 13:57
Ursprungligen av SirN:

Har du ambitionen att skapa korrekt HTML så ska du skriva specialtecken, oavsett om du är hemma eller på jobbet. Tycker du det är jobbigt, skriv åäö som vanligt och kör sedan search&replace på specialarna när du är klar med texten.

Tack för tipset, SirN! Det har tröga jag inte tänkt på tidigare. Det är ju tillräckligt smidigt!

Tack för infon, zap!

1
Bevaka tråden